voorkeurshouding

A

Anoniem

Guest
Hallo moeders,

Ik heb een vraagje..
Is er ook iemand van jullie die een babytje heeft met een voorkeurshouding.

Femy is nu 9 weken en heeft een duidelijke voorkeur naar rechts. Je begint het nu te zien aan het hoofdje.....We proberen van alles hoor. Voeden aan de andere kant, spelen aan de andere kant, op haar zij in de box. Maar het probleem blijft zich voordoen. Ik kan haar overdag ook niet op haar zij te slapen leggen omdat we haar inbakeren (Pacco-doek) Misschien dat iemand van jullie nog tips heeft?

CB heeft aangeraden nog 2 weken onze pogingen vol te houden en mocht dit geen succes hebben dan contact op te nemen met de fysiotherapeut. Daar iemand misschien al ervaring mee?

Hoor het graag.

Groetjes van Renate

Hoi Renate,

mijn tweede zoon had ook een voorkeurshouding waar hij altijd in sliep. we hebben toen bij de Prénatal een babysleep gekocht. Daarin kon hij alleen op zijn zij liggen. Dat werkte heel goed. Onze ongste zoon heeft ook een voorkeur voor één kant, maar die leg ik altijd als hij ligt te slapen met zijn hoofd naar de andere kant.

Groetjes van Marloes

Hoi hoi,

Mijn dochter heeft ook een voorkeurshouding. Je bent er in ieder geval mooi vroeg bij. Wij waren er ook vroeg bij, maar het initiatief moest wel van ons af komen. Maar wij hebben al fysio voor onze kleine meid (9,5 weken is ze nu). Het gaat niet eens zozeer om het feit dat ze op een kant liggen, maar ze moeten leren de spieren in de nek te gebruiken. Als je die traint, gaan ze vanzelf ook op de andere kant liggen. Ik heb bijvoorbeeld alle speeltjes in de box aan een kant liggen, zij ligt helemaal aan de andere kant. Als ze op haar voorkeurskant ligt, kijkt ze tegen de muur aan, da's niet interessant. Ze wil nu ook wel even met ons meekletsen, dus draait ze zich wel om. De kinderwagen en/of bedje benaderen aan de kant waar ze heen moeten kijken. Verder leg ik haar elke dag even op een speelkleed op tafel en ga dan bewust met haar spelen. En regelmatig even op de buik leggen zodat de spieren in de nek sterker worden.

Bij ons gaat het steeds beter. Als ik nu bij haar bedje kom draait ze zich al om en in de box gaat het ook steeds beter.

Hopelijk heb je wat aan de tips!

groetjes Miranda mv Kyra (1-6)

Hoi.
Volgens mij heeft ieder kindje die voorkeurshouding wel. Mijn oudste had het naar rechts, en daar begon op een gegeven moment duidelijk zijn hoofdje scheef te groeien. Toen heb ik een tip van iemand gehad om zo'n babysleep te kopen. Dan kun je ze op hun zijtje leggen, zonder het risico dat ze doorrollen naar de buik. In een mum van tijd was zijn bolletje weer mooi recht..
Mijn jongste (3 weken) heeft duidelijk de voorkeur voor links, dus als dat zo blijft gaat ie ook een tijdje in de babysleep. Ik vind het een uitkomst hoor die dingen..
Gr. Anne-Marie

wat ook kan helpen is om te zorgen dat bijvoorbeeld de box zo danig staat dat wanneer de kleine naar het licht draait (buiten) dat die dan op de andere kant ligt, kindje draaien namelijk vaker naar het licht

Hoi hoi,

Ik zou de tip van het cb zeker opvolgen.
De kinderfysioterapeut kan zien hoe erg de voorkeurshouding en afplatting van het hoofdje is en daarnaast of er eventuele blokkades zijn waardoor je kindje die houding kan hebben bijv. als gevolg van een snelle bevalling.

De kinderfysio is hier vorige week nog geweest op huisbezoek omdat mijn jongste zoontje nu bijna 3 maanden ook een afplatting heeft aan zijn hoofdje en een voorkeurshouding naar rechts.
Gelukkig heeft ons ventje geen blokkades maar wel stijve spieren doordat hij maar 1 kant op wil kijken.
We hebben adviezen en tips gehad van hoe hem te dragen tot hoe in zijn bedje te leggen .
Het voordeel van een fysiotherapeut ernaar laten kijken is dat elk kindje andere oefeningen krijgt specifiek aangepast op zijn/haar situatie.
Als de gewone adviezen niet afdoende zijn is dat een goede optie.
Zo heeft mijn zoontje hele andere oefeningen als mijn middelste kind die ook fysioth. kreeg vanwege een voorkeurshouding en afplatting.

Wij zijn erg tevreden, bij mijn dochter heeft het erg goed geholpen en bij mijn zoontje zien we nu ook al verbeteringen.
De fysio raad trouwens aan zeker  niet al te lang te wachten omdat een voorkeurshouding erg hardnekkig kan zijn en de afplatting steeds erger kan worden waardoor je kindje een permanent plat hoofd kan krijgen aan 1 kant.

Oja voor kinderfysiotherapie heb je geen verwijsbriefje meer nodig van de ha.
Als je het wel hebt kun je geloof ik iets meer behandelingen vergoed krijgen als je een extra pakket hebt in je verzekering maar dat zou je precies moeten navragen dat weet ik niet precies..
Mijn dochter was met 2 behandelingen klaar en mijn zoon krijgt nu nog een keer een nacontrole en dan is het als het goed is ook klaar en heeft hij ook 2 behandelingen gehad.

groetjes Linda mama van 3 kids

Hallo,

ik ben voor mijn oudste dochter bij een osteopaat geweest om te vragen of hij kon helpen bij de voorkeurshouding.
Hij heeft met zachte hand van alles gevoeld en gekneed en na de behandeling was het een stuk minder. Ik weet niet wat ze precies doen, maar het hielp bij ons gelukkig wel.

Groetjes
Irene

Mijn zoontje heeft ook een voorkeurshouding, ik kwam er al achter toen hij 3 weken was en zijn hem toen gelijk andersom in bed gaan leggen en overal op gaan letten. Uiteindelijk werkte het niet, meneer draaide gewoon z'n hoofd om. Toen kreeg ik als tip een gevulde kruik (niet warm) tegen z'n rug aan te leggen en dat z'n schouder omhoog moet liggen. En het werk nu, die afplatting is weg, het is nog niet helemaal recht, maar we gaan de goede kant op, volgende week op het CB vragen of hij misschien toch nog fysio nodig heeft of niet.

Groetjes
Angel

Terug
Bovenaan