voorkeurshouding

Hoi,

Ik weet niet of mijn vraag hier hoort, maar goed... ;)
mijn zoontje is nu ruim 6 weken en heeft een voorkeurshouding naar links. Zijn hoofdje is helaas al een beetje platter aan die kant. Komt dit nog goed???
Ik heb gister een kussen gekocht waar hij tussen moet liggen op zijn zij. Dan leg ik hem daarim op zijn rechterzij. Maar ik moet het nog wel steeds omwisselen toch? Anders krijgt hij aan de rechterkant ook een afplatting. Ik ben 2 weken geleden naar het cb geweest, maar toen hebben ze er niets over gezegd.
Gister was ik bij de dokter en die viel het meteen op. Vreemd of niet?

Iemand tips om erger te voorkomen?
Enne... komt dat platte nog goed? Of blijft dat voor altijd zo?
 
hey linn.
aller eerst ben je goed bezig indd met zoon kussen wat ook kan en helpt is een kruik ingewikkeld in een badlaken/handoek zo is ie ook lekker warm dat deed ik teminste.
je bent er inprinsipe optied bij. ja indd moet je het steeds om en om doen zo dat het mooi egaal wordt en blijft.
ook overdag als ie in de box ligt b.v dan moet je hem zo nu en dan ook anders om in de box leggen zodat wanneer hij b.v een voorkeur heeft om naar buiten te kijken hij anders om ook naar buiten kijkt zo leert hij dat hij ook op de andere kant kan en mag liggen.
inprincipe als het nog niet heel ver gevorderd is komt dit goed .ons kleine man had ook voorkeur naar links en nu is ie 6 maand en zie je er bijna niks meer van en hij heeft geen helmpje gedragen.succes meid !!!
 
Bij mijn dochter, onze 3e, viel een lichte afplatting op bij de wijkverpleegkundige op het cb en ik kreeg het advies om gelijk een kinderfysiotherapeut in te schakelen. De fysio komt bij ons thuis, wat erg makkelijk is.
Die heeft de eerste keer mijn dochter (nu 3 maanden) 'onderzocht' gekeken hoe erg de voorkeurshouding was, hoe haar spierspanning was, hoe ze beweegt enz.
Ook heeft ze met allerlei rolletjes van handoeken een soort nestje in de kinderwagen gemaakt en het bedje en de box en het aankleedkussen, waardoor ze nu de goede kant op kijkt. We hebben ook allerlei adviezen gekregen om haar vast te houden en op te pakken.
Inmiddels heeft ze ook oefeningetjes gegeven om haar spieren sterker te maken en de voorkeurshouding te verminderen. En het werkt!
Ook heeft ze haar hoofdje opgemeten om de afwijking precies op te meten. De uitslag daarvan krijg ik maandag. De fysiotherapeut weet precies tussen welke uitslagen er nog iets met fysio aan te verbeteren is en wanneer je bijv. moet gaan nadenken over een redressiehelm.
Mijn advies is dan ook om niet zelf iets te gaan proberen, maar een kinderfysio te zoeken. Je kan zelf een fysio in de buurt bellen of vragen met welke fysio ze op je cb goede ervaringen hebben.
Er is zeker iets aan te doen.
 
Hoi meid,

Ik zou er zeker achteraan gaan!! Mijn dochter had het ook, en haar hoofdje platte ook af. De ha én het cb zeiden dat het wel meeviel en dat het wel goedkwam. Gewoon vaak de andere kant op laten kijken. lastig, want dat wou ze dus echt niet. Naar een chiropractor/osteopaat geweest en het bleek dat er 'iets' in haar nekje niet helemaal goed zat. Na veel oefeningen is het wat verbeterd, maar we waren er wel te laat bij. Nu kan je nog steeds zien. Gelukkig alleen als ze natte haren heeft en als je het weet, maar ik zie het erg duidelijk. Helaas id het nu te laat (ze is bijna 2) om er nog iets aan te doen. De oefeningen hebben wel geholpen, want ze draait haar hoofd nu wel goed, maar dankzij de ha en het cb waren we er toch telaat bij. Met andere woorden...laat het er niet bij zitten!! Liever een keer voor niks ergens heen dan later met een scheef koppie te lopen!! Gelukkig heb ik dus een meidje en heeft ze genoeg haar waardoor het niet opvalt!

Succes!
Liefs ciomama
 
hallo

ik heb een zoontje van inmiddels 5,5 jaar en ook hij had een scheef hoofdje alleen was het bij hem aan de zijkant te zien
we zijn toen door verwijzing van het cb naar de fysio gegaan oefeneningen gekregen om hem met ze hoofd te laten draaien ook zijn we naar een osteapaat geweest en wat bleek de spieren van zijn net tot aan zijn stuit zaten helemaal vast

ds ja er is iets aan te doen en zou zeker een fysio gaan opzoeken

is trouwens allemaal goed gekomen met me zoontje en heeft geen helmpje nodig gehad

liefs semmetje
 
Hoi, hier 2 kinderen met het kiss syndroom gehad. Ook met sterke voorkeurhouding. Was echt lastig te verhelpen, maar met hulp van een osteopaat is dat goed gekomen! Zeker hulp zoeken, zou ik zeggen!!
 
Hoi,

Onze zoon had ook een erge voorkeurshouding!
Wij zijn met 4 weken bij de fysio terecht gekomen Bij hem was het naar rechts!
Wij kregen als advies:
Zorg dat zijn gezicht naar het licht ligt en dan met zijn goede kant(het bolle dus), dit ook in de box en ook met voeden hebben wij dit gedaan!
Het aankleedkussen rechtvooruit! dus dat hij je recht aan moet kijken!
En veel spelen aan de goede kant(bolle kant)

Het komt goed,mits je er op tijd bij bent en onder controle staat van de fysio,wij waren er met 5 x klaar! zo goed ging het!
Hij heeft nog een kleine afvlakking maar dat is minimaal

Succes
 
Onze Thijs had ook een voorkeurshouding. Met 3 wken zaten we al bij de osteopaat.
Na 4 behandelingen hoefde we niet meer terug te komen.
Bij hem zag je ook al een kleine afvlakking, maar daar is nu gelukkig niets meer van te zien.
Wacht niet af, maar zoek hulp.
Osteopathie wordt bij de meeste zorgverzekeringen (gedeeltelijk) vergoed.

Groetjes, Petra, mama van Thijs(15 maanden)
 
Terug
Bovenaan