voorkeursligging

Onze baby van een maand heeft een sterke voorkeursligging. Er moet echt iets aan gebeuren maar hij blijft s nachts gewoon niet op die andere kant liggen. Tips..? (en wat is die safetsleep???)
 
Wij kregen op het CB een hele duidelijke folder hierover met verschillende tips, misschien kun je daar eens naar vragen?
In het algemeen geldt: probeer de niet-voorkeursligging zo goed mogelijk te stimuleren: let erop op welke arm je hem houdt (ik had mijn zoontje bijna altijd op de linkerarm en omdat hij dan naar mij wil kijken kijkt hij dan dus altijd naar rechts), let erop hoe hij op de commode ligt, zet evt een speeltje (gekleurd of met lichtjes) aan de niet-voorkeurszijde etc. Laat hem dus zoveel mogelijk naar de niet-voorkeurszijde kijken, of recht naar voren (houdt hem met twee armen voor je op schoot).
Bij ons hielp dit binnen een paar weken!

Als je de fles geeft biedt die dan aan aan de niet-voorkeurszijde, en als je in bed een speen gebruikt zou je kunnen proberen die te verzwaren zodat hij aan één kant blijft liggen. (wij hebben een speen met ring, door de ring zit een opgerold spuugdoekje en dat is vervolgens dubbelgevouwen en met een stukje tape vastgeplakt. Hierdoor blijft de speen beter liggen en verlies hij hem niet zo gauw (dat was oorspronkelijk de reden om het zo te doen) en het werkt ook goed om z'n hoofdje naar één kant te houden.)

Succes,

N.
 
Wij hebben voor ons zoontje bij de prenatal een speelding gekocht dat je aan weerszijden van de box vastknoopt en dan over de box heenhangt. Er zitten allerlei plastic vormen en figuren aan. Deze hebben wij toen overdwars gespannen aan de kant die hij bij voorkeur niet opkeek en dat hielp enorm. Daarnaast hebben we bij de babygym alle speeltjes weggehaald aan zijn voorkeurskant zodat ie wel de andere kant op moet kijken. Ook zijn wij doorgestuurd naar een kinderfysiotherapeut omdat die voorkeurskant vaak wijst op een stijfheid in de nek of schouders. Ze noemen het ook wel asymetrie. En natuurlijk hoofdeinde van het bed zo doen dat hij met zijn niet voorkeurskant naar de deur ligt. Een kind zal namelijk graag naar de deur willen kijken. Succes!
 
onze dochter had ook een voorkeurskant. Wij kregen ook de tips om haar te benaderen van de niet voorkeurskant en kaar ook op die zijde in bed te leggen. Via de fysiotherapeute kregen wij toen de safetsleep. Dat is een korte en lange 'staaf' (ik weet niet hoe ik het moet noemen, het is van schuim) die met een stukje stof aan elkaar vastzitten. Je legt je kindje op zijn zij daartussen met de rug naar de lange zijde en de buik naar de korte. De bedoeling is dat je kindje hier dan niet uit kan draaien en leert om ook op de niet voorkeurskant te slapen. Bij ons heeft het uiteindelijk geholpen,m aar wel met hulp van de fysiotherapeute. Ik zou me dan ook eerst door laten verwijzen voordat ik zelf met de safetsleep aan de gang ging.
Succes ermee!!!
 
alles wat wij gedaan hebben staat hierboven en wij hebben dan de babysleep aangeschaft. dat zijn 2 3hoek kussens waar ze tussen liggen en dat heeft ook heel goed geholpen zodat het nu eigenlijk op misschien een mm na weg is.. en hij is nu 4 maanden..

greta
 
Dank jullie wel voor alle tips. Ik wilde het ook op het CB navragen maar dat duurt nog even voor ik daar ben. En op hun site stond een verhaal over een helmpje dat een kind dan ene half jara op zou moeten en daar schrok ik ineens heel erg van. Heel erg bedankt, ik ben meteen minder bezorgd en ga in de weer met speeltjes verhangen en het bedje verplaatsen.
 
Vraag anders echt even via het cb of je huisarts een verwijzing naar een kinderfysiotherapeut. Dan weet je meteen of jouw kindje er heel erg last van heeft of niet. En die heeft allerlei handige tips en oefeningen voor je om je kind te stimuleren met de andere kant te gaan bewegen. Kan ik je zeker aanraden. Mijn zoontje had een heel plat hoofd en dat heeft zich aardig hersteld. De schedel is nog steeds niet helemaal mooi rond zeg maar en dat zal hetook nooit meer worden. Maar de afwijking is minimaal en met een flinke bos haar niet meer te zien. Dat gedoe met een helmpje zou ik niet te snel naar grijpen hoor.
 
Terug
Bovenaan