Voorkeursligging

Dames,

Even een vraagje. Andries heeft een voorkeursligging van z'n hoofdje naar rechts. Nou hebben we inmiddels al een fysio aan huis gehad, die een paar tips had gegeven die ik zelf ook al uitvoerde. Dus veel verder ben ik daar niet mee gekomen.
Hier iemand HET idee?

Margreet
Mama van Andries 13+3 dagen

Liam heeft ook de neiging om vooral met zijn hoofdje naar rechts te liggen. Van een echte voorkeurshouding kan ik denk ik niet spreken, maar ik probeer wel zoveel mogelijk naar links interessant te maken. De dingen die ik doe, heb je vast zelf ook wel geprobeerd, maar hier zijn ze toch ff:
- speeltjes neerleggen aan de 'niet fijne' kant,
- vaker aan die kant voeden
- zelf aan die kant gaan werken met luiers, insmeren, kletsen ed
- rolletjes in de rug van flanellen luiers
- Als hij slaapt het hoofdje omdraaien
- Andersom in de box leggen, zodat hij z'n hoofd de andere kant op moet draaien om die kant op te kijken welke hij altijd kiest
- Omrollen naar de 'niet fijne' kant (armpje naast z'n lichaam en naar z'n buik rollen en dan weer terug, of doorrollen als je het kleed op de grond hebt liggen).

Liam blijft rechts fijner vinden, maar kiest nu ook uit zichzelf links. En dan denk ik maar, tja ik lig ook liever met mn hoofd naar links als ik op mn rug lig! Een beetje voorkeur moet kunnen toch?!

Succes!
Liefs Kim
Liam, 12 weken en 4 dagen

Renske had ook een voorkeurshouding en toen heb ik een zijligkussen gekocht, babysleep, elke keer als ze ging slapen in haar bed dan draaide ik hem om zodat ze ook op haar andere zij een keer moest liggen, dit ging goed en zo kwam ze van haar voorkeurshouding af, zo voorkom je ook dat het hoofdje scheef gaat groeien

En in de box een keer andersom leggen

Tja, het mag natuurlijk eigenlijk niet, maar ik zag in de eerste week na de geboorte van onze dochter al dat ze een voorkeurshouding had. Dus Carmen slaapt op haar zij met een rolletje in d'r rug en tegen haar buikje. Zo kan ze niet omrollen!!

Groetjes Sonja
(aprilforum)

Daar heb ik dus de babysleep voor, daar zit dus een kussentje achter haar rug en een kleintje voor haar buik, want handdoeken kunnen weg rollen en dit zit aan elkaar vast

Rebecca heeft daar ook heel erg last van gehad, ivm met de beademing en het litteken na de operatie, litteken zit links, zij keek liefs naar rechts. In het ziekenhuis is er veel aandacht voor geweest, en hun kwamen er niet mee, maar ook alle aandacht en leuke dingen bevonden zich rechts van haar, hop hoofd en voeten einde omgegooit. Toen was alle aandacht links van haar.
Verder met echt slapen ed hebben wij ook rolletje achter haar rug gelegd, tussen de benen door en tegen de buik aan, en om en om leggen. Werd in het ziekenhuis ook gedaan vanaf de geboorte.
Wij gebruikten een goedopgerolde handdoek (idem in het ziekenhuis).

Veel van de niet dominante kant aanspreken, bezig zijn, maar ook blijven wisselen, anders waord de andere kant dominant.
Evt met een spiegel, kindvriendelijk, in de box motiveren naar andere kant kijken, Rebecca had die dus standaard in haar bed hangen overdag, ! kant afschermen met wit laken. Bij Rebecca had dat effect totdat ze op haar rug zich door het bed tijgerde en omgedraaid lag.

En ja het heeft tijd nodig, Rebecca heeft nu niet echt een voorkeurskant meer, want is elke keer verschillend, al wil ze nog wel graag in extreme extensie liggen (op haar zij, hoofd en benen naar achteren, hollerug, maar dit is nog te wijten aan de vernauwing, beademing en canule)

Wat bij ons ook heeft geholpen is om veel dingen niet vanaf 1 kant te doen maar om het evt vanaf het voeteneinde te doen. dan is de wisseling van kant minimaal, en zodoende uitbreiden naar de niet dominante kant. En dan vanuit daar wisselen.

als ze een voorkeurshouding hebben schijnt het toch niet helemaal goed te zijn. Fiene had het ook en met haar de osteopaat gegaan, er zat een beetje spanning op een spier maar verder geen blokkade. mijn Kinesioloog opperde nog IMT, integratieve manuele therapie. die vrouw stelde aan de tel verschillende vragen, hoe ze geboren was en of ze koude handjes koude voetjes had en of ze voeding opgaf e.d. ik ben er heen gegaan en het was echt heel bijzonder. met aanraken van punten heb ik Fiene geboren zien worden op de behandeltafel. haar lichaam maakte door aanraking van punten uit zichzelf de draai die ze in het geboortekanaal heeft gemaakt. eigenlijk heeft ze afgemaakt wat niet soepeltjes is verlopen.

echt geweldig!

Terug
Bovenaan