Voorlezen

<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn dochter is bijna 3 maanden oud en ik kan niet wachten om haar voor te lezen voor het slapen gaan, maar wanneer kan ik daar mee gaan beginnen? </p><p>Ik heb het gevoel dat ze daar nu nog te jong voor is. Wanneer zijn jullie begonnen met voorlezen? En hebben jullie toen hele boekjes gelezen of zijn jullie begonnen met korte verhaaltjes?</p>

Met 6 maanden zijn wij begonnen. We lazen eerst boekjes met hele korte verhaaltjes. Je merkt zelf wanneer de lange verhalen kunnen.

Hoi
Het is nooit te vroeg om te gaan voorlezen. Wij begonnen ook erg vroeg met Nijntje voor te lezen. Allereerst is het mooi in het bedritueel en ten tweede is het goed voor de taalontwikkeling. Ook al op deze leeftijd.
Veel plezier met voorlezen.
Liefs, Maaike 

Wij zijn ook al begonnen met voorlezen toen mijn zoontje 3 maanden was. Inderdaad een fijn ritueel en zeker goed voor de taalontwikkeling. Ik zou zeggen  lekker beginnen!

Je kan op elk moment beginnen ? het is nooit te vroeg. Met een paar maanden zijn wij begonnen en lezen nu nog een kort verhaaltje in kartonnen boekjes en vertel dan ook wat over de plaatjes die te zien zijn. Zoontje is nu vijf maandjes en kijkt echt naar alle kleurtjes en wil ook dolgraag de boekjes vasthouden vandaar nog de kartonnen boekjes ? gaan niet zo snel stuk. Veel voorleesplezier! 

Wij zijn na een paar weken al gaan voorlezen. Maar niet bij naar bed gaan. Dat doen we nu nog steeds niet (baby 8 maand), omdat zoon echt moe is als hij naar bed gaat en het badderen, aankleden, flesje al vermoeiend genoeg is. Wij lezen overdag voor. (En zoon vindt het daarbij vooral fijn het boek te proeven)

Je kan ook beginnen met knisperboekjes ‘voorlezen’. Dus gewoon beschrijven wat je ziet en wat het boekje doet (“het vogeltje voelt heel zacht, wat fijn!” En “wat een gek geluid maakt deze bladzijde!”) Dat maakt de beleving van het voorlezen nog leuker voor de echte kleintjes. Hun zintuigen worden dan geprikkeld.

Terug
Bovenaan