voorlezen

hallo meiden,

vanaf welke leeftijd is het leuk om te gaan voorlezen? Momenteel wordt alles nog direct in de mond gestopt, ook boekjes, dus het is nog wat te vroeg denk ik. Was wel benieuwd, het lijkt me leuk om voor het slapen gaan of juist 's middags even een voorleesmoment in te bouwen. Gezellig even met zijn tweetjes zitten!
Op welke leeftijd beginnen jullie of zijn jullie begonnen?

groetjes, Ellen

hi Ellen,

ik ben met 3 maanden begonnen met een boekje van Nijntje aan het strand. telkens hetzelfde boekje, ...  maakt niet uit. Jochem ( 5 maanden) slaat op het boekje , wl het vast houden, in   zijn mond stoppen. allemaal leuk.

we lezen de grotere kinderen ook voor, het is heel goed voor hun taalgevoel en voor een tijdje samen met je kind zonder TV of computer.

Miep

Hoi

Met 3 of 5 mnd hebben ze echt nog niet door dat wat jij aan het vertellen bent betrekking heeft op t boekje (in hun ogen speeltje...dus afleiding).

Ik denk zelf dat het "zin"heeft om echt een boekje te lezen op t moment dat ze echt naar de plaatjes kijken (van een kartonnen boekje bijv)....zal rond een maand of 7/8 zijn??(bij ons dan.)

Mijn dochter is nu 11 mnd en herkent de plaatjes..en dan maak ik er korte zinnetjes bij...beetje woorden/beelden benoemen enzo....

Voor die tijd is het volgens mij gewoon leuker om echt contact met mama zelf te hebben en rustig te praten/vertellen.
Je kan dan netzo goed samen naar een scilderij/lamp of foto kijken terwijl je vertelt...gewoon een rustpuntje pakken voor t slapen gaan...

ja zo rond de  6/7 mnd kan je een beetje beginnen,
en met jonge kinderen kan je liedjes zingen.
mijn kindje van 4 mnd word helemaal blij als ik een bepaald liedje zing.
(komt wrs door de intonatie die ik er bij gebruik)
maar   in boekjes lezen heeft ze nog geen zin in, daar tegen zit ze er wel vaak bij als ik de oudste voorlees. maar die kleffe handjes scheuren de bladzijde.
dus is niet leuk voor de ander! want het verhaal word steeds verstoord!
groetjes succes

haha, het is toch heerlijk om met je eigen kindje op schoot te zitten en een boekje vast te houden. t zal wat zijn als hij nu al belangstelling had voor lezen. t is voor hem kleur en vorm meer niet. dat is juist interessant. het frommelen met de krant begint nu zo'n beetje (5,5 maand).

geniet van je kindje
Miep

hoi

ik ben zelf moeder van een zoontje van 8 maanden. Ik heb al voorgelezen vanaf 3 maanden. Het is heel goed voor de taalontwikkeling. Ik werk zelf in het onderwijs en je haalt meteen de kinderen eruit waar thuis weinig of niet wordt voor gelezen. En het makt niet uit of ze er iets van snappen, het wordt vertrouwd en ze komen er mee in aanmerking zo. En die gekleurde plaatjes spreekt altijd aan.

doe maar lekker.

Ik ben begonnen met voorlezen toen mij dochtertje 6 maanden was. Iedere dag hetzelfde boekje over dieren op de boerderij. Ze vond het super als ik een varken na deed, en toepasselijke liedjes worden natuurlijk ook gezongen. (boer wat zeg je van mijn kippen, alle eendjes zwemmen in het water)
Ondertussen lees ik nu ook boekjes voor met meer tekst. Je merkt snel genoeg als ze er niks aan vindt. Dan gaan we volgende keer gewoon verder!

Lees ze!

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met voorlezen! Zelfs al is je kindje pas een of twee maand oud.
Zelf heb je het idee dat je er voor jan doedel bij zit maar het is o zo belangrijk voor de spraak-taal ontwikkeling. Het doel wat wij vaak voor ogen hebben bij voorlezen is genieten van het verhaal/plaatjes. De functie van het voorlezen bij jonge baby's is echter heel anders, het opnemen van de klanken en het ritme.
Het is echt duidelijk te merken aan jonge kinderen wie er veel zijn voorgelezen en wie niet. De woordenschat van veel voorgelezen kinderen is veel groter en vaak is ook de concentratie beter.
Je moet natuurlijk niet met een heel prentenboek gaan zitten, een klein boekje op rijm waar je een paar minuutjes uit voorleest is prima. Veel herhalen is ook heel goed.
Veel leesplezier!

Terug
Bovenaan