VOORLIGGENDE PLACENTA EN NU??

Hallo allemaal
mijn naam is patricia ik ben 21 heb een dochtertje van ruim 4 en ben 21w4d zwanger van mijn zoontje.
nu heb ik op de echo vorige week te horen gekregen dat mijn placenta aan de voorkant lig zodat de baby er niet uit kan en ik dan waarschijnlijk een keizersnede krijg natuurlijk kan de placenta nog gaan draaien maar ik ben best wel bang om een keizersnee te krijgen daarom een paar vraagjes
doet het zeer ernaar,hoelang duurt het,kan ik ernaar gewoon mijn baby verzorgen.
ik hoop wat reacties te krijgen

groetjes patries(21w4d zwanger)

Beste Patricia, de placenta draait niet, hij trekt hoogstens wat op. Bj 30 weken krijg je weer een echo om te kijken hoe hij dan ligt.
Als je een keizersnede krijgt moet je rekenen op 3-4 dagen ziekenhuis. Je krijgt de eerste dagen wat voor de pijn, daarna kun e eventueel paracetamol nemen.
De eerste dagen is de baby tillen vaak wat moeilijk, maar na een paar dagen gat het meestal prima. Ook de voeding komt soms wat trager op gang, maar misschien kun je bij Borstvoeding Natuurlijk al wat info bekijken over voeden na een keizersnee.
Neem vooral kraamzorg, zolang als je kunt krijgen, want dan heb je fijn als je thuis bent nog hulp bij de verzorging.    

Hi Patries,
mijn oudste is dmv een keizersnee geboren. Het was semi-gepland: ze lag in stuit, ik was te smal voor een vaginale stuitbevalling en een ks-datum was gepland. Alleen braken 2 weken eerder mijn vliezen en was het toch nog onverwacht.
De ks is me erg meegevallen. Maar laten we het niet mooier maken dan het is, het is een buikoperatie en dat gaat je niet in je koude kleren zitten. De pijn in de eerste dagen vond ik heftig, maar ik was wel verbaasd over hoe snel het beter ging. Behoorlijk snel was de wond dicht en mijn litteken is heel mooi geworden.
De tip om info te vragen over bv is inderdaad belangrijk. Bij mij kwam het eerst ook niet op gang en heeft mijn kleintje bijvoeding moeten krijgen omdat ze meer dan 10% was afgevallen. Uiteindelijk is dat met een beetje doorzetten goedgekomen en heeft ze meer dan een half jaar bij me gedronken.
Kraamzorg thuis is ook erg belangrijk, in principe heb je recht op 8 dagen verminderd met het aantal dagen in het ziekenhuis. Maar op medische indicatie kan je meer uren/dagen krijgen.
Wees verstandig en plan je bezoek op de dagen dat je kraamzorg hebt, of plan een dikke maand erna een babyfuif. Ik vond het namelijk heel belastend dat mensen kwamen nadat net de kraamzorg weg was, je kan prima voor jezelf zorgen hoor, maar om nou ook nog te moeten slepen met beschuiten en koffie, dat was toch teveel van het goede.

Ik moet zeggen dat ik zo positief was over de keizersnee dat ik er van baalde dat nr 2 wel gewoon lag en zelfs ingedaald was. Uiteindelijk is zei dan ook geboren via de reguliere weg. Moet wel zeggen dat ik dat prettiger vond, maar ja, als je niets te kiezen hebt, dan moet je er maar wat van maken.

O ja, nog een laatste tip. Plemp je vriezer, je koelkast en je voorraadkast vol met eten, drinken, koekjes, beschuiten, muisjes etc. Tis fijn als je een tijdje na je bevalling vooruit kunt.

Groetjes,
Tineke
mama van Eloise (30-08-2003) en Aimely (03-10-2005)

Terug
Bovenaan