voorliggende placenta, iemand ervaring?

A

Anoniem

Guest
na een gigantische bloeding afgelopen woensdag en een opname in het ziekenhuis van twee dagen zijn we erachter gekomen dat ik een voorliggend placenta heb.

voorzover ik heb begrepen van de gyn is de kans op meer bloedingen de hele zwangerschap 50 procent. en evt misschien ook een keizersnee maar dat horen we met 20 weken (ben nu 12)

zijn hier meer meiden die dit hebben meegemaakt en hoe verliep jullie zwangerschap?

groetjes janneke (mv lotte en feline)

Hoi,

Mijn placenta ligt ook aan de voorkant.

Ik heb bij 30 weken een placentalocalisatie gehad, daar hebben ze bekeken hoe het lag.

De placenta was bij mij iets naar boven geschoven, waardoor het kopje nu niet meer onder de placenta ligt. Volgens onze verloskundige kan ik nu gewoon bevallen via de natuurlijke weg.

Had het kopje nog onder de placenta gelegen, dan was het een keizersnee geworden.

Groeten,

Chantal
31+3

Even een vraagje, maar wat bedoelen jullie met een 'voorliggende placenta'?

Ik neem aan als ik hoor wat de problemen kunnen zijn dat ze bij jullie bedoelen 'voor de uitgang'

Bij mij betekende dit 'vooraan de buikzijde'. Met als gevolg dat ik dus niet een voetje zal zien uitsteken voorop mijn buik vanaf 28/29 weken  en ik zou uberhaupt de baby ook later gaan  voelen.

Uiteindelijk bleek ik  rond 19 weken de kleine te gaan voelen, hetgeen niet heel laat was...maar ik voelde hem dan wel heel laag, net boven mijn schaambeen... Ik zie inderdaad minder 'uitsteeksels' dan bij vriendinnen waarbij de placenta 'naar achteren ligt'.

Ik hoop dat bij jullie de placenta tegen het einde beter komt te liggen!

Succes!
Liefs Nicky

hoi meiden,

chantal (dat was t toch???)

wat fijn dat ie bij jou een beetje weggedraaid is. hopelijk gebeurt dat bij mij ook, heb je tijdens je zwangerschap last van bloedverlies gehad?

nicky, een voorliggende placenta is inderdaad wat anders dan een placenta aan de voorkant, bij een voorliggende ligt ie inderdaad geheel of gedeeltelijk voor de uitgang waardoor het kindje er niet langs kan, en waardoor er tijdens de zwangerschap bloedverlies kan ontstaan, .

groetjes janneke

Tijdens je zwangerschap kan dit nog wegdraaien. Bij mij lag het bij 20 weken nog er voor en bij 30 weken niet meer.

Ik heb tot nu toe helemaal geen last van bloedverlies gehad, wel heb ik de kleine wat later dan gebruikelijk gevoeld.

Groeten,

Chantal

Bij mijn eerste zwangerschap had ik een voorliggende placenta. Bij mij was het zelf met een inwendige echo niet duidelijk  of de placenta nu tegen of over de "uitgang"   lag. Hierom moest   ik in het ziekenhuis bevallen omdat je meer kans hebt op een keizersnede en het kan gebeuren dat de placenta na de bevalling moeilijker los laat (dat hebben ze mij toen tenminste   verteld). Ik heb tijdens de zwangerschap geen last gehad van bloedverlies. Tot de week voor de bevalling. Midden in de nacht ontdekte ik dat ik wat bloed verloor, net alsof je ongesteld was. Helemaal in de stress natuurlijk   en naar het ziekenhuis. Uiteindelijk   was er niets aan de hand maar het heeft tot aan de bevalling geduurd. Schijnt te komen door de voorweeen (daar had ik wel last van). Doordat je placenta laag ligt   kunnen er hierdoor bloedvaatjes knappen en dat kan wat bloedverlies geven. De bevalling verliep uitieindelijk prima en   ook de nageboorte was geen probleem. Dus maak je niet te druk, kan allemaal best loslopen. En wat iemand eerder ook al zei, de kans is ook nog groot dat   de placenta nog omhoog schuift tijdens het verloop van je zwangerschap.

Groetjes Anke

Terug
Bovenaan