Voorliggende placenta

<p>Hoi allemaal,</p><p>Met de 20 wekenecho lag mijn placenta helemaal over mijn baarmoedermond. De gynaecoloog vertelde toen, dat ik een geplande keizersnee kan krijgen als mijn placenta met 27 weken niet voldoende opgeschoven zou zijn. Inmiddels ben ik 28 weken zwanger en heeft mijn placenta al een heel ruk gemaakt  maar nog niet voldoende. Hij zit nu precies op het randje en moet nog 2 cm opschuiven wil ik groen licht krijgen om natuurlijk te mogen bevallen. Met de 31 weken echo, wordt opnieuw gekeken of mijn placenta die laatste centimeters opgeschoven is. Dus ik zit nog even in spanning. Mijn eerste zwangerschap resulteerde in een spoedkeizersnede onder algehele narcose. Daarom hoop ik dit keer zo graag op een natuurlijke bevalling! Mijn vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met een voorliggende placenta? Bij hoeveel was de placenta tegen het eind voldoende opgeschoven? En met hoeveel weken zwangerschap ben je bevallen indien je wel een geplande keizersnede heb gehad? </p>

Mijn placenta was tussen de 30-34 weken nog zo'n 3 cm opgeschoven! Met de 30 weken lag hij nog binnen 2 cm van de baarmoedermond en met 34 weken lag hij op 4+ cm van de baarmoedermond af! Dus hij was uiteindelijk heel mooi opgetrokken en ik ben gewoon natuurlijk bevallen met 36+5 weken :)

Fijn dat je placenta was opgeschoven. Maar hadden ze daarvoor geen datum geprikt voor een geplande keizersnee? Of hebben ze gezegt dat ze het gewoon zouden aankijken? En was dit je eerste zwangerschap?

Het was inderdaad mijn eerste zwangerschap! Er is bij mij nooit over een keizersnede gesproken omdat de ervaring van de verloskundige was dat het in 95% van de gevallen voldoende bijtrekt! De enige voorwaarden die zij stelden was 2+cm voor een natuurlijke bevalling en 4+ voor een thuisbevalling! 

Hier precies hetzelfde heb begin januari echo om te kijken hoe het er dan voor staat. Vindt het toch wel spannend want een voorliggende placenta kan ook voor bloedingen zorgen.

Terug
Bovenaan