voorliggende placenta?

Vandaag heb ik de 20 weken echo gehad en alles gaat goed met de baby en alles doet het en dat gaf me al heel veel rust.
Nou is het wel zo dat ik een voorliggende placenta heb.
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Dat is verder toch niet erg, behalve dat je de baby wat later voelt?

X

hoi   Annejet83,

Ik heb zelf ook een voorliggende placenta gehad, heeft verder geen gevolgen gehad, aleen dat ik de baby pas met 22/23 weken goed voelde schoppen. Maar voor de rest heb ik nu een kerngezonde dochter!

Groetjes

Als je bedoelt dat je placenta tegen je buik ligt is er geen probleem. Je voelt de baby dan idd. wat minder tegen je buik.
Maar het kan ook zijn dat je placenta voor de uitgang ligt. En dan is er wel een probleem, want eerst moet de baby geboren worden en dan de placenta. Soms trekt de placenta dan nog omhoog. Als dat niet gebeurt dan moet de baby met een keizersnee geboren worden. Ook kan een voorliggende placenta aan de onderkant de baarmoedermond open duwen, waardoor je bloed gaat verliezen en dat is gevaarlijk voor de baby.

Hoi,

Het is inderdaad net wat je bedoeld. Een voorliggende placenta is als het voor het geboortekanaal ligt. Mijn placenta ligt aan de buikwand en dat noemen ze een buikwandliggende placenta. Ik noemde het ook een voorliggende maar de vk zei dat dat een placenta is die voor het geboortekanaal ligt.
Is het een buikwandliggende placenta dan is het enige nadeel dat je het wat later KAN gaan voelen. Het hoeft niet. Ik voelde het met 18 weken en dat is niet eens zo heel laat. Ook met het luisteren naar het hartje is het wat lastiger, dan hoor je het vaak via de navelstreng ipv rechtstreeks vanaf je baby. Maar vaak als ze de doptone iets anders neerzetten kun je toch het hartje zuiverder horen.
Dus geen zorgen en lekker genieten!

Groetjes van Corina
21+6weken zwanger van de 2e

Hoi,

Ik had bij mijn 20 weken echo ook een placenta die voor (lees tegen de buik) lag. Hierdoor was het allemaal wat moeilijker kijken. Ik ben nu 32 weken en met het groeien van de buik is de placenta bij mij mee naar boven gedraaid! Dit heeft als voordeel dat de beeb mijn ribben niet bont en blauw schopt!
Ikzelf voelde de beeb al wel heel vroeg, eerst als soort van vlindertje en later de schopjes en stompjes. Nadeel van een placenta aan de voorkant bij mij was dat mijn man de beeb pas laat voelde, moet toch door een "kussen" heen!

Maak je niet teveel zorgen en geniet van je zwangerschap! Als de vk zegt dat het geen kwaad kan, dan moet je daar maar vanuit gaan! Zij kan ook bij volgende controles voelen waar de placenta zich bevindt later in de zws. waardoor zij goed kan bepalen of er nog een echo nodig is of dat er andere dingen moeten gebeuren voor je bevalling!

Geniet verder lekker van je zws. het is echt een mooie tijd!

Liefs
Sas

Dank jullie wel voor de reacties, Naar mijn idee is het een buikliggende placenta, want ze zei dat ik de baby later kan voelen, maar dat het verder helemaal niet erg was.
Ik mag elke week naar de VK en ze kan het hartje altijd goed horen, dus dat is wel heel fijn en ik hoop ook dat die mss nog draait,want bij de 12 wkn lag ie nog achter.
Fijn dat jullie zoveel tips hebben, soms denk ik de beeb ook wel te voelen, als een soort plopje ofzo, maar de vlinder heb ik niet echt gevoeld, hoeft mss ook niet.
Ik hoop nu te gaan genieten.... X

Dan heb je inderdaad een placenta die tegen de buikwand ligt. Ik heb dat deze zwangerschap ook, maar merk weinig verschil met de eerste. Ik voelde deze beeb al met 13 weken, dus het hoeft niet zo te zijn dat je het later voelt.

Een groot voordeel is wel dat ik bij de zwangerschap van mijn dochter op het laatst helemaal beurs werd geschopt en deze keer voel ik er veel minder van. Dus ik vind het juist een fijn iets. Mijn dochter strekte dan haar benen uit en duwde heel hard, dan moest ik haar echt tegenhouden, deed echt zeer!

Deze kleine doet dat een stuk minder. Ik vermoed zelf dat dit door de placenta komt, want af en toe doet hij het 'er naast'   wel. Ik klaag dus zeker niet.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan