Voorliggende placenta

Hallo.

Ik ben 16 weken zwanger van ons derde kindje. Alles verliep prima totdat ik maandagochtend wakker werd in een plas bloed!!!!
Gek geschrokken natuurlijk. Direct naar het ziekenhuis.
Inwendig onderzoek, inwendige echo, normale echo.
Alles zag er prima uit. Kindje spartelde vrolijk rond. Geen oorzaak kunnen vinden voor het bloedverlies. Voor alle zekerheid maar een beetje rustiger aandoen.

Gisteren de hele dag nergens last van gehad.....
Vanochtend word ik weer wakker in een plas bloed....
Ik heb verder nergens last van. Geen buikpijn, krampen. Alleen wat bandenpijn, verder niets.
Dus weer richting ziekenhuis. Andere arts dit keer.....zelfde onderzoeken.
Alleen zag deze arts bij de inwendige echo dat mijn placenta helemaal onderin lag en een stukje voor de baarmoedermond......
Hier zou de bloeding vandaan komen. Hij vond het wel erg vreemd dat dit niet eerder gezien was.....
Volgens hem zou deze bloedingen waarschijnlijk de hele zwangerschap gaan aanhouden en moest ik iedere keer langskomen voor controle......
Voor de baby zou het geen kwaad kunnen, het zou wel gevolgen hebben voor de bevalling straks....

Nu zie ik mezelf al de komende 24 weken dagelijks naar het ziekenhuis rijden......pfff

Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan het ook zijn dat die bloeding stopt? of in ieder geval minder vaak voorkomt?

Het zou fijn  zijn om hier wat "lotgenoten" te treffen.

En oh ja, volgens mijn man moet ik nu alleen nog maar zitten of liggen.
Ik mag absoluut niks meer doen. Ik vind dat hij overdrijft. Aangezien de bloedingen steeds `s nachts zijn gebeurd, lijkt het me sterk dat rustig aandoen er iets aan helpt.
De arts heeft overigens niks gezegd over dingen die ik specifiek moet doen of laten....

Estelle

Ik denk dat je met je vragen het beste bij de gyn. of de verloskundige terecht kan. Ik heb wel eens gehoord dat de placenta nog mee omhoog kan groeien en zo de uitgang weer vrij kan maken. Anders heeft het idd. consequenties voor de bevalling. De baby moet er toch als eerste uit en niet de placenta.
Veel succes.

Hoi, hier een ervaringsdeskundige,

ben inmiddels trotste moeder van gezonde zoon.
Heb vanaf week 26 bloedingen gehad. Niet elke dag, soms zat er wel een week of twee weken tussen. Mocht niet meer werken en fysiek zware inspanning leveren. Bij mij kwamen de bloedingen ook altijd 's nachts. Uiteindelijk is mijn zoontje zes weken te vroeg geboren via een keizersnee na weer een bloeding. Het verloop van zo;n voorliggende placenta is per persoon ERG verschillend weet ik inmiddels. Hoever ligt de placenta erover, hoeveel weken zwanger, of de placenta nog optrekt, enzovoort. Dus mijn verhaal hoeft natuurlijk niet jouw verhaal te zijn maar je vroeg om ervaringsdeskundigen en nou ja, dat ben ik helaas...
(wel een prachtig kind aan overgehouden maar ja dat is makkelijk praten achteraf)

Hier nog een lotgenoot!!

Ik begon te bloeden met 11 weken, net toen we het iedereen verteld hadden. Ik was erg bang voor een miskraam, en de vk deed niks.
Ik verloor de hele dag bloed alsof in ongesteld was. Maar inderdaad ook geen buikpijn of iets.
Met 15 weken werd ik eindelijk doorgestuurd naar de gun, die zag meteen dat een gedeelte van de placenta voor de uitgan lag. En dat veroorzaakte het bloeden.
Maar omdat ik zo vroeg ik de zwangerschap zat konden ze niks betekenen. Ik moest om de 2 weken terug komen voro een echo, en als het bloeden echt uit de hand liep moetst ik meteen terug komen. Maar voor de kleine konden ze niks doen.
Wat voelde ik me een tijdbom zeg!
Ik moest het wel rustiger aan gaan doen en heel voorzichtig bewegen, dus geen snelle en plotslinge bewegingen maken. Wel ben ik wezen werken omdat ik een kantoorbaan heb, en ik wilde aflijding want ik maakte mezelf gek. We konden immers de baby verliezen.

Een placenta groeit nog mee naar boven. Bij mij was dit dus ook gelukkig het geval. Met een week of 18, 19 was de placenta helemaal weg bij de baarmoedermond en stopte het bloeden ook.
Ik moet zeggen, ik ben nu 26 weken maar vind het wel geruststellend dat ze nu wel wat kunnen doen als ik weer iets geks krijg. Is geen leuk begin van de zwangerschap en heb er dan ook niet van kunnen genieten.

In de meeste gevallen groeit die placenta dus omhoog en kun je straks gewoon normaal bevallen. Als dat zo is stopt het bloeden ook.
Het is heel vervelend maar je kunt er niks aan doen alleen maar afwachten. jou zullen ze wel serieuzer nemen omdat je al een stuk verder bent.
Mocht het fout gaan nemen ze je op in het ziekenhuis.

Gek, he, ik het 2 hele normale zwangerschappen gehad en nu bij de derde lootp er van alles mis. Jammer, ik had zo graag willen genieten van de laatste.

Nou sterkte meid,
koop maar veel boeken en tijdschriften om wat meer op de bank te kunnen hangen.

Liefs, Ris

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben....
Ris, jouw verhaal stelt me enigszins gerust. Ik las wel hier en daar op internet dat de placenta nog kan verplaatsen en het bloeden minder kan worden.
Vannacht niet al te best geslapen, voortdurend wakker geworden en gekeken of alles nog goed was.....goed gegaag gelukkig.
Nu maar hopen dat de placenta zich bij mij ook verplaatst...

De arts zei me wel dat ik me geen zorgen hoefde te maken over het kindje.Die zou er geen last van hebben, maar het was voor mij voornamelijk erg vervelend, want het kon zijn dat de bloedingen zouden aanhouden en zelfs erger zouden worden. Iedere keer moest ik langskomen.

Ik lees nu wel vanalles op internet wat je allemaal niet mag doen:
niet meer in bad, geen seks, bedrust, niet meer werken....
Daar heeft niemand me iets van gezegd...

De volgende keer maar eens iets uitgebreider navragen.....voorlopig maar hopen dat ik even rust krijg.

Idd. dan heb je twee zwangerschappen gehad zonder zorgen...wil je nog een laatste keer van zo'n mooie periode genieten, krijg je dit.

Nou ja, even afwachten dus.
Ik wens jou verder ook een heel fijne, rustige zwangerschap toe.

Groetjes Estelle

Hoi,

Je baarmoeder moet nog heeel veel groeien dus dan is ook de kans veel groter dat het nog verplaatst.
Mag je alleen maar terug komen als je meer bloed verliest? Ik ben tot 24 weken onder controle geweest van de gyn. Daar moetst ik ongeveer om de 2 weken terug komen.  Nu is alles weer goed en ben ik weer bij mijn vk.

Inderdaad sex is sterk af te raken. Bedrust is niet nodig, ik zou alleen niet meer rondhexen, stressen en sporten. Lekker alles in slowmotion doen. Niet bukken, tillen enz. Je moet proberen zo min mogelijk bloed te verliezen, al heb je dat niet altijd zelf in de hand.
Ik mocht van de gyn wel in bad, maar misschien was dat omdat mijn buik wat gespannen was en ik goed kan ontspannen in bad. Ik deed er alleen geen olie ofzo in. Ik ging dan wel werken, maar als ik lichamelijk zwaar werk zou doen had ik dat niet gedaan.

Het is echt mooi vervelend op dit moment voor je. Ik hoop dat je kleintje snel gaat groeien en dat het de hele boel mooi mee omhoog trekt, des te eerder ben je er weer vanaf. Wanneer krijg je weer een echo? Bij ons konden we op iedere echo dien dat het weer wat was verplaatst.

Liefs, Ris

Met de 20wk echo was te zien dat de placenta voor de uitgang lag. Inmiddels ben ik 31 wk en tijdens de pretecho van vorige week was te zien dat hij helaas niet is verschoven maar hij ligt helemaal over de uitgang. Volgende week moet ik naar de gyn en die maakt ook weer een echo en hoop dat ik dan wat meer informatie krijg want van mn vk wordt ik niet veel wijzer. Ze adviseerde me alleen om de ziekenhuistas klaar te zetten. Gelukkig heb ik nog helemaal geen bloedingen gehad (waarover trouwens mensen erg verbaasd zijn als ik dat vertel) maar ik ben wel erg bang.

Gr. Sam

Terug
Bovenaan