voorliggende placenta

hoi hoi,

Ik ben bijna 20 weken zwanger en heb een voorliggende placenta. Zijn er meer die dit hebben? En is er kans dat ik nog op een gewone manier kan bevallen? Of zou het keizersnede worden?

Bij mijn 1e zoontje had ik een spoedkeizersnede, de 2e is op de normale manier gekomen en hoe onze 3e zoon ter wereld komt is nog even een verrassing. ):-

Groetjes

Het ligt er aan waar de placenta precies ligt. Ik heb de placenta voor/boven liggen en dat hoeft niet voor complicaties te zorgen. Je voelt het kleintje alleen wat later dan anderen. Wanneer het zo is dat de placenta onder voor ligt, kan dit wel voor complicaties zorgen. Maar ik weet niet precies hoe en wat dat in houdt. Bij mij heeft de verloskundige in ieder geval gezegd dat het geen gevolgen heeft. Wat wel heel leuk is, is dat ik eerst alleen onder de voetjes voelde trappelen. Nu (ben 27 weken) voel ik dat het kleintje meer kracht krijgt en voel ik het ook hoger bewegen.

Liefs,

Die van mij ligt ook aan de voorzijde en idd je voelt dan de baby waarschijnlijk later. Dit vind ik erg jammer, want bij mijn zoontje lag ie aan de rugzijde en toen voelde ik mijn zoontje zo hard bewegen dat mijn buik enorm heen en weer ging. Dat was geweldig om te zien. Dat zal nu wel anders worden denk ik. Ik heb begrepen dat een voorliggende placenta geen problemen op levert. Het is alleen een probleem als de placenta voor de uitgang ligt. Dan is het niet mogelijk om op een normale manier te bevallen.

manon

Een voorliggende placenta is geen enkel probleem voor de bevalling. Het kan alleen een probleem zijn als de placenta laag voor de opening ligt, en dat noemen ze geen voorliggende placenta. En inderdaad, het enige jammer is dat je de baby minder vroeg voelt. Daarentegen heb je wel een schokdemper voor later in de zwangerschap als getrappel pijnlijk kan worden, is dit nu dus minder. Zo heb ik het verschil in ieder geval ervaren in een voor en achterliggende placenta.

groetjes,
Kim

Een voorliggende placenta is juist wèl een probleem. Die verwarring is er vaak met een buikwandliggende placenta. Een voorliggende placenta is een placenta die voor het geboortekanaal ligt en een buikwandliggende placenta is een placenta die tegen je buikwand aan ligt. Daarbij voel je idd de baby later. Als je echt een voorliggende placenta hebt kan dat idd een probleem zijn voor de bevalling omdat je kindje dan niet door het geboortekanaal kan omdat de placenta ervoor ligt. Ik denk dat dan de kans op een keizersnede heel groot is. Stel deze vraag eens aan je gyn of vk, dan weet je waar je aan toe bent.

Een voorliggende placenta zal ze wel niet bedoelen, anders wordt je gewoon doorverwezen bij de echo hoor!

Idd later voelen is als ie tegen de buik aan ligt, maar ach...! Die week of 2 weekjes later...?
Heb het zelf ook en voel haar sinds 19 weken, en het wordt steeds drukker daarbinnen (22w 1d)!

Hoi Hoi

Mijn dochterje is ondertussen 3mnd en ook bij haar had ik een voorliggende placenta.Deze ligt ook niet voor de opening want anders wordt je doorgestuurd.Ik voelde haar bij 15wk al en daarna een paar weken niet maar met 20wk heel duidelijk en wat heeft ze me veel geschopt veel meer dan mijn zoontje terwijl deze placenta gewoon achter lag.Het ligt er ook aan hoe druk het kind is.Ik heb gewoon een thuis bevalling gehad wat in totaal maar anderhalf uur heeft geduurt dus niets aan de hand.Geniet lekker van je zwangerschap en ik hoop dat het gauw gaat schoppen zodat je het voelt.

Groetjes Anita

Terug
Bovenaan