voorraad kolven

hoi,

Ik geef mijn dochtertje van 6 weken volledig bv.
Nu wil ik graag een voorraadje kolven, voor als ik weg moet.

Wanneer kan ik het beste kolven?
Na een voeding komt er bijna niets meer uit,
en als ik het voor een voeding doe krijgt Nadia niet genoeg!

Hoe doen jullie dit?

groetjes Linda
 
Hoi,

Al is het voor mij al weer een tijd geleden is......, probeer ik goed in mijn geheugen te graven hoe ik het toen heb gedaan.
Ik weet dat toen onze dochter op een gegeven moment doorsliep en ik nog wel altijd wakker werd van de volle borsten s nachts ben gaan kolven. Juist omdat het nog in de verlofperiode was en de slaap dus overdag nog wel wat kon inhalen (het is ons eerste kindje, dus met meer kinderen zal het wel lastiger zijn). Ook toen de avondvoeding wegviel ben ik blijven kolven. Van de eerste weken, kan ik mij minder goed herinneren al was het doorslapen met ca. 8 weken. Het doorslapen was hier in ieder geval slapen van ca. 23.00 - 06.00 uur.
In mijn beleving ben ik toen pas begonnen met voorraad maken, waar ik heel blij om ben want op die manier heb ik haar nog lang met bv kunnen voeden. Ook is het voor mijn gevoel dat het "vanzelf" gaat. Wat ik mee probeer te zeggen, zodra bijv. de tijd tussen de voedingen langer worden, je voor jezelf een keer kunt kolven. Je moet wel rekening houden dat na ca. 1 uur je borsten weer volledig vol zijn.
Het is volgens mij een verschrikkelijk warrig verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat wijzer van wordt.

Succes
 
Kolf iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip, dan gaat je lichaam op dat moment meer melk maken. Het handigst is ongeveer een uur na een voeding.

Zelf vond ik het het handigst om 's ochtends bij de eerste voeding één kant te kolven terwijl mijn zoontje aan de andere kant lag te drinken. Doordat hij aan het drinken was, werd de tsr al opgewekt dus ging het kolven heel makkelijk. En bovendien zijn je borsten 's ochtends toch meestal vrij vol.

Kijk ook eens op het borstvoedingsforum, daar staan heel veel goede kolftips (bijv. bij 'Artikelen & links') en er is zelfs een speciaal kolf gedeelte op het forum: Borstvoedingsforum

Groetjes,
Helena
 
Mijn zoontje is inmiddels 7 maanden, maar ik kan me die vraag over het kolven nog levendig herinneren.
Ik gaf Ynze smorgens altijd uit 1 borst en de andere kant kolfde ik dan tegelijk. Smorgens had ik toch genoeg. Maar dat was wel toen hij al doorsliep.
Ik zelf heb trouwens nooit moeilijk gedaan over heel af en toe een fles poedermelk erbij als ik niet genoeg voorraad had gekolfd. Natuurlijk moet je die keuze zelf maken. Maar mij gaf het heel veel rust. En de keren dat het nodig was, was tot 5 maanden op 2 handen te tellen.

Succes ermee.
groejts
greet
 
hoi!

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik ga in ieder geval proberen om Nadia aan 1 kant te laten drinken en de andere kant te kolven.
Het klopt dat je 's ochtends de meeste voeding hebt, meestal zit ze dan na 1 kant vol.
Maar meer dan 80 cc haal ik er niet uit.
Is dat weinig? Ik heb uitgerekend dat ze nu ong. 120 cc in een flesje moet krijgen.

groetjes Linda
 
Hoi,
Mijn ervaring was dat ik kolven ook moest "leren".In het begin kolfde ik al starend naar mijn zoontje in de box. Op deze manier kwam de toeschietreflex makkelijker en naar mate ik het vaker deed, kwam de tsr ook sneller. In "nood-gevallen" gebruikte ik de neusspray Ocit... ik weet niet meer hoe het heet ('t is ook al weer een jaar geleden). Dit middel deed de tsr na een kleine minuut goed werken en kolfde als het ware flessen vol . Het nadeel hiervan is echter wel, dat er sporen van dit middel in de melk komen.
Veel succes!
 
hallo,

Ik ben na een maand of twee ook begonnen om een voorraadje aan te leggen.
Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat je kindje meer uit de borst haalt dan jij kan kolven.
Toen Isa, mijn dochterje nu 4 mnd, om de 4 uur kwam. Ging ik af en toe 2 uur na de voeding kolven. Ook hebben we haar af en toe een nutrilon (voor zuigelingen) fles gegeven om ook aan een fles te wennen. Op dat moment kon ik mooi wat kolven.

Ik ben inmiddels aan het werk en ik kolf ook op het werk. Het gekke is dat ik dan meer kolf dan wanneer ik het thuis doe als Isa een fles krijgt. Ik ben nog altijd niet tevreden over het aantal cc dat ik kolf maar ik heb me daar bij neergelegd. Ik kolf hooguit 150cc.

succes

groetjes natasja, mama van Isa
 
hallo

wat ik deed met 10  weken oud. om de 2 uur kolven naast dat mijn dochter om de 3 uur kwam voor haar voeding de borst om de beurt.

ik deed eerst beiden borsten kolven en dan pas haar aan leggen. heel gek , maar ik kreeg na 150cc kolven niks er meer uit, en legde aan haar en het ging nog langs haar wangetje. de baby is de beste kolf, die is veel krachter met zuigen van de achtermelk.

mijn voordeel was als ik haar pas na het kolven ging aanleggen , gingen mijn borsten ook meer produceren..

met gevolg pas na 3 dagen dit te doen, had ik meer melk gekregen en had ik buiten haar om tussen de 300 en 400 cc extra melk voor de diepvries. een week later moest ik zelfs mijn bed uit om s'nachts te kolven en had zo van beiden borsten 400 cc totaal.   2 uur later zat mijn dochter bij mij te drinken.

dit heb ik 8 weken gedaan toen ging ik werken. ik had inmiddels een voorraad van 5 mnd in de vriezer bij mijn moeder liggen , die had voor 1 keer per week afgekolde melk voor de kleine. de andere 2 dagen ging ik naar het kdv om te voeden.
 
Terug
Bovenaan