voorspellingen op basis van echo???

Beste ervaren moeders,

Het is mijn eerste keer en dus zou ik graag een beetje raad willen over wat ik moet denken van de echo. Ik heb net mijn 20w echo achter de rug en daaruit kwam naar voren dan mijn zoontje qua hoofd, buikomtrek en gewicht eerder aan de bovenkant van het spectrum zit. De gynaecoloog zei dat ik nu niet meteen een reuzekind moest verwachten, maar toch ook zeker geen klein dutske en dat hij het geboortegewicht eerder op zo'n 4 kg schatte.
Nu, mijn man woog bij zijn geboorte 5 kg en hij heeft toch een redelijk groot hoodf. Ik ben zelf nogal klein, ben normaal gebouwd en was dus ook een eerder kleine baby (49cm 3250g)...
Nu vraag ik me dus af of zulke voorspellingen echt al kunnen kloppen??? Of maakt de baby gewoon even een groeispurt door? En als het echt een fors kind zou worden, kan ik het dan zomaar aan?

Kortom: moet ik me dus eigenlijk al zorgen maken of is dat nergens voor nodig?

groetjes,
Indra

Bij 20 weken kunnen ze er echt weinig over zeggen hoor! Behalve wellicht dat je waarschijnlijk geen piepkleintje gaat krijgen, maar ja, daar zit nog zoveel tussen...

Mijn eerste was bij de 20 weken echo iets bovengemiddeld, maar omdat mijn buik hard groeide kreeg ik later groeiecho's en met 32 weken liep hij 4 weken voor op gemiddeld 'schema'   vooral idd wat hoofdje betreft. Bij de volgende echo bleek hij op die lijn verder te groeien (35 weken) en toen pas hebben ze echt uitspraken gedaan, ze verwachten dat hij 8-9 pond zou worden. En dat bleek helemaal te kloppen: bij geboorte woog hij 4355 g en was 54 cm. Zijn hoofdje was relatief groot, omtrek van 37cm, terwijl normaal 34-35 cm is. Toch heb ik hem heel snel en soepel op de wereld kunnen zetten, na 4 uur was hij er en ik had een klein scheurtje waar 1 hechting ingegaan is.

Nu deze 2e was bij 20 weken echo gemiddeld, bij 28 weken bovengemiddeld en met 34 weken weer gemiddeld, ondanks dat mijn buik wel relatief groot was (de reden om opnieuw groeiecho's te maken), dus nu schatten ze het zeker een kilo lichter in dan mijn eerste... De gyn die de echo bij 28 weken maakte zei toen dat het te vroeg was om echt een gerichte schatting te kunnen maken van het geboortegewicht, omdat de meeste groei (wat dat betreft) tussen week 30 en 38 plaatsvindt.

Dus het is gewoon afwachten. Ze groeien toch in spurten. Als je zelf en je partner groot/lang zijn of waren bij geboorte, dan zou het wel raar zijn als jullie een piepklein kindje kregen, meestal krijg je dan ook grote kinderen. Maar dan meestal in verhouding tot je eigen lijf en hoeft bevalling geen enkel probleem op te leveren! Ook dat is afwachten. Ik ken genoeg vrouwen die zonder moeite kinderen van 4-5 kg op de wereld hebben gezet, maar ook vrouwen die een zware bevalling hadden van een 3 kg kindje... Je weet het gewoon niet. Maar meeste bevallingen gaan gewoon goed, vergeet dat niet.

Groetjes, Karin
35+4 wkn van 2e

Ik zou ook niet direct in de stress schieten hoor. Je verloskundige houdt de groei goed in de gaten. Over het algemeen maakt het ook niet zo heel veel uit voor de bevalling of je kindje wat groter is of niet. Er zijn maar weinig kinderen zo groot dat ze echt blijven steken of zo.
Vaak zie je wel dat, als het kind groter is, ze je dan niet zo heel lang over tijd laten lopen. Ach, het komt allemaal wel goed meid!

Groetjes, Marisa

Hey hey,

Ik zou me hier inderdaad niet teveel zorgen over maken hoor.
Tijdens onze 20 weken echo bleek ons manneke ook voor te lopen op groei en werd gezegd dat het wel eens een grote/lange baby kon worden.

14 december jongstleden ben ik bevallen en wat bleek (tot onze verassing): hij was maar 49 cm lang!! En 3800 gram...dus het viel allemaal reuze mee! ondertussen heb ik me wel steeds zorgen gemaakt dat ik wellicht moest gaan bevallen van een grote baby, en aangezien ik nogal een sml bekken heb :S.

Dus ik zou lekkr genieten van mijn zwangerschap en me niet al teveel zorgen maken ;)

Groetjes, Anna

Hoi,

Ik ben in september bevallen van ons eerste kindje.
Omdat ik slecht sliep heb ik meerdere malen in het ziekenhuis geslapen met stevige slaapmiddelen. Toen, met 40 weken de laatste, hebben ze ook groeiecho's gemaakt en ik zou een heel gemiddeld kindje krijgen.
Niets was minder waar, Maudy was 54 cm en 4200 gram...........
Blijkt dus ook met echo erg lastig om een goede voorspelling te maken........

Gr. Rimke

Ik kan me best voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt!
Ik ben nu zwanger van de vierde, en de andere 3 kinderen waren 8, 9 en 10 pond.
Nu bleef het al weken in mijn hoofd rondspoken: "Stel dat het nu 11 pond is"
De verloskundige wilde eerst geen groeiecho's maken, maar gisteren voelde ze dus dat de baby erg groot  was, en nu mag ik gelukkig groeiecho's. Er is een hele rust over me gekomen. Bij ons zit het nml. ook in de familie, oma en overgrootoma zelfs een kind van 12 pond! Dus als ik jou was zou ik echt vragen om groeiecho's, dan weet je tenminste waar je aan toe bent! En als het te erg wordt kunnen ze het altijd eerder inleiden.

Terug
Bovenaan