voorstellen, en advies nodig

hoi hoi

Ik wil me graag voorstellen, en heb meteen jullie advies nodig. Ik lees al wel lang met jullie mee.

Ik ben Esther ben 31 jaar en heb 2 kinderen. Een zoontje van 4 jaar en een dochtertje van 22 maanden.
Nu betreft mijn advies vraag over mijn dochtertje. Ze heeft in maart de waterpokken gehad, waarvan ze weinig last had. Ze zat wel goed onder, maar de jeuk viel erg mee (gelukkig). We waren hier blij mee, want je hoort wel eens anders. Maar vanaf die tijd is ze aan het spugen. Het begon met zo'n 2 keer in de week. Dan denk je nog, dat kan. Ze heeft teveel zitten 'proppen'met het eten, of ze heeft haar handje te ver in de mond (deed ze veel toen), ze is moe etc etc. Maar ze begon steeds meer te spugen.
Begin mei zijn we er maar eens mee naar de HA geweest. Hij wist het eigenlijk ook niet. Urine laten onderzoeken, maar die was goed. UIteindelijk zantac gekregen, wat we moesten gaan gebruiken. Hiervan kreeg ze wel betere zin, dus we hadden goede hoop. Maar helaas na een paar dagen begon ze weer te spugen. De HA stuurde ons door naar het ziekenhuis. Dan denk je gelukkig ik wordt snel doorgestuurd, ze gaan er nu iets aan doen.
Toen we daar kwamen, ging het een paar dagen weer goed, dus we moesten het aankijken, en een maand later weer terugkomen,en doorgaan met zantac.
Tussendoor heeft ze ook nog de buikgriep gehad, dus nog meer spugen. Gister nog contact gehad met de KA, en we moesten morgen gaan beginnen met een laxeermiddel, want ze heeft 2 dagen niet meer gepoept. Misschien dat ze daardoor spuugt. Ben ik vandaag mee begonnen, want vannacht heeft ze ook weer 2 x gespuugt. (allebei niet gehoord, maar gezien toen we gingen kijken) We weten het allebei niet meer. Hebben het gevoel dat we tegen een muur staan.
Ze is nu ondertussen al 1 kilo afgevallen, en je merkt dat ze steeds minder energie heeft. Ze eet alleen nog maar aardappels, en soms wat groente. Brood eet ze al een hele tijd niet meer. En fruit heeft ze nog nooit goed gegeten.

Sorry dat het zo een lang verhaal is geworden. We zijn nu zo'n 3-4 maanden al bezig, en ik heb het zo kort mogelijk gemaakt. Ik hoop dat jullie adviezen kunnen geven wat jullie zouden doen. Een andere arts bellen? De KA bellen net zolang dat ze iets gaan doen? etc etc. Wij weten het gewoon niet meer.

Hallo Esther,

Welkom hier op dit forum!

Wat een lastige situatie met je dochtertje. Je wilt graag dat ze goed eet en daar ook plezier aan beleeft. Maar dan moet ze steeds zo spugen. Ik kan me voorstellen dat je daar best radeloos van wordt.

Of het niet kunnen poepen de oorzaak is van het spugen valt te betwijfelen, omdat ze daar eerder geen last van had (tenminste, dat schrijf je niet). Maar dat het nu wel samenhangt met het spugen ligt best voor de hand. Je bent net begonnen met laxeermiddel. Ik zou dat nog even doorgebruiken (zolang als voorgeschreven). Dat zou de darmen goed moeten legen, waarna de trek in eten ook weer terug zou moeten komen.
Verder zou ik over de hele dag wat vaker, kleinere porties aanbieden om te zien hoe dat gaat. Kan voor de KA een indicator zijn. En natuurlijk veel laten drinken (karnemelk is  goed voor de stofwisseling).

Bij Julian komt er nog wel eens wat eten uit zijn mond als hij na een maaltijd heel druk speelt of hij een houding aan neemt waarbij zijn maag in de knel komt. Maar daarvan lijkt me bij jouw dochter geen sprake, aangezien ze ook snachts spuugt.

Niet echt een advies dus, behalve dat als je moederinstinct zegt dat het echt niet goed is, je ech weer contact met de KA moet opnemen.

Sterkte, en laat je weten hoe het verder gaat met je kleine meid?

Ellen mv Julian (ook 22 mnd)

hoi

bedankt voor je advies.
We bieden haar de hele dag wat te eten aan. Soms kiest ze voor een potje groente (die ze dan maar voor de helft eet) maar meestal wilt ze een aardappels. Drinken heeft ze gelukkig (of helaas, anders waren er al onderzoeken geweest) altijd goed gedaan. Ze krijgt nu ook weer flessen melk (anders krijgen we de zantac en het laxeermiddel er niet in)
We hebben ook geprobeerd om pap te geven ipv brood maar daar trapt ze ook niet in.

Ik heb de KA al een paar keer gebeld gehad als we het niet meer wisten. Op het moment dat ik haar dan aan de telefoon heb, denk ik ja daar zit wat in. Tot op het moment dat ze spuugt. Word ik weer boos op mezelf dat ik niet meer heb zitten aandringen dat er nu toch echt onderzoeken moeten worden gestart.

En weet je hoe het komt dat je zoontje soms spuugt?? Krijgt hij daar iets voor??

Groetjes Esther

hoihoi
leuk dat je meeschrijft

wat dat spugen en kennis heeft een jongen dat ook ontzettend spuugt
eigenlijk al vanaf de geboorte maar dat kwam door het maagklepje dat
was nog niet volgroeid inmiddels is dat goed maar nu spuugt hij nog
door dat hij bepaalde voedingsmiddelen niet verdraagt en hij eet ook heel
slecht omdat hij niet durft te eten uit angst dat hij weer moet spugen

zijn moeder heeft behoorlijk moeten aandringen dat er wat onderzocht werdt
want zij werdt ook met zantac naar huis gestuurd
verder zou ik het ook niet weten
veel sterkte en hop dat ze gauw opknapt

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Hoi Esther,

"Spugen" is wel een groot woord. Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Waarschijnlijk heeft hij dan net iets te veel gegeten/gedronken, en als hij dan druk aan het spelen of stoeien is dan "loopt hij wel eens over". Er komt dan een klein beetje (1 a 2 slokjes zeg maar) uit zijn mond lopen.
Het gebeurt niet zo vaak en omdat het naar mijn idee een duidelijke oorzaak heeft (druk doen) heb ik er nooit over nagedacht om het aan te zwengelen bij de HA of het CB.

Groetjes,
Ellen mv Julian

hoi hoi

Ze heeft nu sinds ze het laxeermiddel heeft gehad weer 2x gepoept (lekker onderwerp). Ook heeft ze sinds donderochtend niet meer gespuugd. Ook heeft ze weer betere zin. Weer een beetje aan het spelen, en ook weer aan het lachen. Dus nu kunnen we van haar genieten (en dat doen we ook zeker).
Alleen heeft ze al vaker een paar dagen gehad waarbij ze weer betere zin had, en niet meer spugen. We hopen dat het laxeermiddel werkt.
Ook eet ze weer beter sinds ze het laxeermiddel gebruikt. Hopelijk zet dit door

Bedankt voor het vragen

groetjes Esther

Terug
Bovenaan