Voorstellen en hoe doen jullie dat?

A

Anoniem

Guest
Hallo

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Monique en ben 23 jaar oud. (in januari word ik 24) Ik heb bijna 6,5jaar een relatie en woon sinds 2,5jaar samen. Sinds 1 oktober hebben wij samen een leuke huisje gekocht in het zuiden van Nederland en ben er erg gelukkig.

Al enkele jaren spelen bij mij de gevoelens om moeder te worden. Ik krijg vaak de reactie "zo jong, ga eerst leven", wat is jong?!?!?!

Mijn vriend was altijd heel erg tegen en wilde dat ik eerst een vast contract zou krijgen en dat wij een huisje zouden kopen. Beide doelen inmiddels gerealiseerd en sinds vandaag geeft hij eindelijk toe dat hij het eigenlijk heel erg eng vind.

Mijn vraag is hoe jullie (en jullie partner) hier tegenover stonden bij het krijgen van de eerste? En hoe lossen jullie dit op m.b.t. kinderopvang e.d.? Ik ben erg nieuwsgierig en wil veel leren. Wij zijn nog niet gestopt met de pil enzo. Maar er zit schot in de zaak.

Monique

Hallo Monique,
Ik ben inmiddels moeder van twee jongens en we hebben de wens voor een derde. De eerste keer dat we 'besloten' dat we een kindje wilden was heel spannend want je weet eigenlijk niet wat je te wachten staat. Hoe zal het zijn om zwanger te zijn, lukt het om zwanger te worden en hoe zal het zijn om ouders te worden! En toen ik de positieve zwangerschapstest in handen had sloeg de schtik me om het hart...nu kon ik niet meer terug. Maar na de eerste schrik kwam uiteraard de blijdschap. Het is heel bijzonder de eerste zwangerschap en je eerste kindje. Maar ik was ook heel onzeker. Ook voor mijn man was het af en toe niet gemakkelijk om gaan met een vrouw die voor de eerste keer zwanger is en bol staat van de hormonen. En na de bevalling moesten we heel erg wennen aan ons kindje en het ouderschap. Maar dat is allemaal helemaal goed gekomen!! We zijn superblij en trots op onze jongens. Een eerste zwangerschap, een eerste kindje is gewoon ontzettend spannend maar ook heel bijzonder!! En als je eenmaal dat kindje in je armen heb hou je er allebei onvoorwaardelijk van!! Ik werk in de zorg 20 uur en heb dus onregelmatige diensten, wij kunnen met weinig oppas toe omdat ik veelal 's avonds werk en in het weekend, onze beide moeders vangen dan de jongens op totdat mijn man weer thuis is en dat gaat prima. Het is een heel verhaal geworden maar wij prijzen ons gelukkig met twee gezonde zoons en ik hoop dat jullie dat geluk straks ook is gegund....
Groetjes Linda

Hoi Monique,

Bij ons was het nooit echt een punt van discussie. Toen we getrouwd waren zijn we er gelijk voor gegaan. Ik was 24 dat ik zwanger werd en 25 dat mijn oudste geboren is. Dus wat de jong betreft tja dat is maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Ik ben nu 29 en we willen graag een 3e kindje. Ik werk zelf 3 dagen per week en mijn man 4 dagen. We hebben dus maar 2 dagen opvang nodig. De jongste is 2 en gaat naar een KDV toe en de oudste is 4 en gaat naar schooltijd naar de NSO toe. Ze vinden het beide geweldig bij de opvang.

En eng ja je weet gewoon niet wat je te wachten staat dus spannend is het zeker. Maar dat heb ik nu ook weer nu we een 3e kindje willen. Hoe zal het met drie kids gaan en gaat het wel weer lukken en dan nog bevallen ook want na twee keer bevallen weet je wel wat je te wachten staat hoop je maar toch blijft het spannend.

Succes met je keuzes

Hoi Linda en As,

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind mijn leeftijd helemaal niet te jong, ik ben van mening dat het komt als je er beide aan toe bent. Ik ben blij te horen hoe jullie de opvang regelen. Wij zijn voor wij gaan 'klussen' eens aan het kijken hoe het er dan eventueel financieel uit komt te zien. Mijn schoonouders wonen om te hoek en hebben aangegeven best 1 dag op te willen passen. Ik zelf wil niet heel veel minder gaan werken, maar mijn vriend wel. Qua salaris verschillen wij niet zoveel, dus dat maakt niet uit.

Bedankt voor de tips - informatie!

Hoi Monique,

Wat leeftijd betreft, vind ik wanneer je er samen aan toe bent. En natuurlijk een huisje, vaste baan en natuurlijk een stabiele relatie! Het is heel spannend om die keus te maken & heel verstandig dat je er zo goed over na denkt! ;-) Wij hebben ook alles eerst uitgezocht & wel 10000x uitgerekend of het allemaal wel haalbaar was & wat het allemaal kost. Zo wel de maandelijkse kosten, als een kamer, wagen, box ect.ect.
Onze zoon ging het 1e jaar 1 dag naar de creche & nu af & toe 2 en een dag naar Opa & Oma. Ideaal natuurlijk!
Het is het mooiste wat je mee kunt maken zo'n klein hummeltje! Ik ben nu 24, onze zoon is 2 en we zijn weer aan klussen voor een tweede.. En ik zal je vertellen, ook dat is weer spannend! Terwijl ik weet wat er allemaal komen gaat! Weeg goed alles af & volg lekker jullie gevoel.. Want wat de rest ervan vind maakt toch helemaal niks uit?? Heel veel succes! Met alle lijstjes, voors & tegens ;-) En natuurlijk al het klussen mochten jullie ervoor gaan!

Ik vergeet erbij te zetten dat ik 24u werk & mijn man wisseldiesten draait. En het eerste jaar had mijn man 1 dag ouderschapsverlof.

Liefs MamaSun

Terug
Bovenaan