voorstellen en vraag aan 35+ meiden of andere meiden die prenatale screening laten doen

A

Anoniem

Guest
Hoi medezwangere,

Mijn naam is Femke 36 jaar en    10w4 zwanger van ons 2e kindje. Wij hebben al een zoontje van 2,5 jaar. Ook ik lees al een paar weekjes de berichten mee en vind het leuk om actief mee te "praten". 24dec hebben wij een positieve echo gehad waar een heel klein wezentje met snel kloppend hartje te zien was. Heerlijk dat moment, toch een bevestiging van je zwangerschap je moeiheid en je misselijkheid. Mijn zwangerschap gaat tot nu toe goed met de gebruikelijke kwalen (waar je me overigens niet over hoort klagen). Wel merk ik dat ik wat kortaf ben en een korter lontje heb.. maar ach ja..

Vanwege mijn leeftijd (tja 36 is toch een magische leeftijd bij verloskundige) heb ik een intake gesprek bij gynaecoloog gehad voor prenatale screening en heb ik de 20 weken echo ook in het ziekenhuis. We hebben gekozen om in eerste instantie alleen een nekplooimeting te laten doen en mocht hier een negatieve uitslag uit komen om dan verder te praten over vruchtwaterpunctie. Echter in 1e instantie is dat niet mijn keus.
Lastig is dat deze keuzes. Bij mijn vorige zwangerschap was ik 33 jaar en hebben we alleen een nekplooimeting laten doen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik las al dat Rianne een vlokkentest had laten doen, maar vanwege haar dochtertje. Ik blijft het lastig vinden!

Graag jullie reactie!

Groet Femke!

Hallo Femke,

Ik heb het in mijn omgeving ook al een paar keer meegemaakt, dat vriendinnen de keus hebben om een test te laten doen.
Ik wil in ieder geval zeggen dat ik vind dat je goed moet nadenken over wat je met de informatie die je krijgt gaat doen.

Ik denk dat als je het niet weg wil laten halen, elk risico teveel is. Een nekplooi meting is natuurlijk helemaal geen risico, maar het is geen zekerheid. Ik ken iemand die had een hele hele grote kans op een down-syndroom kindje en haar dochter is gewoon gezond geboren.

Het is in ieder geval een keuze die je goed moet overwegen, maar wel van te voren !!!!!!!

Rianne

Hoi Ryanne,

Bedankt voor je reactie! Je hebt inderdaad gelijk je moet vantevoren bedenken wat je met de informatie wil, vandaar dat ik ook niet kies voor een vruchtwaterpunctie. Daarentegen staat dat natuurlijks haaks op mijn keuze om wel een nekplooimeting te doen, besef ik nu..zoals je ziet zien wij er dus ook nog niet uit...

Misschien dat meerdere probleem hebben?

ps het valt me op dat het zo "rustig" is binnen dit forum???

Groetjes Femke

Ten eerste wilde ik ook even zeggen dat het hier wel erg rustig is !!!!

Maar als ik jou nog een tip mag geven, doe dan geen nekplooi meting. Als je toch geen vruchtwaterpunctie doet zou ik lekker van mijn zwangerschap gaan genieten en die nekplooi meting is ook niet echt een hele goede graadmeter.

Maar laten we een ding voorop stellen het is een hele moeilijke keuze en iedereen wil graag allemaal gezonde kinderen.

hohoi, wij doen wel een nt-meting met het idee dat de kans op een positieve uitslag heel groot is en je dat dan weet. Het zou een geruststelling betekenen.
Als de kansberekening ongunstig uitvalt voor ons dan weten we ook en kunnen we daar rekening mee houden. Ik ben liever goed voorbereid... zo hebben we allemaal onze redenen. Neemt niet weg dat we uitgaan van een positieve zwangerschap hoor, die intentie is natuurlijk het belangrijkste.

Omdat we eea meegemaakt hebben komt deze mogelijkheid op ons pad. Bij een “normale zwangerschap” had het waarschijnlijk geen optie geweest.

Fijne zwangerschap!

Terug
Bovenaan