vork/lepel.....euh....welke bevalt jullie goed???

Hallo!

Wij hebben een zoon van 1 1/2 jaar en we willen hem meer stimuleren om zelf te gaan eten. Er zijn heel veel vorkjes en lepeltjes op de markt, maar welke zijn nu handig?

Graag zou ik aan jullie willen vragen welke lepeltjes en vorkjes jullie gebruiken en waarom. Zij dit ook "kromme"lepeltjes/vorkjes of juist niet en van welk merk.

Ik hoop van jullie een reactie te mogen ontvangen.

Groet,

Loes
 
Hoi Loes,

Mijn jochie is inmiddels 2,5 en we hebben hem altijd gestimuleerd, van kromme lepeltjes, lepeltje, vorkje.
Hij zei op een gegeven moment ook zelf doen!
Hij vond het allemaal erg leuk en spannend en hebben er echt een spelletje van gemaakt en hem geprezen!

Helaas eet hij nu alleen maar met z'n handen. Het gaat hem niet snel genoeg met lepel en of vork. Het is denk ik altijd goed om hem al te leren wat het is om met lepel en of vork te eten, maar nog niet net als ik denken, kijk dat kan hij dus al! Want in het begin ging het geweldig. Dus heb er veel over gelezen, maar zelf toch ondervonden dat zolang hij het van een lepel of vork geeft die jij hem geeft eet, zou ik dat zo nog even laten en hem alleen bij bijvoorbeeld het toetje zelf laten proberen met een lepeltje.  Je ziet dan ook wel dat z'n handje moet wennen aan het naar  z'n mond brengen

En misschien af en toe met een worteltje op een vorkje prikken, maar vooral nog niet z'n bordje op tafel dekken met het gehele bestek erbij, tenminste ... niet bij mijn mannetje dan. Hij zal het heus ooit nog wel eens leren. Maar voor nu vindt hij het het meest spannend om met z'n eten te vogelen, hoe voelt bami, aardappels en hoe is het om in de vla te slaan ... haha, ze houden ons leuk bezig.

Hoop dat je er iets aan hebt gehad.

Groetjes Marjolein
 
Hallo Marjolein,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie met je ervaringen. Inderdaad denk je zelf heel snel... oh, maar dat kan hij ook al... enz.

We hebben een set kromme lepeltje en vorkje gekocht en hij vind het reuze interessant. Gisteravond ging hij zelf een poging doen om zijn toetje te eten. (heel leuk gezicht trouwens, hiha).

Hoe doe jij het dan met het warm eten. Eet hij zelf met zijn handjes al zijn eten op of geef jij hem tussendoor ook nog iets. WIj hebben geprobeerd 2 bordjes te maken. 1 voor hem zelf en 1 voor ons om hem eten te geven. Hij kijkt je dan  aan , met een  gezicht.. ah.. dit is leuk. Ik mag spelen en ik krijg toch mijn eten....... tja, hij heeft gelijk.... Dus dit maar niet meer gedaan.  

Wij expirimenteren er rustig verder op los, en hij zal inderdaad op een dag zeggen... ikke zelf doen.....

Vind het fijn om ook jou ervaring te weten/lezen.

Dank je!

Groetjes, Anneloes
 
hoi,
wij hebben gewone vorken en lepels.
ik heb wel bij ikea die vrolijk kleuren gekocht.
ze kosten niks 6- lepels 6-vorken -6 mesjes voor 1,00
hij gebruikt nu wel de mesjes voor zijn brood te smeren. hij is drie jaar en 8 mnd.
het gaat goed van de aller eerste keer
xx
 
Ons dochterje wilde ook met 1 1/2 zelf eten en wij hebben dat gedaan met een kromme lepel en kromme vork dat ging eigenlijk heel goed. Ze is nu 2 jaar en 7 mnd en eet  sinds een aantal maanden met gewoon bestek wel klein maar met haar eigen naam en dat is helemaal haar bestek. Broodje smeren doet ze ook zelf dus als ze het zelf willen stimuleer ze maar en kijk gewoon waar ze het beste mee eten....
 
IKEA!!!!!!
Idd met vrolijke kleuren en ze kosten bijna niks. Mijn zoontje is ruim anderhalf en wil alleen maar zelf eten. Ik heb ook van die kromme lepels en vorken in huis maar dat maakt het niet makkelijker dan met 'gewone' lepels en vorken.

Groetjes Renate
 
Terug
Bovenaan