vraag aan de BV-deskundige!

Hallo (Yvonne was het toch?)

Ik geef nog steeds bijna volledig BV aan mijn zoon van 11 weken. Ik heb al enkele weken het idee dat hij niet bevredigd is. Dat dachten we samen met het CB al eerder, maar toen bleek het huilen van  een liesbreuk te zijn...
Intussen voed ik al 1,5 maand overdag gemiddeld om de 2,5 uur. Je zou zeggen dat mijn Bv aardig op gang zou moeten zijn met zo vaak aanleggen! Maar toch lijkt Loek onbevredigd. Soms drinkt hij een uur na de BV vlot een flese KV van 175 ml leeg! Of lak na de BV heb ik ook wel eens een half flesje gegeven van ongeveer 90 ml: leeg, hoor! en niets uitspugen, dus het lijkt me niet dat hij te veel krijgt. Na zo'n flesje is hij rustig en verzadigd en gaat hij zonder problemen slapen.

Mijn vragen:
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer bevredigd is? Meer KV extra? Mag hij al bijvoeding, dat raadde iemand me aan, maar dat lijkt me vroeg. Gaat dat niet nog meer ten koste van mijn Bv? Ik wil nl voorlopig zeker deels BV blijven geven!
Als ik gedeeltelijk BV geef, is hij wb antistoffen voldoende beschermd? (Ik doe de inentingen nl niet allemaal en later, hij heeft nog geen inentingen gehad.)

Neem contact op met een lactatiekundige, vraag om een tel.nummer bij Groene Kruis of kijk in telefoonboek!!

Zij kunnen jou goed adviseren en komen desnoods een keer aan huis, doen, hoor! Dan ben je van je onzekerheid af.

Pietje

hoi woedel,

Onze thom is nou 9 weken en ik geef alweer 6 weken een combinatie van Bv en Kv.
ik heb begrepen dat kindjes na BV minder verzadigd zijn dan na KV mede omdat het sneller verteerd is, na zo'n 1 a 1,5 uur. terwijl ze met KV een uur of 3 vooruit kunnen.

maar als hij gelijk na de borst zoveel drinkt lijkt het er idd op dat hij niet genoeg binnen krijgt! maar als je nu na iedere Bv een flesje zou geven, dan loopt je BV juist terug en dat zou toch jammer zijn. zeker omdat je BV wil blijven geven!

ik zelf geef nou 3 keer KV (165 cc) en drie keer BV. in het volgende schema,
7uBV
10uKV
13uBV
16u KV
19u KV
22u BV
evt snachts BV als hij wakker wordt (Omdat snacht aanleggende  aanmaak van BV stimuleert!)

Behalve de voeding van 7   en 22 uur laat ik hem zelf aangeven wanneer hij wil eten. na de BV is dit vaak na 2 uur en na de FV is dit na 3-4 uur.

Of je kleine met de combinatie voldoende afweer stoffen binnen krijgt denk ik wel, onze thom is nog niet ziek geweest! maar of dit ook zo is als je minder inentingen geeft dat weet ik niet!

succes ermee en hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen!

groetjes Anneke

quote: woedel schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-05-2007 12:24:16'));

Hallo (Yvonne was het toch?)

Ik geef nog steeds bijna volledig BV aan mijn zoon van 11 weken. Ik heb al enkele weken het idee dat hij niet bevredigd is. Dat dachten we samen met het CB al eerder, maar toen bleek het huilen van  een liesbreuk te zijn...
Intussen voed ik al 1,5 maand overdag gemiddeld om de 2,5 uur. Je zou zeggen dat mijn Bv aardig op gang zou moeten zijn met zo vaak aanleggen! Maar toch lijkt Loek onbevredigd. Soms drinkt hij een uur na de BV vlot een flese KV van 175 ml leeg! Of lak na de BV heb ik ook wel eens een half flesje gegeven van ongeveer 90 ml: leeg, hoor! en niets uitspugen, dus het lijkt me niet dat hij te veel krijgt. Na zo'n flesje is hij rustig en verzadigd en gaat hij zonder problemen slapen.

Mijn vragen:
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer bevredigd is? Meer KV extra? Mag hij al bijvoeding, dat raadde iemand me aan, maar dat lijkt me vroeg. Gaat dat niet nog meer ten koste van mijn Bv? Ik wil nl voorlopig zeker deels BV blijven geven!
Als ik gedeeltelijk BV geef, is hij wb antistoffen voldoende beschermd? (Ik doe de inentingen nl niet allemaal en later, hij heeft nog geen inentingen gehad.)

Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt; toen werd de onrust veroorzaakt door een liesbreuk (wat ontzettend sneu trouwens!) en waar zal het dan nu door komen? Op zich is het heel normaal dat een borstgevoede baby elke twee uur wil drinken. Moedermelk is immers licht verteerbaar. Ook verschilt het aantal voedingen en het drinkgedrag per kind; de ene baby zal inderdaad vaker per dag kleinere voedingen willen, terwijl het andere kindje zich een paar keer per dag helemaal voltankt. Uit het aantal voedingen alleen is dus niet af te leiden of je kindje wel of niet genoeg melk krijgt. De volgende richtlijnen kunnen je helpen om te bepalen of je baby voldoende binnenkrijgt. Hij krijgt voldoende binnen als hij vaak genoeg wordt gevoed, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers produceert (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Kun je meer vertellen over het verloop van de voedingen? Gaat het aanleggen goed?  Hoe voelt het voeden voor jou (fijn of toch pijnlijk, misschien zelfs wel kloofjes)? Gebruik je tepelhoedjes? Drinkt je zoontje effectief aan de borst (kun je de melk naar binnen horen klokken, zie je zijn kaakjes bewegen, zijn de wangetjes bol)? Voelt je borst na het voeden soepeler aan dan ervoor? Krijgt hij één of twee borsten per voeding? Kan hij zelf voedingsduur bepalen? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat hij uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of wit/afgeplat/met een randje erover?

Je geeft aan dat je zoontje inmiddels 11 weken oud is. Zo rond de leeftijd van drie maanden kan er sprake zijn van regeldagen. De baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer melk wordt gevraagd, wordt er ook weer meer melk aangemaakt. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit een reden voor de onrust zou kunnen zijn. Door je baby vaker bij jou te laten drinken,  krijgt het aanbod de kans om zich af te stemmen op de hernieuwde vraag en zal er uiteindelijk weer voldoende melk voor je kindje zijn.

Ik meen me te herinneren, dat je recent een bericht hebt geplaatst over inbakerperikelen, klopt dat? Ik heb dat bericht niet goed doorgelezen, maar mijn eerste indruk was dat het inbakeren eerder voor meer onrust zorgde dan voor meer rust. Zou dat er misschien ook mee te maken kunnen hebben?

Door de hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding te vergroten, zal je kindje minder aan de borst gaan drinken. Op die manier wordt de borstvoeding dus eigenlijk afgebouwd, want je melkproductie zal zich gaan afstemmen op de minderende vraag. Hetzelfde geldt inderdaad ook voor het aanbieden van bijvoeding in de vorm van vast voedsel. Bovendien voegt wat groente of fruit niet echt veel toe als het gaat om calorieën. Als wij gaan lijnen, gaan we immers meer groente en fruit eten.... Je zoontje heeft jouw melk (en dan met name de vette achtermelk) zo hard nodig om lekker van te kunnen groeien.

Ook m.b.t. de hoeveelheid antistoffen in moedermelk heeft de natuur het mooi geregeld . Als het aantal voedingen wordt verminderd, neemt de concentratie antistoffen in de melk namelijk toe. Zo krijgt je kindje altijd precies de hoeveelheid antistoffen die hij nodig heeft. Ook gedeeltelijk borstvoeding geven blijft de moeite dus echt waard.

Kun je hiermee uit de voeten? Reageer in ieder geval gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo Yvonne

Wat veel vragen! Nou daar ga ik dan

Door de onrust van Loek met die liesbreuk is hij slechter gaan slapen overdag. Omdat hij pijn had bij huilen, hebben we alles gedaan om hem niet te laten huilen, anders werden het vreselijke krijsbuien van soms 1-2 uur. Daardoor is het hele ritme overdag ontregeld. We wisten niet wanneer hij huilde van honger of van vermoeidheid of pijn. dat is waarschijnlijk de reden dat ik dacht dat hij elke 2 uur wilde drinken...
Loek gaat morgen pas weer naar het CB, maar volgens onze weegschaal is hij in 4-5 weken ongeveer 700 gram aangekomen, dus op zich genoeg. Maar soms is hij zo huilerig, niet het slaapgejengel, maar steeds harder huilen. Na een beetje KV gaat hij heel rustig slapen! Andere keren gaat hij meteen rustig slapen, dus dat kan hij inmiddels wel. Plasluiers heeft hij genoed, het is licht van kleur, maar ruikt wel sterk, vind ik. Je ruikt het door de kleren heen.

Het aanleggen ging een tijd niet goed de eerste maand, ik had pijn en kloffjes, maar dat is al beter. Ik ben meer gaan opletten bij het aanleggen en het doet al lang geen pijn meer. Ik vind voeden oke, echt heerlijk zal je het me niet horen noemen, maar het is wel bijzonder. Ik zou het jammer vinden om al te stoppen, laat ik het zo zeggen. Ik gebruik geen tepelhoedjes. Loek drinkt in het begin flink, met vaak slikken, maar binen 2-3 minuten worden de slikbewegingen minder en hij ook minder enthousiast. Aan de andere borst gaat het weer 2-3 minuten 'goed'. Eerder dronk hij bijna 10 minuten per borst, nu is dat 5 min hooguit. Ik heb niet het idee dat hij harder zuigt ofzo. Ik hoor in het begin de melk stromen. Klokken snap ik niet zo, dus dat zal ik dus niet horen, denk ik. Loek heeft vanaf het begin kuiltjes in zijn wangen met drinken en dat krijg ik (en de kraamhulp) niet weg. Ook zuigt hij in het begin vaak valse lucht binnen in zijn mondhoeken. opnieuw aanleggen helpt niet.
Mijn borsten voelen erna soepeler en hij krijgt 2 borsten per x. Ik stop pas als het drinken niet effectief meer overkomt (weinig slikken en vaak zuigen) Mijn tepels zien er roze uit, de rechtse is wat ovaal, maar dat is ook de vorm van de tepel. Ik heb een tijd na de voeding (minuten erna) witte harde tepels gehad die branderig voelden. Volgens een lactatiekundige was dat vaatkramp. dat is vanzelf overgegaan.

De regeldagen zijn mij bekend! Maar ik voed al vanaf dat hij 1,5 week oud is door de verwarring elke 2,5 uur gemiddeld (7-9 voedingen per dag), dus die vraag en aanbod lijkt me wel op elkaar afgestemd voor zover mogelijk de fles doe ik pas enkele weken voor wat rust in overleg met het CB.
De   keren dat ik nu KV geef, is wanneer ik de indruk heb dat hij honger heeft en de voeding ongeveer 1 uur geleden is. Mijn borsten voel dan nog helemaal leeg. dat idee heb ik ook na 2 uur, hoor. Pas als het langer duurt, voelen ze wat voller aan.

Nou, dat waren de antwoorden op al je vragen. Ik hoop dat je er iets in herkent wat me verder helpt! Bijna dagelijks verander ik van mening. De ene x wil ik overdag kv gaan geven, de andere x wil ik BV blijven geven. het liefst volledig BV, maar nu kan ik met die vele voedingen niet kolven en dus ook nooit even er tussenuit. Daar heb ik zo'n behoefte aan na bijna 3 maanden!!! Ben pas 2 x weg geweest omdat ik naar het ziekenhuis moest, de rest is ALTIJD samen met hem. Het is een heerlijk jong, hoor! Maar even alleen zou ook fijn zijn!

Bedankt voor je aandacht alvast!

Rosanne

Terug
Bovenaan