vraag aan Inge flausmaus

A

Anoniem

Guest
Hoi Inge,

Ik heb een vraagje aan jou, en ik hoop dat je die kunt beantwoorden.
Ik ben zwanger van ons eerste kindje en uitgerekend op 5 februari.
Nu heb ik al maanden problemen met mijn werkgever. Hij heeft mij al 3 maanden geen salaris betaald. En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben ook niet meer aan het werk, omdat hij mij op non actief heeft gezet. Ik heb diverse brieven naar hem geschreven maar zonder reactie.
Nu kwam ik er dus pas achter dat ik (en andere collega's) helemaal nergens staan ingeschreven. Dus niet bij het cwi en uwv. Nu is mijn vraag dus, kan en mag ik zelf ontslag nemen met behouud op een uitkering? En heb je eigenlijk wel recht op een uitkering als je zwanger bent?
Ik heb echt al van alles geprobeert om aan mijn geld te komen, maar je word overal van het kastje naar de muur gestuurd. Iedereen zegt dat ik een advocaat moet nemen, maar die kosten ruim 150 euro per uur en die kan ik dus echt niet betalen zonder salaris.
Nou ik hoop dat je mij kunt helpen en een beetje gerust kan stellen, want geloof me ik had me deze zwangerschap toch wel anders voorgesteld.
Alvast bedankt.
Groetjes Colinda

Hoi Colinda,

Ik ben inge wel niet, maar ik wil toch even reageren. Neem nooit maar dan ook nooit zelf ontslag, als je dat wel doet kan je wel fluiten naar een ww-uitkering.
Ik zal zelf contact opnemen met een rechtswinkel, of ga langs bij het CWI om opheldering te vragen, en je verhaal persoonlijk te doen tegen een werknemer, helpt altijd veel meer dan telefonisch.
Succes!

Gr. Mickey

quote: cootje01 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-11-2006 17:32:45'));

Hoi Inge,

Ik heb een vraagje aan jou, en ik hoop dat je die kunt beantwoorden.
Ik ben zwanger van ons eerste kindje en uitgerekend op 5 februari.
Nu heb ik al maanden problemen met mijn werkgever. Hij heeft mij al 3 maanden geen salaris betaald. En ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik ben ook niet meer aan het werk, omdat hij mij op non actief heeft gezet. Ik heb diverse brieven naar hem geschreven maar zonder reactie.
Nu kwam ik er dus pas achter dat ik (en andere collega's) helemaal nergens staan ingeschreven. Dus niet bij het cwi en uwv. Nu is mijn vraag dus, kan en mag ik zelf ontslag nemen met behouud op een uitkering? En heb je eigenlijk wel recht op een uitkering als je zwanger bent?
Ik heb echt al van alles geprobeert om aan mijn geld te komen, maar je word overal van het kastje naar de muur gestuurd. Iedereen zegt dat ik een advocaat moet nemen, maar die kosten ruim 150 euro per uur en die kan ik dus echt niet betalen zonder salaris.
Nou ik hoop dat je mij kunt helpen en een beetje gerust kan stellen, want geloof me ik had me deze zwangerschap toch wel anders voorgesteld.
Alvast bedankt.
Groetjes Colinda

Hoi Colinda,

Ten eerste wil ik even weten wat voor een contract je hebt. Een contract met een einddatum erin of een contract voor onbepaalde tijd.
Wat is de reden dat je op non-actief staat? Zijn hier aangetekende brieven over verstuurd aan jou met de redenen?

Zelf opzeggen is geen optie. Dan krijg je geen geld.
Als het zo is dat je contract nog niet afgelopen is en je geen duidelijke reden voor je non-actief stelling hebt gehad dan kan deze meneer niet onder betalen uit. Is hij failliet dan neemt het uwv de betaling over. Geen zorgen dus. Je moet je wel even gaan melden bij het CWI en UWV met dit verhaal. En tja...om je geld van je werkgever te krijgen  heb je wel een advocaat nodig. Als je deze niet kunt betalen dan kun je bij de gemeente een bewijs van onvermogen aanvragen. Je krijgt dan een advocaat  toegewezen en hebt enkel een eigen bijdrage die gemaximeerd is. Stel je hebt een eigen bijdragen van 200 euro...meer wordt het dan nooit.
Je zwangerschapsverlof zal gewoon uitbetaald worden door het uwv. Als je werkgever failliet is  dan neemt het UWV ook het gedeelte voor je verlof over.

Om zeker te zeggen hoe of wat moet je wel even mijn vragen beantwoorden!

Enne hou je rustig het komt echt goed!

lfs ing

ps  ik heet geen flausmaus van achteren hoor. hihihihi. Bijnaam die ik  op het andere  forum heb gekregen.  

Hoi Mickey,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb dit allemaal al gedaan.
Maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik ben echt ten einde raad.
Ik krijg nog 6000 euro van hem en hij stort het gewoon niet. Ik vind dat de wet in Nederland heel krom in elkaar zit. Meneer gaat gewoon maar verder met zijn zaakjes en ik zit met de gebakken peren. Terwijl ik hier echt niks aan kan doen. En ze zeggen dat het allemaal wel goed komt en dat hij wel gestopt word, maar WANNEER!!!!
Ik heb niet eens meer geld om wc papier te kopen.
O ja, en dan zeggen ze ga jij nou maar lekker genieten van je zwangerschap. Nou dat heb ik de laatse maanden echt niet meer gedaan hoor. Waar moet ik dat kind straks inleggen. Een kartonnen doos??
Sorry voor mijn gezeur. Ik dacht misschien helpt het als ik het een beetje van me afschrijf.
Groetjes Colinda

Hoi Inge,

Bedankt dat je zo snel reageerde. Nou hier komen mijn antwoorden op je vragen.
Ik zal eerst even zeggen wat voor werk ik doe/deed. ik ben vertegenwoordiger bij een krant. Ik doe de advertentie verkoop.
Ik heb een vast contract, en de reden dat ik op non actief ben gezet is dat ik mijn werk niet goed zou doen. Nou dat kan dus inderdaad kloppen, want ik kan mijn werk niet meer doen omdat de auto die ik gebruikte door de leasemaatschappij in beslag is genomen. Dit omdat mijn baas ook daar de rekeningen niet van betaalde.
Ik heb zelf iedere keer brieven geschreven met de vraag of hij mijn salaris wilde storten en dat ik mij nadrukkelijk beschikbaar stel om weer zo spoedig mogelijk aan het werk te gaan. Ik hoop dat je zo genoeg info hebt.
Anders hoor ik het wel.
Alvast heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt.
Grooetjes Colinda

ps. Ik vond het wel grappig flausmaus hihi

Je hebt er heel erg goed aan gedaan door brieven te sturen met daarin dat je beschikbaar bent voor werk. Heb je deze brieven wel aangetekend verstuurd? Echt meissie zonder advocaat kom je er niet. Ik wil best een brief voor je schrijven (ben juridisch adviseur arbeidsrecht) maar daar zal ie ook niet op reageren. Hij weet dat je geen geld  voor een advocaat hebt en daar maakt ie gebruik van. Via de gemeente hoef je niet meteen te betalen hoor. Als ie die 6000 euro binnen hebt is die 200 euro zo betaald. Echt! Vraag een bewijs van onvermogen aan en regel een advocaat via de gemeente. Mijn broer heeft dit ook gedaan en dat is prima gegaan.

Bureau rechtshulp is ook een hele goede optie. Zie hier het overzicht van de kosten:

Tabel eigen bijdragen 2006
(fiscaal inkomen 2004)

GEHUWDEN EN
SAMENWONENDEN
JAARINKOMEN
EIGENBIJDRAGE
€
ALLEENSTAANDEN
JAARINKOMEN

meer dan - ten hoogste

meer dan - ten hoogste

€ 0                     - € 21.600
€ 90.00
€ 0                     - € 15.500

€ 21.600 - € 22.400
€ 142.00
€ 15.500 - € 16.000

€ 22.400 - € 23.600
€ 244.00
€ 16.000 - € 16.800

€ 23.600 - € 26.200
€ 431.00
€ 16.800 - € 18.500

€ 26.200 - € 31.100
€ 677.00
€ 18.500 - € 22.000

Vrijgesteld vermogen

€ 19.522,00 per persoon, vermeerderd met € 2.607,00 per kind
http://www.rechtshulpnederland.nl

Als hij op de fles gaat krijg je je geld van het uwv maar het enige wat je nu kan doen is een arbeidsrecht advocaat inschakelen. Vraag of je achteraf je eigen bijdrage mag betalen aangezien je nu helemaal geen euro meer hebt. Je hebt helaas geen andere keus. Echt meissie er zijn voorzieningen voor ook als je geen toiletpapier meer kunt betalen. Doe mij een plezier en bel meteen met bureau rechtshulp en vertel je hele verhaal. Ga tevens even langs de gemeente en het CWI met dit verhaal.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
lfs ing

Hoi Inge,

Ten eerste vind ik het heel lief van je dat je me zo helpt.

Ik heb inderdaad al mijn brieven aangetekend verstuurd.
En die tabel voor eigen bijdrage ken ik ook, en ik weet dat we daar niet voor in aan merking komen, omdat we samen teveel verdienen. Maar mag en kan ik dan wel bij de gemeente een bewijs van onvermogen aanvragen?
En hij weet inderdaad maar al te goed dat we geen advocaat kunnen betalen.
Ik zou hem alleen zo graag eens flink willen pakken. Hij heeft zelfs een  jongetje  verkracht waar hij gewoon mee weg komt. Die jongen durft zelf geen aangifte te doen en zijn ouders mogen dit niet. Te triest voor woorden toch.
 Maar goed dit heeft verder niks met mij te maken.
En als je wilt mag je voor mij een brief schrijven hoor. Baat het niet dan schaat het niet. Misschien schrikt hij dan toch een beetje. Ik zal je mijn mail adres geven.
colinda.verkaart@hotmail.com

O ja, en dat over dat wc papier is wel erg overdreven natuurlijk, maar ik heb dan echt af en toe van die dip momenten en dan zie ik mijn kindje echt zonder kleertjes opgroeien. hihi, dat zal niet gebeuren hoor, voor de eerste weken heb ik al wel genoeg. O ja en het kamertje is natuurlijk ook al klaar.

Maar we zitten nu wel zo lekker over mij te praten, maar gaat met jou en je bibi ook alles goed?
Ik hoor het wel.

Liefs en Groetjes Colinda

Hee Colinda,

Had net een heel bericht getypt....weg! Pfffffffff!

Maargoed het komt erop neer dat ik erbij blijf dat je contact op moet nemen met de gemeente met de boodschap dat je met spoed rechtshulp nodig hebt en niet genoeg financiele middelen hebt. Mijn broer had wel een inkomen en kreeg het ook gewoon. DOEN DUS!! (en het liefst morgen)
Mocht er van die viezerik niet meer te plukken zijn omdat hij gewoon bijna failliet is dan moet je je realiseren dat het uwv maximaal 3 maanden terugkijkt. Te lang wachten met een advocaat inschakelen kan er dus voor zorgen dat je helemaal niks meer krijgt. Als er minimaal 1 collega is die mee wil doen dan kunnen jullie het faillisement aanvragen bij de rechter. Je moet hier minimaal 2 partijen voor hebben.
Echt hoor als ik jou was zou ik meteen de gemeente bellen morgen. Tevens kun je bij rechtshulp vragen wat ze berekenen aangezien jou inkomen is weggevallen. Het kan zijn dat ze dit als geen inkomen zien en je man niet meetellen. Als dit niet zo is dan hebben ze ook redelijke tarieven voor mensen die qua inkomen buiten die schaal vallen. Geen 150 euro per uur dus.

SUCCES!! Enne pak hem aan he!!

lfs ing

Terug
Bovenaan