vraag aan Marieke76

hoi,
Ik las dat je logopediste bent, dus misschien dat je mij kunt helpen.
Mijn oudste zoontje van 3.5 jaar stottert sinds een week of 3.
In de eerster instantie dacht ik dat het wel mee viel, ook omdat m'n partner zei dat het 'm niet opgevallen was, maar bij de oppas begonnen ze er ook over en mijn ouders afgelopen weekend ook.
Het is naar mijn idee ook erger geworden en niet alleen woorden  met meerdere lettergrepen maar ook met woordjes zoals de en dat.

Is dit iets waar ik mee naar een logopedist zou moeten of kan ik zelf iets doen of is hij nog te klein om te zeggen dat  hij echt stottert?

Bedankt alvast,
Groetejs Son
 
Hallo Son,

Ik surf hier op het forum rond als mama van Stan, 21 mnd, en idd ook als logopedist.
In principe zou ik me nu nog geen zorgen maken. Als kinderen van deze leeftijd gaan stotteren, dan kan het zijn dat ze "te veel in één keer" willen vertellen. Dan struikelen ze over de woorden en dat uit zich in stotteren. Het kan ook zijn, dat er bij jullie in de thuissituatie onlangs iets verandert is waardoor je zoontje nu niet vloeiend spreekt (verhuizing, peuterspeelzaal, nieuw broertje/zusje etc).
Ik zou het in eerste instantie op zijn beloop laten. Als je merkt dat je zoontje veel wil vertellen en daardoor struikelt over zijn woorden, probeer hem dan te "helpen" in het gesprek. Dit doe je  door er rust in te brengen en gestuurde vragen te stellen: "wat is  er gebeurd, waar wil je over vertellen, ga eens rustig  zitten etc". Wellicht helpt dit.  Ik zou persoonlijk niet gaan vertellen dat hij stottert, maar je kan wel vertellen dat je merkt dat hij niet uit zijn woorden komt. Misschien geeft hij zelf wel aan dat hij veel te vertellen heeft.
Hou het gewoon in de gaten. Mocht je na een maand (of 2) geen verandering zien, dan kan je altijd contact opnemen met je huisarts om deze vraag bij hem/haar neer te leggen.  
Voor alsnog zou ik me nu op dit moment nog geen zorgen maken.  

Veel succes!

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan