vraag aan moeders met meer kindjes

Hoi meiden,

even een vraag, hoe gaat het nu er 2 of meer kindjes zijn? Mijn tweede is nu 4 wkn, en mijn oudste 2, die slaapt gelukkig nog wel tussen de middag, maar dan doe ik van alles in huis, want dat gaat helaas niet vanzelf, en na zijn slaapje, ongeveer 14.30 totdat mijn man thuiskomt, ongeveer 18.00 is het een moeilijke periode, oudste moe, jongste jengelig, moet ook nog voor het eten zorgen, herkennen jullie dit en zo ja, hoe komen jullie deze tijd door, heeft iemand tips? 's morgens gaat het eigenlijk wel goed, maar dat komt omdat mijn jongste dan eigenlijk alleen nog maar slaapt...

Groetjes Rina

Hoi Rina,

Hoe herkenbaar! Onze Bob is nu 3.5 week oud en
onze dochter is 14 mnd. Bob slaapt s'nachts gelukkig goed waardoor ik in de ochtend wel energie heb.
Echter de middag vind ik vreselijk!
Mijn dochter slaapt tot een uur of 15.00 en mijn man komt rond 19.00 uur thuis. Ik vind deze uurtjes lang duren. Mijn dochter is sinds Bob zijn komst erg aanhankelijk en het is niet gauw goed. Ze was altijd een vrolijk clowntje maar dit clowntje zien we weinig de laatste 3 weken. Ze huilt sneller. Als Bob en mijn dochter tegelijk huilen (wat regelmatig voorkomt) krijg ik zelf de neiging om mee te gaan huilen.
Dan moet ik nog koken, soms boodschappen doen of de was doen. Getsie!

Ik ga in de middag vaak (zeker nu met het mooie weer) wandelen met ze. Ik nodig een vriendin van me uit die ook een kindje van rond de 14 mnd heeft, dan kan mijn dochter met hem spelen en ik even lekker kletsen. Of ik pak alles in en ga bij andere op visite. Das wel wat inpak werk maar alles beter als tussen vier muren zitten met twee huilende kindjes, denk ik dan.. Heerlijk wat afleiding. En bovendien valt de jongste gelijk in slaap in de auto, das ook een voordeel!

Succes en denk maar, vanaf nu gaat het alleen
maar makkelijker, ze worden vanzelf ouder!

Groetjes Geluksvogeltje

Hi, ik heb nu drie kinderen, een jongen van acht, een meisje van 2 en nu Joost van 4 weken. Ik moet ook af en toe gochelen hoor. Ik vind het lastig als zowel Eline als Joost huilen. Gelukkig huilt Joost heel weinig, en probeer Eline overal bij te betrekken. Maar ze heeft al dondersgoed door dat als ik Joost aan de borst heb, zij kattekwaad kan gaan uithalen, want voordat mama dan bij haar is........
Dus dat los ik op door gezellig wat met haar te drinken en een koekje te eten en een boekje te lezen als Joost aan het drinken is.

Ik denk dat we allemaal nog een ritme moeten krijgen. Maar ik heb mezelf erop ingesteld, dat er voorlopig weinig tijd voor mezelf overblijft. Dan kan het altijd nog meevallen.

Hi, ik heb nu drie kinderen, een jongen van acht, een meisje van 2 en nu Joost van 4 weken. Ik moet ook af en toe gochelen hoor. Ik vind het lastig als zowel Eline als Joost huilen. Gelukkig huilt Joost heel weinig, en probeer Eline overal bij te betrekken. Maar ze heeft al dondersgoed door dat als ik Joost aan de borst heb, zij kattekwaad kan gaan uithalen, want voordat mama dan bij haar is........
Dus dat los ik op door gezellig wat met haar te drinken en een koekje te eten en een boekje te lezen als Joost aan het drinken is.

Ik denk dat we allemaal nog een ritme moeten krijgen. Maar ik heb mezelf erop ingesteld, dat er voorlopig weinig tijd voor mezelf overblijft. Dan kan het altijd nog meevallen.

Ik heb er 3. de oudste brengt mijn man gelukkig naar school en soms halen mijn ouders ze tussen de middag en brengen ze weer. dan heb ik nog een zoontje van 3 (wat qua zelfreszaamheid een goede leeftijd is). en dan de kleine van 2,5 week. op zich gaat het goed maar mijn moeder helpt veel in huis en dan kookt mijn vader 2x in de week. mijn man komt om 17:30 thuis dus als ik heel moe ben dan kan hij koken. nu heb ik het dus nog heel luxe. maar anders.... als ik het allemaal zelf zou moeten doen, nu al, zou ik het niet trekken. ik kom nog bijna nergens aan toe. dus ik snap het heel goed!!

sterkte! over een tijdje hebben de kleintjes vast meer ritme of kunnen ze meer hebben. (hoop ik)

Olivia is ook mijn tweede, Vera is 2,5 en kan zichzelf ook goed redden, maar ik vind het ook wel erg wennen hoor! Inderdaad vooral aan het einde van de middag als Vera jengelig is en Olivia huilt. Ik zou dan inderdaad wel mee willen huilen. Vera slaapt al heel lang niet meer overdag (dat was helaas vóór haar tweede verjaardag al gebeurd) dus ik heb weinig rust. Maar soms creeer ik even rust door haar voor de tv te zetten (geen uren hoor ;)). En gelukkig slaapt ze 's nachts wel goed, maar ik moet er helaas nog wel uit voor een nachtvoeding. Maar goed, dat is ook maar tijdelijk denk ik dan maar.
Ik maak overdag het huis schoon als Olivia slaapt. Meestal kan ik daarin mijn gang gaan en dan speelt Vera zelf. Soms helpt ze mee ;)

Maar echt een ritme heb ik nog niet helaas. Vaak doe ik teveel overdag en ben ik 's avonds echt gevloerd. Gelukkig doet mijn man de laatste voeding 's avonds dan kan ik doorslapen tot de nachtvoeding.

hey!

Wat je eventueel ook kunt doen is 's morgens alvast de aardappels en groente gereedzetten, zodat je het alleen maar op hoeft te zetten 's middags. Dat doe ik ook wel eens dan heb je wat meer je handen vrij. Verder probeer ik als de jongste slaapt even te poetsen, wassen enzo. Dan kan ik even zitten als ze echt wakker zijn alle 2. De oudste is 3 die slaapt niet meer 's middags! Het word vanzelf makkelijker geloof me, het vergt alleen wat tijd om in het nieuwe ritme te komen! Veel succes!

Liefs Janne, mama van Senne18-3-2007 en Jason 14-1-2010

Een schommel kan voor je oudste ook weleens een uitkomst geven. Er zijn zelfs mensen die hem binnen hangen en die kleine erin zetten met een flesje sap ofzo. Nu wordt het weer beter weertje en kan het ook lekker buiten. Wellicht helpt het je door je lastige uurtjes heen!

Terug
Bovenaan