Vraag aan verloskundige

Ik ben vandaag precies 37 weken zwanger en ben behoorlijk aan het eind van mijn latijn (tweede kind, eerste is 1,5 jaar, bekkeninstabiliteit). Vanaf hoeveel weken is het mogelijk om te strippen?
Ik ben voorstander van natuurlijk bevallen en geen vervroegde inleiding, dus ik zou sowieso niet eerder dan rond 39 a 40 weken gestript willen worden, maar gebeurt dat weleens met 39 of 40 weken of alleen als je echt over tijd gaat?

En als ik onverhoopt overtijd ga tot wanneer mag ik dan thuis bevallen? (ik ben van mijn eerste thuis bevallen en wil dit heel graag opnieuw doen).

Hartelijk dank voor uw reactie!

Groetjes Cato
Moeder van Pepijn, 19 maanden en 37 weken zwanger van de tweede

Hoi,

Ben geen vk.
Maar kan je mijn ervaring wel vertellen.
Bij mijn tweede was ik ook op. Maar ze gingen pas strippen met ruim 40 weken. Hielp niet echt veel, wel 2 cm ontsluiting. Bij 41 weken nog een keer en een paar dagen later ben ik bevallen.
Ik wilde ook wat eerder bevallen, maar strippen doen ze bij ons in de praktrijk bij de tweede en volgende pas bij 40 weken.
Ik dreigde ook ver overtijd te raken. Maar zelfs na 42 weken kon ik nog thuis bevallen, mits alles nog goed functioneerde uiteraard.

Ik zal, als ik jou was, de vraag aan je vk stellen en hun antwoord afwachten.

Ik wens je veel sterkte met de laatste zware loodjes en een heel mooi kindje!

Monique

Uit onderzoek is gebleken dat strippen voor de 41e week vrij zinloos is. En zelfs daarna valt het vaak tegen. De meeste vk's beginnen er dan ook niet aan voor die tijd.   Bekkeninstabiliteit is heel vervelend, zeker als je ook nog een kleintje hebt rondlopen. Maar een natuurlijke bevalling is het minst belastend voor je bekken, want kunstverlossingen  verhogen de kans op bekkenproblemen. En inleiden verhoogt de kans op een kunstverlossing.
Tot 42 weken mag je thuisbevallen. Daarna kan het erg verschillen tot hoelang men je nog door laat lopen. Maar de kans dat je dan bevallen bent is heel groot.  

Terug
Bovenaan