Vraag aan YvonneZ !!

Hoi Yvonne,

ik ben van het oktober-forum, en nu las ik dat jij van een Borstvoedingsvereniging bent.

Nu heb ik een vraag waar ik eigenlijk nergens een duidelijk antwoord op kan vinden:

Sinds  5 weken weet ik dat ik weer een fiks vitamine b12 tekort heb (waarde: 86). Ik heb 5 weken geleden een spuit gehad en vorige week nog weer een.  Voor de bevalling wil de huisarts mij niks meer geven, helaas. Er is overigens nooit onderzocht wat dit tekort veroorzaakt.  6 jaar geleden en vorig jaar september  heb ik ook al een reeks injecties gehad.

Over 3 weken verwacht ik ons 2e kindje. Nu wil ik heel graag weer borstvoeding (proberen) te geven. Is het wel verstandig om dit te doen, gezien mijn b12 tekort? Zit er dan wel voldoende b12 in de borstvoeding?  Ik verwacht niet dat de waardes  bij de bevalling aI weer op normaal niveau zijn. Er zat nu 4 weken tussen deze beide spuiten en ik kan merken dat ik die 2e spuit al  weer hard nodig had. Oftewel, het tekort is er ondanks de spuiten nog steeds. Verder lees ik op internet  allemaal verontrustende berichten.

Voordat ik toch besluit borstvoeding te gaan geven, of om voorgaande reden juist niet, zou ik toch graag weten wat verstandig is.

Kunt  jij mij hier misschien mee helpen?

Ik had de vraag ook al per e-mail verstuurd naar het kraamzorg-centrum, maar van hun krijg ik geen antwoord, dus ik dacht misschien weet jij er iets over.

Als je nog meer informatie nodig bent, dan lees ik het wel.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,

Ingrid
37w3d

Hoi Ingrid,

Op de site van het Voedingscentrum vond ik meer informatie over vitamine B-tekort en wat de oorzaken daarvan zouden kunnen zijn: Voedingscentrum-vitamine B12. Hieruit blijkt dat uitsluitend dierlijke producten, zoals o.a.  melk, vlees vis en ei vitamine B12 leveren. Daarom lopen vooral veganisten risico op een vitamine B12 tekort en wordt in dat geval geadviseerd om vitaminesupplementen te gebruiken. Een andere oorzaak zou een ziekte kunnen zijn, bijvoorbeeld Addison-Biermer. Maar dat is iets wat artsen eerst moeten vaststellen. Je geeft in je bericht aan dat de oorzaak nooit is onderzocht; ik raad je ten sterktste aan om toch op grondig onderzoek aan te dringen, zodat waar nodig passende maatregelen kunnen worden genomen. Als niet bekend is wat er precies aan de hand is, lijkt het me moeilijk om een goede behandeling toe te passen...

Het kan inderdaad zijn, dat jouw tekort aan vitamine B12 doorwerkt in de moedermelk. Ik heb e.e.a. nagezocht; één van mijn collega's heeft hier in haar directe omgeving ervaring mee: een moeder met de ziekte Addison-Biermer mocht gewoon borstvoeding geven en zij gaf zichzelf vitamine B12 injecties. Het is dus echt wel mogelijk, alleen is het wel belangrijk dat je jezelf goed laat voorlichten.  Misschien toch laten doorverwijzen naar het ziekenhuis of een second opinion vragen? In elk geval kun je altijd contact opnemen met een lactatiekundige; deze kan je meer inhoudelijke informatie geven over vitamine B12-tekort en borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je kijken op NVL-lactatiekundige hulp.

Ben je al eens op www.borstvoedingsforum.nl geweest? Daar kun je meer ervaringsverhalen, tips en informatie m.b.t. vitamine B12 en borstvoeding vinden. Bovenaan dat forum kun je op "zoeken" klikken en een trefwoord invullen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Yvonne,

bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb inmiddels al even op het bv-forum gekeken en ook heb ik op internet een b12-tekort-forum gevonden. Ook hier vind ik allemaal tegenstrijdige reacties.

Waar ik inmiddels wel achter ben is dat het gevaarlijk is om bv te geven als je antistoffen tegen b12 aanmaakt. In alle andere gevallen is het geen probleem, zolang je maar zorgt dat de waardes goed blijven.
Helaas is dit niet met een simpel bloedonderzoekje te achterhalen of ik antistoffen aanmaak. Je moet namelijk allemaal tests ondergaan en ook contrastvloeistof drinken hiervoor. Lijkt me niet zo gezond voor de baby, dat radio-actieve spul. En daar gaat het hele probleem dus over. b12-tekort zelf is geen drama, als je maar spuiten krijgt om het op peil te brengen en te houden. Het wordt pas gevaarlijk voor je kindje als je dus antistoffen aanmaakt. En dat is bij mij dus niet bekend. En dat kan op het moment dus ook niet uitgezocht worden.

Ik heb van de lactatiekundige ook een mailtje gekregen, met als antwoord dat ze het antwoord niet wist. Ze zou het met haar collega's uitzoeken. Dus ook zij zijn er niet echt mee op de hoogte.

Aan de verloskundige heb ik gisteren ook advies gevraagd, maar die zijn zo pro-borstvoeding en totaal niet bekend met b12-tekort dus die zei: gewoon doen!!

Aan mijn huisarts hoef ik dit niet eens voor te leggen, die onderschat dit probleem toch.

Ik geloof dus dat ik maar het zekere voor het onzekere neem en toch geen borstvoeding ga geven. We hebben tenslotte ook niks aan een kindje dat achterstanden (geestelijk en lichamelijk) oploopt omdat ik dus wel antistoffen aanmaak en via de bv doorgeef, terwijl ik dat dus niet weet.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Bedankt voor je hulp!

Liefs,

Ingrid
38w1d

Hoi Ingrid,

Ik kan me je zorgen goed voorstellen; je informeert her en der maar krijgt geen sluitende informatie...

Er wordt inderdaad verteld dat je beter geen borstvoeding kunt geven als het zo is dat de moeder antistoffen tegen vitamine B12 aanmaakt. Op www.borstvoeding.com kun je het antwoord vinden van dr. Jack Newman, een Canadese arts die ontzettend veel van borstvoeding afweet (je kunt hem ook mailen, in het Engels). Dit is de directe link naar de informatie: Bv.com-Ziekte en medicijngebruik.
Het zijn niet de antistoffen waar je kindje achterstand van kan oplopen in geval van vitamine B12-tekort, maar het tekort zelf en dan vooral wanneer een moeder zich er niet van bewust is, dat zij een behoorlijk vitamine B12-tekort heeft. Jij weet het nu en kunt het bijplussen met injecties; daardoor zal het B12-gehalte in je melk ook toenemen. Als je de baby regelmatig hierop zou laten controleren (het B12-gehalte in het bloed is gemakkelijk te bepalen) dan kun je gerust borstvoeding geven.

Nog even een kleine toevoeging; al surfende kwam ik terecht op een forum speciaal over vitamine B12-tekort, wellicht is dat interessant voor jou? Kijk maar eens op www.b12tekort.nl .

Hoi Yvonne,

nou, ik weet bijna waar ik aan toe ben. IF-antistoffen (intrinsic-factor) is eenvoudig te controleren via een bloedonderzoek. Ik heb vanmorgen de assistente van de huisarts gebeld en die heeft voor mij nagekeken of er al eens eerder op gecontroleerd was. En dat was dus niet het geval. Ze overlegt even met de huisarts en dan zal ik alsnog wel naar het priklab moeten hiervoor. Laat ze dan ook gelijk de b12-waarden even nakijken.
De borstvoeding is dus nog niet definitief van de baan!

Wel is het zo dat als er antistoffen worden aangetroffen dat ik dan toch het zekere voor het onzekere kies en dus voor flesvoeding ga.

Ik ben trouwens bekend met het b12-tekort-forum. Leuk forum, maar ook heel weinig info over b12-tekort en borstvoeding.

Ik laat je nog even weten hoe het afgelopen is met de bloedonderzoeken. Nog een paar dagen en dan weet ik eindelijk waar ik aan toe ben!

Bedankt nogmaals voor je hulp.

Groetjes,

Ingrid

Ik geef het op........(zucht)..............

de huisarts kon inderdaad zien dat ik nooit op IF-antistoffen gecontroleerd ben. Via de huisarts is het dus ook niet mogelijk om dit na te laten kijken.
Via wie dan wel, konden ze me ook niet vertellen.
Nu ben ik er ook echt af, weet nu niet meer wat nog te doen.

Nog maar even een nachtje laten bezinken en dan zetten we zoektocht voort, denk ik.

Groetjes,

Ingrid

Terug
Bovenaan