vraag over foliumzuur !

Meiden ik zir ergens mee en ik wil dan ook aan iedereen die een mk
gehad heeft wat vragen. Bij de zwangerschap van mijn jongste dochter
ging alles goed, ze groeide goed en de vk was altijd dik tevreden. Tot
dat ze vroeg of ik foliumzuur slikte. Nou had ik daar nog nooit van
gehoord,aangezien ik dat ook niet deed met mijn andere 6 kids. Ik was 6
mnd zwanger toen ik dus maar begon op aanraden van mijn vk.

toen echter begonnen de problemen. Mijn dochter groeide vanaf dat
moment veel minder goed dan ze deed. En sterker nog, het ging steeds
slechter met haar. Ze is uiteindelijk goed gezond geboren 2wk. voor de
datum, maar was maar 4 pond en een ons. Terwijl ze eerst als een speer
groeide. Ik heb nooit aan die foliumzuur gedacht, maar nu echter wel,
want ik heb nu inmiddels ook 2 mk's achter de rug en heb ook foliumzuur
geslikt. De ha wist er geen antwoord op, maar heeft iemand zoiets al
eerder gehoord, of meegemaakt? En als je kijkt dat bijna elke vrouw die
dingen nu slikt, is het dan ook echt zo dat er minder kindjes geboren
worden met een open ruggetje? Heb ik nooit ergens gelezen.

Wie kan mij zeggen of foliumzuur echt veilig is?

groetjes Hester

hoi hester

wat jij verteld heb ik nog nooit van gehoord, maar ook ik heb veel problemen gehad met foliumzuurtabletten. ik blijk heftig allergisch te zijn voor foliumzuur tabletten. na 2 dagen slikken krijg ik enorme blazen in mijn keel. deze zorgen ervoor dat ik zowat stik en ook steeds moet kokhalzen. zodra ik er mee stop is dat binnen een dag of twee weg. bij mijn meisje heb ik ook geprobeerd deze tabletten te slikken maar ook bij haar ging het finaal mis met me. en nu ook weer. het is idd bewezen dat foliumzuur helpt ter voorkoming van een openruggetje. maar ik ben gestopt met het sikken van die tabletten enh let er nu gewoon op dat ik voldoende foliumzuur binnen krijg met mijn voeding. ik eet minimaal 1 keer per week brocolli hier zit heel veel foliumzuur in en hier heb ik geen last van. zowel mijn ha als vk hadden nog nooit van deze allergische reactie gehoord maar hebben hem in middels wel onderkent. ik weet niet hoe dat in jou geval zit maar ik zou niet zomaar denken dat het niet mogelijk is omdat de ha dit zegt. ik hoop dat je hier wat aan hebt en misschien is het een idee om een contact op te nemen met een gyn misschien weet hij hier meer van.

groetjes
laura

Hoi hoi,

Ik ben dus ook gaan twijfelen aan mijn foliumzuur pillen. De eerste tijd heb ik Evasin gebruikt. En toen ik een paar weken zwanger was ben ik overgestapt naar Gravitamon. En snel erna kreeg ik mijn eerste mk.
Ik ben Gravitamon blijven slikken, en heb inmiddels mijn tweede mk achter de rug. Het vruchtje heeft geleefd, maar liep met acht weken al 1 week achter met groeien.
Ik begon dus te twijfelen aan Gravitamon. Als mijn potje leeg is, ben ik ook van plan om over te stappen op Femme Natal.
Ik ben erg benieuwd welk merk jij/jullie slikken.

Liefs Nance

hoi,

dat was ook gravitamon.......

Ik heb het bij de laatzte zw. niet direkt geslikt, maar zo'n week voor de mk begonnen. Ik slik het nooit meer voor de zekerheid.

Dank je wel voor je reactie hoor.

liefs Hester

Jeetje zeg wat een verhalen! Ik ben er gewoon van geschrokken! Je kan het je toch nauwelijks voorstellen dat het schadelijk is aangezien het juist in de totaalvitamines zit voor zwangere vrouwen? Misschien reageren sommige vrouwen wel niet goed op de stof. Ik weet nu even niet of ik het wil blijven slikken.

Bedankt voor de tip!
lfs inge

Niet om het een of ander, hoor, maar er is hoogstwaarschijnlijk helemaal geen verband tussen het gebruik van Gravitamon of een ander preparaat en het krijgen van een miskraam. Want dan waren die pillen allang verboden.

Dit hier  is nou eenmaal een miskraamforum, dus bij iederéén hier lijkt een verband te bestaan tussen het slikken van foliumzuur of vitaminepillen en het krijgen van een miskraam. Dat komt omdat de gezonde zwangerschappen hier niet vertegenwoordigd zijn! En dat zijn er nog steeds veeeeeel meer dan de zwangerschappen die eindigden in een miskraam.

Jullie zitten elkaar een beetje bang te maken, lijkt mij. Natuurlijk ga je allemaal redenen zoeken voor je miskraam, dat snap ik heel goed. En als je niks kan vinden, kom je uit bij een vitaminepreparaat wat je hebt gebruikt.

Ik zou me niet te bang maken over het gebruik van vitaminepillen. Maar het is wel zo dat je helemaal geen speciale zwangerschapsvitaminepillen nodig hebt als je gevarieerd eet met voldoende groente en fruit. Enkel foliumzuur en eventueel vitamine D. (hoewel keiharde wetenschappelijke bewijzen over de goede invloed van foliumzuur inderdaad lijken te ontbreken, zie kopje Foliumzuur in artikel http://makeashorterlink.com/?Q362426BA)

Dus waarom zou je uberhaupt die dure pillen kopen en slikken? Ik heb het nooit gebruikt en zal het ook nooit doen, tenzij ik zo misselijk zou worden dat ik mijn eten niet binnen kan houden en een vitaminetekort dreigt.

Je kunt altijd kiezen of je iets slikt of niet, maar lees dan ook wat onafhankelijke informatie. Die is te vinden op de site van de Gezondheidsraad (http://www.gr.nl) of bij het Voedingscentrum (http://makeashorterlink.com/?O272326BA).

Succes ermee!

Groetjes,
Marjon

De eerste link die ik net gaf werkt niet. Ik had 'm ingekort omdat je hier geen lange links mag plaatsen. Hieronder de originele in stukken geknipt:

http://www.vumc.nl/communicatie/nieuws/synaps/
index.html?../synaps42/community.html~hoofd

Hoi!

Ik weet niet of dit olie op het vuur gooien is, maar persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van het slikken van foliumzuur.
Goed, het verhaal van open ruggetjes en hazenlipjes weten we. Nu zegt men ook dat het goed is voor de innesteling.
Bij mijn eerste miskraam heb ik geen foliumzuur geslikt en voelde me er heel schuldig onder.
Ben toen direct gaan slikken, nog voor ik weer zwanger was.
Maar dat is ook in een miskraam uitgedraaid, terwijl ik nog al die tijd foliumzuur slikte.
Al die tijd slikte ik het met tegenzin, want nogmaals, het voelt bijna als een verplichting. Maar ja, ik deed het toch maar want je wordt enorm verguisd door mensen als verloskundigen als je zegt dat je geen foliumzuur slikt (ongeveer dezelfde reactie als je er bewust voor kiest om geen borstvoeding te geven, dan schijn je ook direct een slechte moeder te zijn).
Ik heb me er eens goed in verdiept, oa ook op de site van het Voedingscentrum en als je zorgt dat je elke dag voldoende fruit (citrusvruchten), aardappelen, donkerbruin brood, zuivel en groente eet krijg je voldoende binnen.
Zo zit het vooral in spinazie en andere groende bladgroente maar ook in pindakaas!
Ook zijn er artsen die zeggen dat als je voor het zwanger worden al een normale gezonde levensstyle hebt het niet nodig hebt.
Nou wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar ik leid inderdaad een (wellicht te) gezond leven, dus vandaar ook mijn weerstand.

Naar aanleiding van mijn bloedonderzoeken heb ik het nog eens bij de gynaecoloog aangekaart, mijn niet uit te leggen weerzin bij het slikken van een vitaminepreparaat.
Bij de vele lab.uitslagen bleek ook een uitslag van foliumzuurgehalte te zitten. Dit bleek normaal tot goed te zijn.
Echter, ik was niet nuchter toen ik ging prikken. Ik had inderdaad goed gevarieerd gegeten van te voren.
Zelf maak ik hier dus een beetje op dat mijn lichaam dus inderdaad die zaken  uit het voedsel filtert wat het nodig heeft.
Dit wilde de gynaecoloog dus ook even extra bekijken, dus daarom moest ik nu nuchter gaan prikken, maar ze wilde niet echt een uitspraak doen dat het echt moet.

Wat bij mij dus vooral die weerzin oproept is het "moeten", terwijl ik me daar dus eigenlijk niets van aan zou moeten trekken!
Maar ja, eens een moeilijk mens, altijd moeilijk, haha!
Het dus ieder voor zich en mensen die zich prettig voelen met het slikken ervan, prima, maar ik doe het niet meer.

Ariane

Terug
Bovenaan