Vraag over foliumzuur

Hoi dames,

Een aantal dagen geleden ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben. Helemaal gelukkig dus! Ik zou nu ongeveer in week 6 moeten zijn.

Meteen nadat ik met de pil gestopt was, ben ik foliumzuur gaan slikken. Al na een aantal dagen kreeg ik enorm veel jeuk en een soort van blaasjes op voornamelijk mijn armen, handen en benen. Nadat ik stopte met de pilletjes, ging dit allemaal weer weg. Daarna heb ik van een ander merk multivitaminen gebruikt waarin ook foliumzuur zat maar binnen een paar dagen had ik alweer dezelfde reactie. Ik heb toen besloten niks meer te slikken. Pas daarna ben ik zwanger geworden.

De huisarts was verbaasd over de reacties en raadt nu aan om toch nog een 3e merk te proberen. Ik heb braaf weer een ander potje in huis gehaald maar ik merk dat ik het eng vind omdat ik niet weet of het ook van negatieve invloed kan zijn aangezien ik toch voor iets allergisch lijk te zijn.. Ik kan op internet niet veel terug vinden over anderen die ook op deze manier reageren maar in de weinige berichten van mensen die hetzelfde hebben, lees ik meerdere malen over het vervolgens spontaan stoppen van de zwangerschap. Is er iemand hier die ervaring heeft en mij meer kan vertellen?

Gefeliciteerd met de zwangerschap.  Is er niet iets homeopathisch of in druppels? Misschien weet de verloskundige er wat op. Ook al ben je nog niet voor een bezoek geweest, kan je wel bellen voor advies.  Foliumzuur schijnt heel belangrijk te zijn voor de aanleg en ontwikkeling van de baby. Succes.

Dankjewel voor je reactie! Ik vond het een goed idee van je om te informeren bij de verloskundige dus ik heb zojuist even naar het telefonisch spreekuur gebeld. Helaas waren ze ook hier niet bekend met de manier waarop ik er op reageer. Wel raadde ze aan om het alsnog te proberen met weer een ander merk want een allergische reactie zou niet van invloed zou kunnen zijn op het kindje. Zelf heb ik er nog steeds moeite mee om iets te gaan proberen waarover gezegd wordt dat het niet schadelijk is maar wat niet gebaseerd is op eerdere ervaringen.

Hoi Visje23,

Ik heb precies hetzelfde. Zodra ik stop met foliumzuur heb ik nergens last van. Maar als ik weer begin heb ik blaasjes/ uitslag over mijn armen en benen en wordt ik gek van de jeuk. Op advies van huisarts en apotheker ga ik nu een ander merk proberen dus ik ben benieuwd. Als dat niet werkt, gaat de apotheker een anti-allergie pil meegeven in de hoop dat dat de reactie verminderd. Mij werd in ieder geval op het hart gedrukt om hoe dan ook die pillen te slikken, voordelen wegen op tegen het ongemak.

Hoe heb jij het uiteindelijk aangepakt? Ben je nog overgegaan op een andere pil? Werden de klachten er minder van?

Ik ben benieuwd!

Ik heb het nog 1 kans gegeven en heb uiteindelijk de pilletjes geprobeerd waar ik de meest positieve reacties over zag op internet: foliumzuur van het Kruidvat huismerk. Ik slikte ze niet dagelijks maar om de dag en dat is prima verlopen. Op die manier heb ik vanaf week 5 t/m week 11 toch foliumzuur kunnen slikken. Ik merkte dat het heel erg afhankelijk is van welke verloskundige je voor je krijgt hoe ze er tegenover staan. Hier kan dat bij elke afspraak wisselend zijn en toen ik voor de termijnecho ging, gaf die verloskundige aan dat ik op deze manier mijn best deed om het toch binnen te krijgen en dat dat prima was. Zij gaf aan dat het wel heel goed is om het te slikken omdat je op die manier de kans op o.a. open ruggetjes of zogenaamde hazenlipjes kunt verkleinen. Ze vertelde echter ook dat de kans dat dit zich voordoet überhaupt niet heel groot is, ook niet als je geen foliumzuur slikt. Zij adviseerde er dus niet te angstig om te zijn.

Inmiddels ben ik weer gestopt met foliumzuur omdat het maar tot 10 weken wordt aanbevolen. Nu ben ik vorige week, toen ik 13 weken was, begonnen met het om de dag slikken van multivitaminen i.v.m. vitamine D. Inmiddels heb ik Davitamon en Kruidvat multivitaminen geprobeerd en helaas loop ik nu weer tegen dezelfde allergische reacties aan. Ik ben nu overal mee gestopt en begin er niet meer aan. Ik eet gezond en gevarieerd met veel groenten en fruit en probeer regelmatig buiten te zijn. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik daarmee een goede basis heb. Het was fijn geweest als al die pilletjes wel zonder klachten hadden gekund maar anderzijds relativeer ik het wel met het idee dat een aantal jaren geleden ook het overgrote gedeelte van de baby's gezond geboren werd zonder foliumzuur en allerlei multivitaminen.

Voel vooral ook zelf aan waar je je goed bij voelt. Succes!

Bedankt voor je berichtje! Dat stelt me gerust. Ik ben op het moment niet zwanger, maar was er preventief mee begonnen. Ik denk dat ik eerst maar afwacht tot ik daadwerkelijk zwanger mag zijn. Ik vind het een goed idee om het om de dag te gebruiken, dan zwakt het de reactie hopelijk wat af. En er gezond naast eten en bewegen doet denk ik ook al een hoop.

Wat fijn dat je al over de 10 weken grens bent! dat geeft in ieder geval iets meer rust/ zekerheid. Ik hoop dat alles goed mag gaan, veel geluk!

Terug
Bovenaan