Vraag over het gezag van je kindje!

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi meiden,

Ik ben vandaag iets achter gekomen....

We gingen na het eten even ons paspoort vernieuwen en ons meisje in onze paspoorten te laten zetten....

Nou bleek inene dat mijn man geen gezag over Senna had !

Ik zal het even uitleggen:

Voor dat Senna geboren was had mijn man Senna erkend......Dat moest omdat we niet getrouwd waren.....Toen kregen we van de gemeente te horen.....Dat we dan het gezag moesten aanvragen bij de rechter....Zodat alles geregeld zou zijn...
Nou ja prima toch.....Maar toen bleek dat je ook gerigstreerd partnerschap kon doen....En dat waren dezelfde wettelijke regels...Als een gewoon huwelijk...Op hele kleine dingentjes na dan....Maar beide ouders zouden dan het gezag hebben over ons kindje.
Dat hadden we dus gedaan.....NA de geboorte van Senna....

Wij hadden nog gevraagt of dat niet voor de bevalling moest.......Maar dat was totaal geen probleem.....Zodra je gerigstreerd partnerschap aanging.....Kreeg hij automatisch het gezag! Omdat hij Senna al had erkend voor de geboorte...

En nu wilden we dus Senna in ons beide paspoorten laten inschrijven...
En toen kwam ze even vertellen dat Senna niet bij mijn man ingeschreven kon worden omdat hij geen gezag had.....

Nou daar was ik mooi klaar mee.....Voor hetzelfde geld was er iets gebeurd met mij.....Dan was hij dus het zaakie.....

Ze wist het niet helemaal zeker of het uitmaakte of je voor de bevalling....Of na de geboorte ook automatisch het gezag krijgt.....
Weet iemand dat mischien dus hier??

Anders moeten we dus toch nog naar de rechter om alles te regelen...
Ze gaat het wel voor me uitpluizen....Maar ik vind het toch een vreemde zaak...
We zijn dus een beetje voor de gek gehouden....Omdat je voor gerigstreerd partnerschap ook moet betalen enzo....

Heeft iemand hier meer verstand van dan ik??

Groetjes Jacqueline

Ik zou het nog maar eens heel goed navragen. Bij ons is destijds ook gebleken dat de ambtenaar van de burgerlijke stand niet precies uit het hoofd wist hoe de regels nu waren bij een geregistreerd partnerschap. Het lijkt mij uiterst vreemd dat wanneer jouw vriend jullie kindje wél voor de geboorte erkend heeft dat hij dan door het latere geregistreerd partnerschap geen gezag heeft. Bij ons was het echter anders. Wij hadden al een geregistreerd partnerschap vóórdat we aan kinderen begonnen en  mijn  inmiddels ex, heeft  de kindjes voor de geboorte reeds erkend (wat dus één van de verschillen is tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap).  Dus misschien heeft het toch met de volgorde te maken!

Gewoon even  een notaris bellen. Of naar een andere gemeente bellen!

Groetjes Fonske.  

Hoi,
Kijk maar eens op de site van postbus51
Daar staat onder meer het volgende:

Ouderlijk gezag binnen geregistreerd partnerschap
Ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, oefenen automatisch gezag uit over de kinderen die binnen het geregistreerd partnerschap worden geboren. Voorwaarde is wel dat de vader het kind heeft erkend. Pas dan is hij in juridische zin ouder van het kind.   Als de ouders na de geboorte van het kind een geregistreerd partnerschap aangaan, krijgt de vader niet automatisch het ouderlijk gezag. Zij kunnen wel gezamenlijk gezag uitoefenen, maar moeten daarvoor een verzoek indienen bij de griffie van de sector familie van de rechtbank. De vader moet het kind wel erkennen.

Succes ermee,
mv Thom

Bedankt,

Blijkt dus inderdaad niet dat mijn man het gezag heeft....
Ze hebben ons dus helemaal verkeerd geinformeerd....
Hmmz lekker dan weer!

Ga zowiezo het aanvragen bij de rechter....Dan weet ik zeker dat het goed gaat!

In ieder geval bedankt!!

Groetjes Jacqueline

Idd aanvragen bij de rechter, maar maak je niet druk het is een schriftelijke procedure en stelt niets voor. Volgens mij kan je bij het gemeentehuis de juiste papieren krijgen. Maar dat weet ik niet zeker.

Wel vervelend dat jullie verkeerd zijn voorgelicht!

Annemieke

hoihoi
wij hadden voordat Mila geboren was een samenlevingscontract en waren dus ook niet getrouwd.
Mijn Man(we zijn nu getrouwd) heeft Mila erkent voor de geboorte.
het gezag konden we aanvragen na de geboorte.
die papieren kreeg hij mee met de aangifte van Mila bij het gemeentehuis.
Ze hadden dus beter moeten informeren.
Je vult dat papier in,mete en aantal kopieen(van jullie zelf,geboorteregister kindje) en stuurt het op.je krijgt dan bericht thuis.het stelt niks voor.je hoeft ook echt niet naar de rechter hoor.
succes groetjes piewie-Mila 16-9-06

Hey hey....

Ja we kregen na dat we gerigistreerd partnerschap hadden vastgelegd...
Formulieren mee om dat op te sturen naar de de rechter....Om het gezag vast te leggen...

Toen we net weg waren....Belde ze op....Dat we het toch niet hoefde opsturen..
Omdat het dus dan al automatisch was geregeld....
Wij nog extra duidelijk gevraagd of ze dat zeker wisten....

En hun zeiden dat het dus echt zo was....

En nu ga je na bijna een jaar je paspoort vernieuwen......Kan het oppeens niet...
Maar ik moet dinsdag mijn paspoort weer ophalen en neem ik gelijk de formulieren van de gemeente mee!

Voor die formulieren kan je ook kijken op rechtspraak.nl
Weet je ook meteen wat je mee moet sturen. Wel balen dat ze je niet goed hebben voorgelicht, had weer een hoop rompslomp gescheeld..
Groetjes mv Thom

Terug
Bovenaan