Vraag over opvoeden...vervolg vraagje

Hoi Willy en anderen,

toen ik het topic van Willy las (vraagje over overvoeden), dacht ik dat het er eerst alleen om ging dat haar kindje zo snel schreeuwt/stampvoet, maar eigenljk begrijp ik ook dat het gaat om het steeds aan mama hangen en aandacht vragen.
Nou...dat laatste herken is dus heel goed!
De laatste tijd merk ik dat ik me afvraag hoe ver ik daar in mee moet gaan. Wat hoelang kan een kindje van 1,5 zichzelf eigenlijk vermaken?
En ik denk dan ook wel eens...tja ik wil misschien nu wat voor mezelf doen, maar ik heb voor een kindje gekozen en die gaat toch voor.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik niks voor mezelf doe, maar als ze wakker is ben ik toch erg veel met haar bezig.
Als we naar de speeltuin gaan, dan wil ze eingenlijk altijd een handje....dat ik mee loop, of naast de glijbaan sta. Ik zit daar niet rustig op een bankje zoals ik sommige ouders wel zie doe.
Als ik dus niet mee ga, gaat ze jengelen en aan mij hangen. Ik denk dan...ze durft niet alleen, of joh ik ga wel mee. Niet zozeer om haar haar zin te geven, maar omdat ze dan toch lekker speelt.
Maar nu door het topic van Willy ben ik er toch wat meer over na gaan denken.
Dat blijkt wel uit dit lange verhaal, hahah.
Misschien dat ik er toch wat minder in mee moet gaan, alhoewel ik me dus afvraag of dat goed is....
Hoeveel of hoelang spelen jullie kids "alleen"?
Ik vind het erg fijn om jullie ervaringen te horen.

Groetjes, Bianca

tja hoe lang speelt nathalia alleen??
verschillend. de ene keer 10 minuten en dan komt ze naar mama toe, de andere keer houd ze zichzelf zo een uur bezig!
ik zorg dan wel dat haar muziek op staat, en dat ze genoeg speeltjes heeft om mee te spelen. wat drinken en een koekje erbij en ik kan bv even achter de comp. tussen door zegt ze dan wel eens daaa en dan moet ik het pakken. dan sta ik even op, pak dat speeltje aan, geef haar een comlimentje dat ze zo lief is, en ze gaat weer verder spelen totdat ze t zat is.
of ik kom er gezellig bij zitten en dan gaan we samen spelen.
schoonmaken helpt ze mee. zo is ze toch heel lief, ze is iets met mama aan het doen, en we hebben het allebij naar ons zin.

als wij naar buiten gaan, moet ze een handje van mij geven. in de speeltuin mag ze los, maar ik sta altijd aan haar zij :D
ook ik kan niet rustig op een bankje zitten hoor.
dat komt wel als ze ouder is hihi.

ook wij doen sochtends t huishouden, smiddags gaan we lekker naar buiten (boodschappen halen, speeltuin, park of weet ik t wat) met slechter weer gaan we binnen spelen, en heeft ze mn volledige aandacht. nu slaapt ze heerlijk en straks weer lekker naar buiten :D

poeh he, sorry, t is weer een lange reactie hahaha
maar zo zt t bij ons dus :D

liefs, do

oh ja... als jou kindje niet alleen kan spelen, maar je wilt t wel leren.
laat haar dan eerst 10 minuten alleen spelen, in een andere ruimte. bv in haar kamer.
zodra ze gaat huilen, even doorbijten want ze moet toch leren om zichzelf te vermaken. laat haar maar een paar minuutjes huilen hoor.
(zorg wel dat er zat speelgoed enz om haar heen ligt, en dat kasten enz afgesloten zijn hahaha)

succes!

Ik denk dat het heel normaal is dat je nog niet op een bankje kan gaan zitten in de speeltuin. Het zal per kind verschillen, maar dat zal pas met 2,5 tot 3 jaar komen. Mijn oudste van bijna 4 speelt nu in een speeltuin vrij veel zelf en ik loop bij Renske mee.
Ook thuis komt Renske nog heel veel bij mij. Maar ook dat is normaal. Als ik 15 min. ongestoord op de bank kan zitten is het lang. Maar dat hoort erbij.
Ook tijdens het schoonmaken helpt Renske of mee, of ze komt regelmatig een poppetje laten zien of een kusje geven. En na 45 min. is het echt op, dan kan ik echt niet meer met iets anders bezig zijn.
Alleen leren spelen kan je ook doen door speelgoed te pakken, er mee te gaan spelen, dan komt je kindje zeer waarschijnlijk meespelen. Laat zien wat je ermee kan doen. En als ze dan lekker bezig is, dan ga je zelf iets anders doen.
Vooral met Little-people en Duplo werkt dat hier heel goed, maar ook met tekenen als ze wat ouder zijn.
Maar voor zover ik het nog kan herinneren van de pedagogiek lessen (lang, lang geleden) is het heel normaal hoor. Een kleuter heeft bijv. vaak nog maar een spanningsboog van 15 min. Laat staan een 1,5 jarige.

Bij Daniel is het hier heel wisselend, vaak zit hij nog in de box, omdat hij zo ondernemend is dat ik er geen rust bij heb, en dan bedoel ik geen rust van lekker zitten maar hij haalt de gevaarlijkste stunten uit.
Kruipt in de vensterbanken en gaat daar rondjes draaien waardoor hij tolt en valt, of springt van de banken af richting de tafel (hij heeft al een keer een hele dikke bult gehad doordat hij tegen de rand klapte en ik er niet op tijd bij kon zijn)
Laat zich vallen over de leuningen van de bank en stoelen, klimt op de eettafel en haalt de goudvis uit de kom en zo kan ik nog wel doorgaan.

In de box kan hij heel lief zitten spelen of liggend op zijn buikje boekjes lezen, hier is hij heel lief en vermaakt zich dan ook prima met boekjes, duplo en een kralenvorm., dit houd hij dan ook gerust een hele ochtend vol.
Uit de box is hij maar heel kort lief aan het spelen met zijn loopauto en zijn hobbelpaardje en de duplo, dan gaat hij toch al heel snel stunten.

Veel succes ermee,
Liefs marina

Ik denk dat elk kindje verschillend is en het ene kindje zijn ouders meer nodig heeft dan de ander.
Ik zou gewoon er in meegaan.
Wat kan het nou kwaad ze wil gewoon dat je bij haar bent.
Voordat je echt kan gaan zitten en ze laten spelen zijn ze zeker 3 jaar.
Ze worden al zo snel groot geniet er nu nog maar heerlijk.van
Voordat je het weet zijn ze zelfstandig.
succes..........

Hoi,

Hier verschilt het ook. Myrthe kan niet langer de kwartiertje zelf spelen. Achter pc duiken als ze beneden is, is echt uit den boze.
Ik mag wel schoonmaken, maar stofzuigen niet.
Ze vind het eng en als ze tv kijkt kan ze niks horen haha.
Soms ga ik met haar mee, soms komt ze al dr speelgoed bij mij op de bank brengen en soms negeer ik haar. Omdat ik toch ook vind dat ze niet altijd haar zin kan krijgen.
Moeilijk hoor

Liefs Irene

ik geloof dan dat ik daar dan makkelijker in ben.
Quinten kan zichzelf erg goed vermaken en ook als ik in de speeltuin ben is het brullen als we weer weg gaan.
ik zit rustig op een bankje.
Quinten is dan nog maar 19 maand maar vermaakt zich prima.

ik ben er ook erg makkelijk in
karlijn is ook een echt mamma's meisje
ze kan heel lief alleen spelen maar de laatste tijd is alles mamma
krijg als ze wakker is nergens geen kans/tijd voor dus word t huishouden gedaan als ze slaapt of sávonds
verder kan ze de ene x zo een uur zitten spelen en zo komt ze met alles naar de bank of wilt ze op schoot zitten spelen/knuffelen/tv kijken

vraag me alleen af hoe ik dit moet gaan doen als de kleine geboren is over een week of 3
dan moet ze mamma natuurlijk delen

groetjes maurilla

Terug
Bovenaan