vraag + tip

A

Anoniem

Guest
Door een advertentie in het blad Kinderen kwam ik op de volgende website: www.spelendwijzer.nl Erg interessant. Je ziet per leeftijd welk speelgoed geschikt is en je kan ook een verhaal lezen over welke ontwikkeling bij de leeftijd van je kindje past.

Nu las ik dat kindjes tussen de 15 en 18 maanden al zelf de trap op willen lopen en dat ouders dit dan begeleiden . Bij ons is het traphekje dicht en als we naar boven moeten tillen we onze dochter op. Onze dochter is nu 18 maanden en ik vroeg me af hoe jullie dit doen? Misschien is het toch goed voor de ontwikkeling (en mijn rug) dat ze zelf de trap op leert lopen. Vind dit wel eng, want we hebben plavuizen en een hele brede trapleuning waar ze echt nog niet bij kan. Maar begeleiden kan natuurlijk wel...
Vraag me nu dus af of jullie kindjes al met jullie mee naar boven en beneden lopen.

Groetjes Babybelle

Hoi,

Jesse kan al een aantal maanden zelf de trap op klimmen, hij houdt zich vast aan de treden en zet zijn knie op de volgende tree en dan gaat hij staan, ik loop er altijd achter. de trap af   hebben we nog niet geprobeerd, maar vind hem daar nog te jong voor.
Groetjes LInda

Hoi,
ik ga zo ook even op die site kijken, ben wel benieuwd.
Wat betreft het trap lopen, dat doet mijn dochter nu denk ik al zo een 2 maanden. (ze is nu bijna 17 maanden.)
De 1e keer schrok ik wel want toen ging ze inene de trap oplopen hier beneden, maar zag het op tijd dus ben ik erachter gaan staan, sinds die tijd laat ik haar de trap omhoog oplopen en loop ik erachter, voor het geval ze valt.
Het is is ze me ook al 1x gebeurd dat ze helemaal alleen de trap naar boven was gegaan, sindsdien let ik echt heel goed op. We hebben alleen een traphekje voor de trap die naar beneden gaat.
Ze loopt trouwens nog niet de trap naar beneden.
Groetjes van Sonja

hoi hoi,

Ik ben een grote voorstander van zo snel mogelijk zelf trap leren lopen. Wij hebben (ook) 2 trappen in huis en enkel bovenaan een traphekje. Nu ken ik 2 kanten, want Mike inmiddels 4 jr was als "baby" angstig voor de trap en nam daarin geen initiatief.
Brian inmiddels bijna 16 mnd al een ervaren trapklimmer.  Toen hij 11 mnd was begon hij al rond te klauteren en wij hebben er voor gekozen om Brian onder begeleiding trap te laten lopen toen hij daar belangstelling voor kreeg
Tot voor kort liep Brian achterwaards de trap af, wij zijn nu bezig met aan de hand  voorwaarts van de trap te lopen dat gaat tot onze grote verbazing erg goed.

Niet iedereen zal er een voorstander van zijn. Maar als wij  ergens op visite zijn met een toegangbare trap dan heb ik daar (tot op zekere hoogte) vertrouwen in.  

Eerder las ik een topic over moederinstinct en ik geloof daar sterk in. Als ouders denk ik dat je heel goed aanvoelt waar je kindje aan toe is. Omdat Mike er zo angstig voor was, zijn we daar heel anders mee omgegaan als  Brian

Misschien is het het proberen eens waard

groetjes
Achnita

Feline loopt wel de trap op (uiteraard loop ik er dan achter) en trap af heb ik nog niet geprobeerd.

groetjes Maris

Hoi Babybelle,

Marissa loopt sinds een maand zelf de trap op. Ik kwam er achter toen ik moest plassen. Normaal bleef ze dan beneden rustig spelen maar nu klom ze opeens naar boven. Sinddien mag ze zelf naar boven lopen als ze gaat slapen, uiteraard lopen wij er echt nog vlak achter. Naar beneden begin ik voorlopig nog niet aan. Dan til ik haar echt gewoon

groetjes Linda

Nadat ik Isaac ineens op de 3e traptree aantrof voelde ik me wel een beetje nonchalant maar ik had het echt niet zien aankomen!
Nu is het echt een vast ritueel hoor!
Hij wil perse zelf de trap naar boven klimmen...
Groet, marianne

Hoi,

trap op gaat hier ook prima, naar beneden vind ik ook nog veels te eng. Zag laatst wel een meisje van een half jaar ouder die op haar kont zittend naar beneden ging, zag er wel veilig uit.

Groetjes

Terug
Bovenaan