Vraag voor Yvonne

Hoi Yvonne,

Ik heb even een vraag over mijn borstvoeding. Ik kom net van het consultatie bureau vandaan. Mijn zoontje van 11 weken was de afgelopen maand maar 150 gram aangekomen. Ik geef volledige borstvoeding.

Het cb adviseerde om Nutriton voor en na de borstvoeding te geven omdat hij soms (niet altijd) wat mondjes terug geeft.
De afgelopen weken was hij heel onrustig. Weinig slapen en veel huilen.
Ik heb hem steeds als hij wakker was aangelegd. Dat was zo'n zeven of acht keer per dag.
Als ik zelf mijn borsten masseer komt er meteen melk uit en mijn zoontje drinkt volgens mij ook goed. (Zuig-slik-zuig-slik)
Hij heeft bij elke voeding een kletsnatte luier maar heeft maar 1 keer in de 3 dagen ontlasting.
Nu is mijn vraag of het zo kan zijn dat er te weinig voedingsstoffen in zitten.

De afgelopen voeding heb ik dus Nutriton gegeven. Maar toen dronk hij heel slecht. Had hem een uur en drie kwartier geleden nog gevoed. Het leek net of hij gewoon nog vol zat.

Ook adviseerde het bureau om om de twee uur te voeden. Dat ga ik nu wel doen, maar moet hij nu ook een nachtvoeding.

Ik maak hem voor de laatste voeding vaak om 23.00 wakker en daarna slaapt hij tot 6.00 uur ongeveer. Hij is volgens mij ook heel moe.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mariska

Hoi mariska
sorry,ik ben yvonne niet,maar ik wilde toch even reageren.ik heb zelf nl van begin af aan te weinig melk en mn zoontje wil niet zuigen aan de borst omdat mn tepels te klein zijn.ik kolf nu af en voed hem bij met flesvoeding.mij is frisolac hypo-allergeen aangeraden omdat dit het dichtst bij borstvoeding staat en veel lichter voor de darmpjes dan nutrilon.wat de vermoeidheid van je zoontje betreft;het kan goed zijn dat zijn bloedsuiker te laag is,doordat hij te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.wij moesten daar de eerste dagen ook erg allert op zijn.ze worden steeds slomer,slapen meer en drinken slechter waardoor de suikerspiegel nog verder zakt.
ik hoop dat je wat met deze info kan.succes!
groetjes kari

ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Yvonne.
Wat ik weet van de bv, is dat dagelijks poepluiers niet nodig zijn, het kan zelfs zijn dat je kindje maar 1x per week of minder  een poepluier heeft. Het blijkt dan te zijn dat je kindje de voedingsstoffen heel goed opneemt, dat de bv zo goed is afgestemd op je kindje. Plasluiers is een ander verhaal, die moeten er wel regelmatig zijn en dat is bij jou zo. Mijn dochterje van 12 wkn moet ik vaak ook wakker maken voor een laatste voeding (gaat vaak rond 19/20u diepe slaap in, wordt vaak wel 's nachts tussen 4/6 een keer uit zichzelf wakker).
Moet je je kindje Nutrilon geven omdat het een mondje melk teruggeeft???? Nou die van mij geeft ook vaak genoeg een mondje terug hoor, dat is toch geen reden om kunstvoeding te gaan geven lijkt mij?

quote: Issie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-02-2007 16:26:21'));

Hoi Yvonne,

1. Ik heb even een vraag over mijn borstvoeding. Ik kom net van het consultatie bureau vandaan. Mijn zoontje van 11 weken was de afgelopen maand maar 150 gram aangekomen. Ik geef volledige borstvoeding.

2. Het cb adviseerde om Nutriton voor en na de borstvoeding te geven omdat hij soms (niet altijd) wat mondjes terug geeft.

3. De afgelopen weken was hij heel onrustig. Weinig slapen en veel huilen.

4. Ik heb hem steeds als hij wakker was aangelegd. Dat was zo'n zeven of acht keer per dag.
Als ik zelf mijn borsten masseer komt er meteen melk uit en mijn zoontje drinkt volgens mij ook goed. (Zuig-slik-zuig-slik)

5. Hij heeft bij elke voeding een kletsnatte luier maar heeft maar 1 keer in de 3 dagen ontlasting.

6. Nu is mijn vraag of het zo kan zijn dat er te weinig voedingsstoffen in zitten.

7. De afgelopen voeding heb ik dus Nutriton gegeven. Maar toen dronk hij heel slecht. Had hem een uur en drie kwartier geleden nog gevoed. Het leek net of hij gewoon nog vol zat.

8. Ook adviseerde het bureau om om de twee uur te voeden. Dat ga ik nu wel doen, maar moet hij nu ook een nachtvoeding.  
Ik maak hem voor de laatste voeding vaak om 23.00 wakker en daarna slaapt hij tot 6.00 uur ongeveer. Hij is volgens mij ook heel moe.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mariska

Hoi Mariska,

Joh, dat is een heel verhaal zeg. Ik kan me voorstellen dat je hier  onzeker van wordt . Voor het gemak heb ik jouw punten genummerd;  hopelijk kun je uit de voeten met de volgende informatie?

1.  Als je het hebt over de afgelopen maand, bedoel je dan echt een volle maand (= 4 weken)? Kun je aangeven, hoe het groeiverloop van je kindje is geweest vanaf het laagste gewicht na zijn geboortegewicht? En hoe is jullie start met de borstvoeding geweest? Ging het goed, of ben je toch wel tegen problemen aangelopen (bijvoorbeeld met aanleggen, wilde je kindje goed aan de borst, heb je pijnklachten of kloofjes gehad, tepelhoedjes gebruikt etc.)?

Een normale gewichtstoename voor de eerste 3 a 4 maanden is 100-200 gram per week; tussen de 4 en de 6 maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85-150 gram per week.

2. Nutriton (Johannesbroodpitmeel) wordt vaak gebruikt als er sprake is van reflux, dus als de baby relatief veel voeding uitspuugt. Jij geeft aan, dat je zoontje soms wat mondjes teruggeeft en dat is eigenlijk heel normaal. Elke baby geeft wel eens mondjes voeding terug, dat is in principe niet zorgwekkend. Geeft je zoontje vlak na het voeden wat mondjes terug, of is dat later? Vind jij het spugen zorgwekkend?

3. Je kindje zit blijkbaar niet lekker in zijn vel. Zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn? Zijn er verder nog dingen in zijn gedrag die afwijken van wat je zoontje normaal deed? Kan hij misschien ergens pijn hebben? Is je kindje ook onrustig aan de borst, of dat niet? Je zou eens kunnen kijken of je symptomen van spruw kunt vinden? Spruw is een schimmelinfectie, die wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans en dit kan soms duidelijke, maar ook vage klachten opleveren. Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-spruw. Herken je daar iets in?
Of zou allergie (bijvoorbeeld koemelkallergie) een mogelijkheid kunnen zijn?

Een baby kan ook erg onrustig worden van roken (nicotine komt in de moedermelk terecht) of van caffeïne.

4. Het aantal voedingen klinkt op zich goed; het is belangrijk dat je kindje vaak genoeg wordt aangelegd. Maar het is ook belangrijk, dat hij goed wordt aangelegd, zodat hij de borst ook goed kan leegdrinken. Hoe voelt het voeden voor jou (pijnloos en prettig of toch klachten)? Voelen je borsten na het voeden soepeler aan dan ervoor? Hoe ziet je tepel eruit als hij net uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of afgeplat/wit of met een randje erover?
Krijgt je baby één of twee borsten per voeding? Wacht je tot hij de borst uit zichzelf loslaat of hou je een maximale tijdsduur aan?
Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren? Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-aanleggen  en Borstvoeding.com + Het belang van goed aanleggen.

Het masseren van je borst zou je tijdens het voeden ook kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen (meemasseren in de richting van je tepel). Eventueel zou je nog borstcompressie kunnen toepassen? Kijk maar eens op Borstvoeding.com - Borstcompressie.

5. Een richtlijn voor het aantal plasluiers is in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. Een jonge baby moet in elk geval vier keer per etmaal ontlasting hebben. Zo rond de 4 a 6 weken kan dit veranderen; er zijn borstgevoede baby's die maar één keer in de 8 dagen een poepluier hebben, maar er zijn er ook die gewoon hun oude ritme blijven handhaven (een aantal keren per dag ontlasting). Zolang de ontlasting maar zacht blijft en licht van kleur, dan is dat allemaal prima. Moedermelk wordt namelijk heel efficiënt door een baby verbruikt. Er komen maar heel weinig afvalstoffen van en dan kan het dus zijn, dat een borstgevoede baby na een aantal weken minder poepluiers gaat maken.

6. Moedermelk wordt gemaakt uit bloed; het bevat alles wat je baby nodig heeft en het is precies afgestemd op zijn behoeftes. Over de kwaliteit van jouw melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is gewoon goed.

7. Het consultatiebureau kan je een advies aan de hand doen. Maar  je bent vrij om te beslissen of je  dat advies al dan niet wilt toepassen. Ben jij ook van mening dat het aan het spugen ligt? Heb jij het gevoel dat het geven van Nutriton de oplossing is? Of vermoed je toch dat het iets anders is?

8. Je kunt je kindje inderdaad gerust vaker aanleggen; als hij goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil. Laat hem één borst helemaal goed leegdrinken, en bied de andere aan als toetje. En een nachtvoeding erbij is wel een aanrader.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal je vragen eens beantwoorden.

1.  Als je het hebt over de afgelopen maand, bedoel je dan echt een volle maand (= 4 weken)? Kun je aangeven, hoe het groeiverloop van je kindje is geweest vanaf het laagste gewicht na zijn geboortegewicht? En hoe is jullie start met de borstvoeding geweest? Ging het goed, of ben je toch wel tegen problemen aangelopen (bijvoorbeeld met aanleggen, wilde je kindje goed aan de borst, heb je pijnklachten of kloofjes gehad, tepelhoedjes gebruikt etc.)?

Mijn zoontje was 11 januari voor het laatst bij het consultatie bureau geweest.

Dus er zaten 4 weken tussen. Bij zijn geboorte op 23 november woog hij 3290 gram.

Hij is daarna afgevallen naar 3000 gram en zat na 5 dagen weer op zijn geboortegewicht. De vorige keer (11 januari dus) woog hij 4650 gram en gisteren 4810. De start met de borstvoeding ging heel goed. Hij wilde goed aan de borst. Ik had in de eerste week wat pijn, maar dat is daarna over gegaan. Ik heb helemaal geen tepelkloven gehad. Er waren dus eigenlijk geen problemen.

Een normale gewichtstoename voor de eerste 3 a 4 maanden is 100-200 gram per week; tussen de 4 en de 6 maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85-150 gram per week.

2. Nutriton (Johannesbroodpitmeel) wordt vaak gebruikt als er sprake is van reflux, dus als de baby relatief veel voeding uitspuugt. Jij geeft aan, dat je zoontje soms wat mondjes teruggeeft en dat is eigenlijk heel normaal. Elke baby geeft wel eens mondjes voeding terug, dat is in principe niet zorgwekkend. Geeft je zoontje vlak na het voeden wat mondjes terug, of is dat later? Vind jij het spugen zorgwekkend?

Mijn zoontje geeft, als hij spuugt, vaak wat terug als ik zijn luier verwissel. Dat is ongeveer 5 tot 10 minuten na zijn voeding.
Vanmorgen heb ik wat langer gewacht met het verschonen, maar ook toen kwam er wat terug, niet veel.

Naar mijn idee is het niet zorgwekkend. Wel komt er wel eens een hele gulp maagzuur naar buiten. Dit komt dan als hij wakker word en is doorzichtig en heel zuur. Dit gebeurt denk ik 1 keer in de twee weken ongeveer.

3. Je kindje zit blijkbaar niet lekker in zijn vel. Zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn? Zijn er verder nog dingen in zijn gedrag die afwijken van wat je zoontje normaal deed? Kan hij misschien ergens pijn hebben? Is je kindje ook onrustig aan de borst, of dat niet? Je zou eens kunnen kijken of je symptomen van spruw kunt vinden? Spruw is een schimmelinfectie, die wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans en dit kan soms duidelijke, maar ook vage klachten opleveren. Meer informatie hierover kun je vinden op

VBN-spruw

. Herken je daar iets in?
Of zou allergie (bijvoorbeeld koemelkallergie) een mogelijkheid kunnen zijn?

Een baby kan ook erg onrustig worden van roken (nicotine komt in de moedermelk terecht) of van caffeïne.

Mijn zoontje was vooral de afgelopen dagen erg moe en zag wat witjes.
Het is nu ongeveer al drie weken zo dat ik hem overdag om de twee uur aanleg omdat hij dan wakker wordt en heel erg huilt, draait met zijn hoofdje, smakgeluidjes maakt en op zijn duimpje zuigt. De eerste minuten drinkt hij rustig en goed (zuig-slik-zuig-slik) Daarna word hij opeens heel onrustig, spartelt met zijn beentjes, trekt aan mijn tepel enz. Vaak leg ik hem dan aan de andere borst en daar gaat het precies hetzelfde. De eerste minuten gaat het prima en daarna heel onrustig.
Wat betreft de spruw kan ik geen symptomen herkennen. Ik heb geen pijn bij het drinken en zie ook geen witte puntjes in zijn mond.
Ik rook niet (mijn partner ook niet) en als ik al koffie drink is het maar 1 kopje per dag.

4. Het aantal voedingen klinkt op zich goed; het is belangrijk dat je kindje vaak genoeg wordt aangelegd. Maar het is ook belangrijk, dat hij goed wordt aangelegd, zodat hij de borst ook goed kan leegdrinken. Hoe voelt het voeden voor jou (pijnloos en prettig of toch klachten)? Voelen je borsten na het voeden soepeler aan dan ervoor? Hoe ziet je tepel eruit als hij net uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of afgeplat/wit of met een randje erover?
Krijgt je baby één of twee borsten per voeding? Wacht je tot hij de borst uit zichzelf loslaat of hou je een maximale tijdsduur aan?
Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren? Meer informatie hierover kun je vinden op

VBN-aanleggen

en

Borstvoeding.com + Het belang van goed aanleggen

.

Het masseren van je borst zou je tijdens het voeden ook kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen (meemasseren in de richting van je tepel). Eventueel zou je nog borstcompressie kunnen toepassen? Kijk maar eens op

Borstvoeding.com - Borstcompressie

.

Zoals ik al zei heb ik geen pijn bij het drinken. Wel heb ik al eerder opgemerkt dat als ik zittend voed de tepel er na het drinken afgeplat uitziet. Daarom ben ik liggend gaan voeden en dan ziet mijn tepel er mooi roze en rond uit als hij klaar is.
'De voeding van 23.00 uur, drinkt hij trouwens wel heel rustig en hij drinkt dan mijn beide borsten leeg. En ook die van 6.00 uur gaat prima, hij slaapt daarna ook nog dik 3 uur. Maar overdag gaat hij zoals ik hierboven beschreef.
s'Avonds en s'morgensvroeg drinkt hij meestal 15-20 minuten.
 Overdag is het heel verschillend.
Ook heb ik al geprobeerd om hem twee keer per keer dat hij wakker is te voeden. Dus als hij wakker word en voordat hij weer gaat slapen. Maar dat maakt weinig verschil.
Ik merk wel dat ik er nu zelf ook heel onrustig van word als hij zo onrustig drinkt.
Meestal laat hij wel zelf los, maar zet het daarna op een gillen. Ik leg hem dan meteen weer aan maar hij blijft zo onrustig drinken.
Hij sopt ook heel veel op zijn knuistjes en een speen is onmisbaar sinds die drie weken.

5. Een richtlijn voor het aantal plasluiers is in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. Een jonge baby moet in elk geval vier keer per etmaal ontlasting hebben. Zo rond de 4 a 6 weken kan dit veranderen; er zijn borstgevoede baby's die maar één keer in de 8 dagen een poepluier hebben, maar er zijn er ook die gewoon hun oude ritme blijven handhaven (een aantal keren per dag ontlasting). Zolang de ontlasting maar zacht blijft en licht van kleur, dan is dat allemaal prima. Moedermelk wordt namelijk heel efficiënt door een baby verbruikt. Er komen maar heel weinig afvalstoffen van en dan kan het dus zijn, dat een borstgevoede baby na een aantal weken minder poepluiers gaat maken.

Mijn zoontje is nu elf weken en heeft sinds vorige week maar zo weinig poepluiers. Daarvoor waren de luiers niet aan te slepen . De ontlasting die hij nu heeft is niet heel dik maar ik kan ook niet zeggen dat ze dun zijn.

6. Moedermelk wordt gemaakt uit bloed; het bevat alles wat je baby nodig heeft en het is precies afgestemd op zijn behoeftes. Over de kwaliteit van jouw melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is gewoon goed.

7. Het consultatiebureau kan je een advies aan de hand doen. Maar  je bent vrij om te beslissen of je  dat advies al dan niet wilt toepassen. Ben jij ook van mening dat het aan het spugen ligt? Heb jij het gevoel dat het geven van Nutriton de oplossing is? Of vermoed je toch dat het iets anders is?

Zelf vermoed ik dat er toch wat anders aan de hand is. Het lijkt net of na een paar minuten de melktoestroom stopt ofzo. Ik wordt er zelf ook helemaal gestrest door en dat heeft natuurlijk ook een verkeerde uitwerking.
Hij is verder wel heel vrolijk en maakt ook wel een alerte indruk. Hij is alleen 's'avonds bekaf en slaapt na zijn voeding van ongeveer half zeven tot elf uur door. En dan moet ik hem vaak wakker maken voor zijn laatste voeding.

8. Je kunt je kindje inderdaad gerust vaker aanleggen; als hij goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil. Laat hem één borst helemaal goed leegdrinken, en bied de andere aan als toetje. En een nachtvoeding erbij is wel een aanrader.

Alvast bedankt,

Groetjes Mariska

Hoi Mariska,

Op zich is het te verklaren dat je baby de afgelopen dagen moe was en witjes zag, als hij overdag onrustig was. Ik kan er niet echt de vinger op leggen waar het nou precies aan ligt. Misschien zou je voor de zekerheid een afspraak kunnen maken met je huisarts om de gezondheid van je kindje te checken? Je zou dan ook kunnen voorleggen of het gebruik van Nutriton nodig/de oplossing is. Verder zou het ook nog kunnen zijn, dat je kindje een sprong maakt in zijn ontwikkeling. Daar kan een baby erg onrustig van worden. Baby's worden zich op deze leeftijd sowieso meer bewust van hun omgeving, willen graag uit op ontdekking en zijn snel afgeleid. Je geeft aan, dat de vroege en de late voeding wel rustig verlopen. Je zou eens kunnen proberen om overdag in een rustige, dondere ruimte te voeden? Misschien kan hij dan wel de rust vinden om lekker door te drinken. Eventueel zou je een mooie ketting met (gekleurde) kralen om kunnen doen. Veel baby's vinden dat ontzettend interessant en houden op die manier toch de aandacht bij de moeder (en dus ook bij de borst).

De meeste baby's krijgen rond de zesde maand hun eerste tandjes, maar er zijn ook baby's die daar veel vroeger mee beginnen. Het krijgen van tanden kan een behoorlijk pijnlijk gebeuren zijn. Misschien dat je zoontje daar toch al mee bezig is? Het kan echt weken duren voordat er ook maar iets te zien is, maar daarom kan het wel al behoorlijk irriteren. Vaak beginnen baby's juist dan op vingers of knuistjes te sabbelen.

Op zich kan het hartstikke fijn zijn om liggend te voeden, maar daardoor ben je misschien wel minder mobiel. Als je toch graag zittend wilt voeden, is het belangrijk dat je rechtop zit en je armen eventueel ondersteunt met een kussen. Als je een beetje onderuit gezakt zit te voeden, wijst je tepel namelijk wat omhoog en komt deze tegen het gehemelte aan te liggen. Daardoor kan de tepel worden afgeplat.

Het trekken aan de tepel zal veel moeders waarschijnlijk wel bekend voorkomen. De baby neemt geen genoegen meer met de inmiddels afgenomen melkstroom en probeert op die manier een nieuwe toeschietreflex op te wekken. Ik kan me voorstellen, dat je zelf ook onrustig wordt van het gedrag van je kindje; dat komt het toeschietreflex inderdaad niet ten gunste. Probeer daarom toch zoveel mogelijk te ontspannen. Zorg dat je in een verwarmde ruimte zit; eventueel kun je warme compressen op je borst leggen om het toeschieten van de melk en de doorstroming te bevorderen. Eventueel zou je  een neusspray kunnen gebruiken om je toeschietreflex een handje te helpen. Dit heet Syntocinon en het is eigenlijk niets meer dan een syntetische oxytocine (oxytocine is het hormoon dat je lichaam zelf aanmaakt en  zorgt voor het toeschieten van de melk) en het is alleen op recept verkrijgbaar.  Zodra je aan je kindje merkt, dat hij onrustig begint te worden aan de borst,  kun je de melkstroom een extra boost geven door borstcompressie (Bv.com-borstcompressie) toe te passen; wellicht kun je je kindje op die manier motiveren om toch aan de borst te blijven? Als je het gevoel hebt, dat je zoontje toch nog niet genoeg heeft gedronken, zou je gelijk na het voeden nog kunnen gaan kolven en dit je zoontje nog na kunnen geven. Je kolft dan de vettere achtermelk, die hij zo hard nodig heeft om goed te groeien. Hier kun je meer tips en informatie vinden  m.b.t. het afkolven van moedermelk: Borstvoeding.com-Hoe kolf ik genoeg melk.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan