quote: Issie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-02-2007 16:26:21&apos

);
Hoi Yvonne,
1. Ik heb even een vraag over mijn borstvoeding. Ik kom net van het consultatie bureau vandaan. Mijn zoontje van 11 weken was de afgelopen maand maar 150 gram aangekomen. Ik geef volledige borstvoeding.
2. Het cb adviseerde om Nutriton voor en na de borstvoeding te geven omdat hij soms (niet altijd) wat mondjes terug geeft.
3. De afgelopen weken was hij heel onrustig. Weinig slapen en veel huilen.
4. Ik heb hem steeds als hij wakker was aangelegd. Dat was zo'n zeven of acht keer per dag.
Als ik zelf mijn borsten masseer komt er meteen melk uit en mijn zoontje drinkt volgens mij ook goed. (Zuig-slik-zuig-slik)
5. Hij heeft bij elke voeding een kletsnatte luier maar heeft maar 1 keer in de 3 dagen ontlasting.
6. Nu is mijn vraag of het zo kan zijn dat er te weinig voedingsstoffen in zitten.
7. De afgelopen voeding heb ik dus Nutriton gegeven. Maar toen dronk hij heel slecht. Had hem een uur en drie kwartier geleden nog gevoed. Het leek net of hij gewoon nog vol zat.
8. Ook adviseerde het bureau om om de twee uur te voeden. Dat ga ik nu wel doen, maar moet hij nu ook een nachtvoeding.
Ik maak hem voor de laatste voeding vaak om 23.00 wakker en daarna slaapt hij tot 6.00 uur ongeveer. Hij is volgens mij ook heel moe.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Mariska
Hoi Mariska,
Joh, dat is een heel verhaal zeg. Ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt . Voor het gemak heb ik jouw punten genummerd; hopelijk kun je uit de voeten met de volgende informatie?
1. Als je het hebt over de afgelopen maand, bedoel je dan echt een volle maand (= 4 weken)? Kun je aangeven, hoe het groeiverloop van je kindje is geweest vanaf het laagste gewicht na zijn geboortegewicht? En hoe is jullie start met de borstvoeding geweest? Ging het goed, of ben je toch wel tegen problemen aangelopen (bijvoorbeeld met aanleggen, wilde je kindje goed aan de borst, heb je pijnklachten of kloofjes gehad, tepelhoedjes gebruikt etc.)?
Een normale gewichtstoename voor de eerste 3 a 4 maanden is 100-200 gram per week; tussen de 4 en de 6 maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85-150 gram per week.
2. Nutriton (Johannesbroodpitmeel) wordt vaak gebruikt als er sprake is van reflux, dus als de baby relatief veel voeding uitspuugt. Jij geeft aan, dat je zoontje soms wat mondjes teruggeeft en dat is eigenlijk heel normaal. Elke baby geeft wel eens mondjes voeding terug, dat is in principe niet zorgwekkend. Geeft je zoontje vlak na het voeden wat mondjes terug, of is dat later? Vind jij het spugen zorgwekkend?
3. Je kindje zit blijkbaar niet lekker in zijn vel. Zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn? Zijn er verder nog dingen in zijn gedrag die afwijken van wat je zoontje normaal deed? Kan hij misschien ergens pijn hebben? Is je kindje ook onrustig aan de borst, of dat niet? Je zou eens kunnen kijken of je symptomen van spruw kunt vinden? Spruw is een schimmelinfectie, die wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans en dit kan soms duidelijke, maar ook vage klachten opleveren. Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-spruw. Herken je daar iets in?
Of zou allergie (bijvoorbeeld koemelkallergie) een mogelijkheid kunnen zijn?
Een baby kan ook erg onrustig worden van roken (nicotine komt in de moedermelk terecht) of van caffeïne.
4. Het aantal voedingen klinkt op zich goed; het is belangrijk dat je kindje vaak genoeg wordt aangelegd. Maar het is ook belangrijk, dat hij goed wordt aangelegd, zodat hij de borst ook goed kan leegdrinken. Hoe voelt het voeden voor jou (pijnloos en prettig of toch klachten)? Voelen je borsten na het voeden soepeler aan dan ervoor? Hoe ziet je tepel eruit als hij net uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of afgeplat/wit of met een randje erover?
Krijgt je baby één of twee borsten per voeding? Wacht je tot hij de borst uit zichzelf loslaat of hou je een maximale tijdsduur aan?
Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren? Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-aanleggen en Borstvoeding.com + Het belang van goed aanleggen.
Het masseren van je borst zou je tijdens het voeden ook kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen (meemasseren in de richting van je tepel). Eventueel zou je nog borstcompressie kunnen toepassen? Kijk maar eens op Borstvoeding.com - Borstcompressie.
5. Een richtlijn voor het aantal plasluiers is in elk geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. Een jonge baby moet in elk geval vier keer per etmaal ontlasting hebben. Zo rond de 4 a 6 weken kan dit veranderen; er zijn borstgevoede baby's die maar één keer in de 8 dagen een poepluier hebben, maar er zijn er ook die gewoon hun oude ritme blijven handhaven (een aantal keren per dag ontlasting). Zolang de ontlasting maar zacht blijft en licht van kleur, dan is dat allemaal prima. Moedermelk wordt namelijk heel efficiënt door een baby verbruikt. Er komen maar heel weinig afvalstoffen van en dan kan het dus zijn, dat een borstgevoede baby na een aantal weken minder poepluiers gaat maken.
6. Moedermelk wordt gemaakt uit bloed; het bevat alles wat je baby nodig heeft en het is precies afgestemd op zijn behoeftes. Over de kwaliteit van jouw melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is gewoon goed.
7. Het consultatiebureau kan je een advies aan de hand doen. Maar je bent vrij om te beslissen of je dat advies al dan niet wilt toepassen. Ben jij ook van mening dat het aan het spugen ligt? Heb jij het gevoel dat het geven van Nutriton de oplossing is? Of vermoed je toch dat het iets anders is?
8. Je kunt je kindje inderdaad gerust vaker aanleggen; als hij goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil. Laat hem één borst helemaal goed leegdrinken, en bied de andere aan als toetje. En een nachtvoeding erbij is wel een aanrader.
Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk