Vraag voor Yvonne

Ha Yvonne,

Ik ben de trotse moeder van een tweeling (7 wkn) en heb tot 5 wkn. borstvoeding gegeven. Inmiddels ben ik gestopt. Wel zijn de kleintjes regelmatig nog 'op zoek', ze 'ruiken' me nog...
Gekke vraag misschien: kan het kwaad je baby nog aan te leggen als je gestopt bent? Er zal misschien best nog wat melk inzitten, maar is dat nog 'goed' als ze het toch binnen krijgen? Of is het nu 'bedorven'?

Ik las ergens anders op dit forum dat een moeder (die ook gestopt was) nog de borst aanbood ter vervanging van een speentje om haar kindje rustig te krijgen. Nu was ik dat echt niet van plan, het was meer uit nieuwsgierigheid...

Weet jij hier een antwoord op?

Groetjes, Esther.

Hoi Esther,

Het kan absoluut geen kwaad om je kindje aan te leggen als je met borstvoeding bent gestopt. Resten melk die in de borst blijven zitten na het stoppen worden uiteindelijk weer door je lichaam opgenomen; je baby zal dus geen "bedorven" melk binnenkrijgen. Als het al langer is geleden dat er met de borstvoeding is gestopt, kan de melk die op dat moment nog uit de borst komt wat zoutig smaken. Dit komt, omdat de samenstelling geconcentreerder is geworden naarmate de melk langer in de borst heeft gezeten. Maar de kwaliteit blijft gewoon goed.

Ik denk wel dat het goed is om te beseffen dat door stimulering de melkproductie in stand wordt gehouden, al zal dat misschien om relatief kleine hoeveelheden melk gaan. Het is dus ook mogelijk om de borstvoeding weer opnieuw op gang te brengen, wat ook wel relactatie wordt genoemd. Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-relactatie  en Borstvoeding.com + relactatie.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Dag Ivonne.

Als ik dat had geweten had ik dus gewoon weer kunnen beginnen met BV als ik weer beter was??? Heb na de bevalling baarmoederontsteking gekregen en buikgriep en toen wilde het niet zo goed meer. ( was ook een gedeelte psychisch denk ik). Dan weet ik dat voor  als we een  volgende mogen krijgen, hoop niet dat het weer zo'n drama kraamtijd word, maar je kan gewoon weer opnieuw beginnen.

Bedankt,
Linda mama van Robin (bijna 11 mnd)

Hoi Linda,

Jij hebt een zware periode gehad zeg, dat valt niet mee . Hoe gaat het nu met je? Is je herstel voorspoedig verlopen?

Het gebeurt inderdaad vaker dat de melkproductie (tijdelijk) terugloopt als de moeder ziek is. Soms kost het daarna behoorlijk veel moeite om de melkproductie weer op peil te krijgen; heel vaak (en goed) aanleggen is de beste manier om de productie te stimuleren.
Tevens kan de emotionele toestand van de moeder een factor zijn. Borstvoeding geven is een gevoelig hormonaal proces; je lichaam moet de melk loslaten, je gééft borstvoeding. Als je ontspannen bent lukt dit vaak goed, maar spanning of stress kunnen ervoor zorgen dat dit moeilijk gaat en dat kan uiteindelijk een negatieve invloed hebben op de melkproductie.

Het is dus mogelijk om de draad weer opnieuw op te pakken, maar daar zal dan de nodige energie in gestoken moeten worden en jij bent de enige die kan beslissen of dat haalbaar voor je is.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan