Vraag wel of geen kraanwater gebruiken voor de voeding per fles?

Hallo,

Ik heb even een vraag ik hoorde van onze kraamhulp dat je tegenwoordig ook als je de voeding per fles maakt dat je dan ook gewoon kraanwater mag gebruiken.
Wat je dan opwarmt in de magnetron en  dan de poeder er bij doen en even roeren en klaar.
Het schijnt dat het onderzocht is en dat het gewoon kan?
Maar ik weet het niet zeker want het lijkt mij als je gewoon van te voren water kookt voor de flessen en dan in de koelkast zet dat je dan ook last hebt van bacterien.
En over 24 uurs voeding klaar maken wordt door de een af geraden en de ander aangeraden.
Is er geen site of zoiets waar ik iets van informatie kan vinden wat nou wel en niet mag want je wordt er niet goed van.
Of misschien hebben jullie tips?

Alvast bedankt.

Groetjes Miranda

Ik snap je topic geloof ik niet helemaal. Maar ik zal kijken of ik je toch antwoord kan geven.
Om een voeding klaar te maken gebruik  ik altijd kraanwater.  Ik warm dat op in de magnetron of flessenwarmer, dan voeding erbij even schudden en klaar. Dat doe  ik dan gewoon steeds per flesje.
Je mag geen voeding van te voren bijv. voor de hele dag klaarmaken. Dat zal wel met bacterien en dergelijke te maken hebben.
Zo voldoende antwoord?
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Hoi,
Ik gebruik altijd gekookt kraanwater; Af laten koelen, poeder erbij en klaar is kees.
Dit doe ik eigenlijk uit gewoonte, werk op een kdv en daar wordt het ook zo gedaan.
Maar het water in nederland schijnt zo schoon te zijn dat je het ook zo uit de kraan mag gebruiken. En voeding van te voren klaar maken doe ik ook wel eens, zolang je alles maar hygiënisch doet, is er volgens mij weinig aan de hand.
Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Dus als je het niet vertrouwd uit de kraan, moet je het niet doen. Trouwens, op alle sites over dit onderwerp, zullen ze overal wat anders zeggen.
Succes.

Hoi Miranda,

Het is inderdaad zo dat de kwaliteit van het water in Nederland zo goed is, dat je dat niet meer hoeft te koken. Maarrrr het heeft vooral te maken met de waterleidingen; woon je bijvoorbeeld in een huis met nog oude waterleidingen, dan kan daar lood (en nog wat andere metalen enz) in zitten, en dan kun je het beter wel koken.
Als wij een dagje weg gaan, nemen we een flesje mineraalwater mee. Er zijn mensen die altijd mineraalwater gebruiken, maar dat vind ik zelf een beetje duur.

Voor 24 uur klaarmaken...tja daar zijn de meningen over verdeeld. Mij hebben ze het niet afgeraden (zelfs in het ziekenhuis gaven ze de tip mee om het voor een dag klaar te maken!), maar toen ik een keer de (goed schoongemaakte en goed afsluitbare!) kan opentrok en de melk (Nutrilon Omneo, dat wel) er zo dik als yoghurt uit kwam, ben ik er gelijk mee gestopt; dat leek mij niet gezond en sindsdien maak ik de flesjes per keer. Dat was toen ze nog niet zoveel dronk niet altijd even spaarzaam, omdat je dan vaak een beetje melk moest weggooien voor de juiste hoeveelheid, maar goed, dat is dan niet anders.

Dat klopt met de Omneo!!
Maar normaal als je het per fles klaarmaakt, dikt het pas in in de maag.
Dat het dikker wordt komt omdat er johannesbroodpitmeel is aan toegevoegd, om het lichte spugen tegen te gaan.

Persoonlijk kook ik het water wel, je weet nooit of er nog eventuele bacterieen in het flesje achter blijven of iets anders.. zo zijn ze wel dood.
Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

hihi, volgens mij lopen er 2 topics over hetzelfde onderwerp..

maar goed, ik word weleens voor gek versleten.. maar ik kook bronwater elke dag 10 minuten (gewoon een hoeveelheid die ik dan weer bewaar in de koelkast en opwarm met de flessenwarmer voor een voeding). Maar goed, velen vinden het onnodig om bronwater te koken... Echter dit is niet vanwege bacterien, maar vanwege de kalk! Door het te koken wordt het water zachter, wat er voor zorgt dat de kleine minder last heeft van krampjes of verstopping!!
Dus natuurlijk, kraanwater in NL is prima, maar bevat wel kalk. Dit verschilt per gebied in hoeveelheid.. Ik kook gewoon bronwater, zodat ik zeker weet dat het 'goed' water is waardoor de kleine minder verstopping zal hebben..

Groetjes, Margreet
trotse mama van Sam, 13 dec.

Hoi Margreet,

Ik vind het niet gek hoor, dat je bronwater ook nog eens een keer uitkookt.
Dit deden wij ook bij onze eerste (maar bij een volgend kindje schijn je wat gemakkelijker te worden), nu doen we het niet meer, ook het kraanwater wat we nu gebruiken voor de fles koken we niet meer uit.

Helaas ging mijn oudste niet beter poepen door minder kalkhoudend water, hij heeft erg lang last gehouden van dikke keutels, waarvoor hij erg zijn best moest doen....

Groetjes Sesam

Terug
Bovenaan