vraag

Ik heb een vraagje. Toen ik 5 weken zwanger was heb ik iemand gewassen die een chemokuur heeft,ik heb toen geen handschoenen aangehad.Ik werk namelijk in de thuiszorg.Volgens de huisarts kan dit geen kwaad,maar ik ben er toch ongerust op Wat vinden jullie ervan?
Ik ben nu trouwens 6 weken zwanger
groetjes elise
 
Zou je geen zorgen maken hoor! 1 keer iemand wassen die een chemokuur heeft gehad is niet schadelijk.
Alleen als je vaak met uitscheidingsproducten van mensen die chemo hebben ondergaan in aanraking zou komen kan het schadelijk zijn.
(werk zelf op een longafdeling in het ziekenhuis)
 
ik werk ook in zon gelijke situatie werk ook in de thuizorg en een cliente van mij heeft ook n chemo kuur gehad ik werk daar met handschoenen heb t aan mijn teamleider gevraagd en die zei dat ik dan gewoon handschoenen aan moest doen bij alles wat ik do ik maak daar nl ook de toilet schoon en de douche doe de was help haar 2 keer per week met douchen
maar idd zolang je niet met de uitwerpselen zeg maar in aanraking komt hoef je je nergens druk om te maken doe ik nl ook niet meer
 
Ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar als er iemand is van wie je zou moeten kunnen aannemen dat hij/zij er verstand van heeft is het je huisarts. Hij/zij heeft er tenslotte voor geleerd en heeft het beste voor met jou en je baby.
 
Hoelang geleden heeft die persoon die kuur gehad? De uitscheidingsproducten blijven bij verschillende kuren, een verschillende tijd besmet. Bij bepaalde medicijnen is het nog maar 2 dagen na het stoppen van de kuur, bij andere medicijnen 7 dagen (ik geloof dat dat het maximum is, maar dat weet ik niet zeker)> Het is dus zinnig om na te vragen hoelang geleden de kuur afgelopen was, en hoelang daarna de uitscheidingsproducten nog besmet zijn. Hiervoor kan je het beste even de oncologieafdeling van het ziekenhuis van deze patien bellen denk ik, de huisarts weet dat soort details niet.

Overigens kun je gewoon wassen zonder handschoenen hoor, als je maar handschoenen aandoet als je in aanraking komt met de uitscheidingsproducten (= urine, ontlasting en braaksel).

Groetjes
Tonny, mv Thomas en "Jopie" (37wk)
 
Terug
Bovenaan