Vraag

Hallo meiden,
ik ben nu zeven weken zwanger en ik heb in week 12 mijn eerste afspraak met de verloskundige. Mijn huisarts zei dat ik ook naar de gynaecoloog kon bellen voor een termijn-echo in week 9, maar de verloskundige zegt dat dit alleen nodig is als je medsiche complicaties hebt. Jullie merken dat ik er niet zoveel vanaf weet, maar is het normaal dat je dus na 12 weken een eerste onderzoek krijgt? En zouden jullie die eerdere echo doen?
 
Hoi,

Ja het is heel normaal dat je pas bij 12 weken je eerste onderzoek krijgt.
Je kunt een echo laten maken hoor bij 9 weken maar dan zie je echt niets.
Wacht gewoon op 12 weken en vraag dan een termijn echo aan daar heb je veel meer aan en kun je al zien dat het in 12 weken al een heel mensje is.
Als je trouwens eerst naar de verloskundige gaat met 12 weken verheug je er dan niet te veel op dat je het hartje al kunt horen. Bij mij kon dat pas bij 14 weken omdat mijn schaambeen ervoor zat. Maar op de echo kun je het hartje natuurlijk zien kloppen en das nog veel leuker hoor!!!

Sterkte ermee vooral het wachten duurt lang maar het is de moeite waard!

Groetjes Alies
40 weken en 2 dagen zwanger
 
Ligt eraan. Wil je graag zekerheid dan is zo'n termijnecho toch wel fijn hoor. Wij hebben hem ook gehad met 9 weken en je ziet een klein bolletje met een kloppend hartje wat ook al beweegt! Ik vond het geweldig leuk om te zien. Wij hebben ook nog een pretecho met 15 weken gedaan en dat was helemaal super natuurlijk. Dan zie je alles erop en eraan. Maar die 9 weken echo was toch wel heel speciaal. Maar aan de andere kant, als je niet van plan bent een pretecho te doen is een echo met 12 weken misschien wel leuker.

Groetjes
 
Ik liep al voor een paar onderzoeken in het ziekenhuis om te kijken of we beide gezond waren om een kind te krijgen. Tijdens deze periode ben ik op de gewone manier zwanger geworden. Het ziekenhuis heeft toen met 8 weken wel een controle echo gedaan, waar ik heel erg blij mee was. Op de echo zag je een heel klein vormpje en het hartje zag je zelfs bewegen. Heel ontroerend. Hierdoor weet je meteen dat het goed zit. Ik hoop nog wel dat ik als ik voor het eerst naar de verloskundige ga volgend week dat ik dan eindelijk het hartje hoor kloppen en dat we ook nog de 12 weken termijn echo kunnen krijgen. Als je onzeker bent over of alles in orde is met de baby dat zou ik wel de echo doen met 9 weken en anders gewoon wachten op de echo met 12 weken.
Zelf gaan we ook nog een pretecho doen met 20 weken.
Heel veel plezier met je zwangerschap
Natalie
 
Ik liep ook in het ziekenhuis om te kijken of het bij ons ook wel wilde lukken en heb daarom al heel vroeg een echo gehad.Ik was toen net 6 weken en 4 dagen maar we zagen het hartje al duidelijk kloppen hoor ,wat natuurlijk heel emotioneel was voor ons. Daarna heb ik ook nog een echo gehad met 9 weken en daar zag je al echt wel wat in hoor (als je goed kijkt)
Ook het hartje klopte weer als een treintje..........
Dus denk er even over na en ik wens je nog een fijne zwangerschap toe.
Groetjes Claudia
 
Terug
Bovenaan