Vraag!

A

Anoniem

Guest
Na aanleiding van de vraag " Hoe praat je met je kind?"

Nou vroeg ik me dus af...Hoe leg je je kind straks uit wat de verschillen zijn...

Bijv:   Tussen....schoenen en sokken?
                                            bus en auto?

Je kent het wel.....Dat lijkt me best lastig.....Zo raakt je kind ook in de war!
Of zal dat vanzelf wel gaan??....

Haha ik vroeg me dat gewoon eens af!!

Uhm... de auto is klein
de bus is groot??

Pff ik weet het ook niet hoor.. denk dat het vanzelf gaat.. (hoop ik)

Hoi Jacqueline

Leuke vraag, en gesteld vanuit een 'grote-mensen-oogpunt' want:
voor je kind zijn alle woorden nieuw, dus in eerste instantie heeft hij helemaal niet door dat een schoen bij een sok hoort of dat een auto en een bus allebei vervoersmiddelen zijn.Een sok lijkt niet op een schoen en een auto niet op een bus....... Dat leren ze vanzelf als jij het maar vaak genoeg herhaalt.

Net zo is het met kleuren: je legt niet uit wat groen, geel of rood is. Je benoemt voorwerpen met die kleur (rode stoel, groene appel etc) en opeens hebben ze het door. En zo werkt het met tegenstellingen (in-uit, op-onder, boven-beneden), met cijfers, met letters (maar dat duurt dan nog wel even) en bedenk maar wat je wil.

Mooi he, hoe dat werkt..... Slimme kindjes!!

Groetjes
Susan mv Gijs en Sophie

Ik denk dat het wel klopt wat Susan zegt. Als je het maar vaak genoeg herhaalt.
Ze pikken meer op dan je vermoedt. Ik zei vorig weekend (meer voor de grap) tegen Julian: Wat zegt de koe? Ik viel bijna stijl achterover, want hij keek even bedenkelijk en zei: Boe!
Ik benoem de beesten en doe hun geluiden na (met dat broodbordje van Blue Band), maar ik had niet door dat hij dat al had opgepikt. Ook gelijk de andere beesten geprobeerd, maar zover is hij nog niet, hahaha!

Niet te druk over maken joh, loopt wel los!

Ellen mv Julian

Boekjes!!! lezen lezen en nog eens lezen. Jij leest, wijst aan en vertelt!! Dat zijn de grondbeginselen van geletterdheid bij kinderen begin er nu mee want dan kan je kind in een later stadium makkelijker leren lezen!!!
Echt geen flauwekul, deze juf (groep 4/5) kan het weten.

Hoe meer jij met je kind in die zin onderneemt hoe makkelijker hij/zij onderwijs oppikt.
De boekjes met echte dieren zijn aanraders, dat is uit ervaring met Isa. Toen zij voor het eerst in de dierentuin kwam herkende zij al veel dieren door de foto's uit de boekjes. Ik weet dat sommige daar al veel eerder komen maar vanaf het eiland gaat het iets minder gemakkelijk...

Succes en veel leesplezier!!!
Renske

Terug
Bovenaan