Vraagje aan Carreen

Ik las net dat je bij beide kinderen voor week 37 bevallen bent, dit door het Hellp syndroom en dat de hartslag weg viel.

Kun je mij vertellen wat dat syndroom precies in houdt? Ik heb zelf het gevoel dat ik nu ook eerder ge bevallen. Dat merk ik aan alles hoe ik me voel, en wat er met mijn lichaam gebeurt. Dit is mijn tweede zwangerschap. Ik ben ook bang dat ik voor week 37 beval. Graag zou ik dus willen herkennen als het misgaat straks, ik hoop natuurlijk dat dat niet gebeurt. Vanaf week 37 vind ik het prima...

Wanneer stonden de hartjes dan stil? Dat kan je toch niet weten als je nog thuis bent? Of was dat na dat de bevalling begonnen was, in het ziekenhuis? Ik ben daar toch best angstig voor.

Ik ben nu 34 weken + 1 dag.

Ik hoop snel wat van je te horen.

Jo

Hoi jo,

nou maak je er nou geen zorgen over, ik geloof dat er niet zoveel vrouwen zijn die hier last van hebben. Hellp-syndroom is de acute vorm van zwangerschapsvergiftiging. Ik zelf had bijna geen symptonen, hoge bloeddruk, vocht vasthouden, misselijk, tinntelingen in je vingers, eiwit in je urine, enorme gewichtstoename en pijn in je bovenbuik. Nu had ik dus alleen het laatste. Ze checkte mijn urine en daar zat een beetje in en ben toen door de weekend-huisarts ter controle doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar hebben ze mijn bloed bekeken en toenwisten ze het zeker. Je hebt dan namelijk ook eenmindere stolling van je bloed. Die pijn in mijn bovenbuik was dus mijn lever en daardoor had ik dus de weeen niet eens gevoeld en had ik dus al 2 cm ontsluiting. Dit alles dus al met 35 weken en 5 dagen. Ik kreeg toen ook te horen dat die dag mijn kindje geboren zou worden. Kreeg meteen infuus om de weeen te versterken en brachten een hartslag meter aan op het hoofdje van de baby en werdt mijn water gebroken. door die hartslag meter kunnen ze ook de weeen registreren en zagen ze dus dat tijdens de weeen de hartslag helemaal weg viel en heel lang nodig had om goed terug te komen en heb toen dus een spoedkeizersnede gekregen.

Omdat je dan eenkeizersnede hebt gehad bij de eerste moet je bij een2e in het zh bevallen. Met 35 weken en 4 dagen braken spontaan mijn vliezen. Ik ben toen opgenomen en ze wilde me laten doorlopen tot 37 weken omdat dit beter is voor de baby. Met 36 weken en 3 dagen ben in ingeleid op eigen verzoek,omdat ik het eng vond om zonder water rond te lopen. Ook toen ben in aan infuus gegaan. Bij de eerste daalde de hartslag tijdens de weeen en nu viel de hartslag ineens weg, zonder dat ik weeen had!!! dus toen was het helemaal een spoedkeizersnede.

Gelukkig zijnbeide kinderen helemaal gezond en hebben verder niets over gehouden, maar heb dus wel 2 bijzondere bevallingen gehad. Als je hellp-syndroom zou krijgen, dan gebeurd dit pas na de 6 maand. In mijn geval heb ik er te lang mee rond gelopen en had ik het al met 30 weken en dachten wij dat de pijn kwam van mijn ribben. Niet dus. ZOu je het niet vertrouwen dan moet je gewoon bij de verloskundige of huisarts aankloppen en zij kunnen je dan nakijken en eventueel je urine nakijken.

Kijk anders ook even op www.stghellpsyndroom.nl, daar staat een hele uitleg. Maar maak je er geen zorgen over, als je het hebt/krijgt dan zien ze dat snel genoeg. Het gebeurd maar zelden dat je zo weinig symptomen hebt als dat ik had.

Succes met je verdere zwangerschap!!

groetjes carreen

p.s. als je eventueel verder contact wil (msn) laat het even weten

Hoi,

Dus meestal heb je wel last van het een of ander.

Ik voel me op dit moment lekker, tenminste, de gewone klachen, maar geen pijn op een bepaalde plek ofzo. De baby beweegt goed, en zolang dat gebeurt moet het wel goed zijn. Donderdag ben ik bij de verloskundige en ga ik er eens met haar over praten.

En ik kijk ook eens op de url die je hebt doorgegeven. Maar ik denk dat ik me inderdaad druk maak om niks. Ik lees dat het hartje stilstond, en dan denk ik, wat als dat bij mij gebeurt en ik ben nog thuis, hoe moet ik dat weten. MAar na je verhaal is het me duidelijk dat dat pas in het ziekenhuis was, en dat het niet zomaar even gebeurt terwijl alles goed gaat.

In elk geval bedankt voor je uitleg. Ben benieuwd wat de VK zegt.

Jo

Terug
Bovenaan