Vraagje aan de borstvoedingsdeskundige.

Mijn vraag had ik eigenlijk aan het buro willen voorleggen vandaag, maar mijn afspraak is afgezegd en opgeschort naar een nog nieuwe datum.
Ik heb een zoontje van nu 6 mnd. (10-11-2005). Boven hem zitten 3 zussen die alledrie volledig BV hebben gehad en ik heb zelf doorgevoed tot ze ruim een jaar waren.
Bij mijn meiden mocht ik ze met 4 mnd. laten wennen aan fruit, groente en rijstepap. Dus toen die 6 mnd. waren konden ze vrij makkelijk overstappen naar een echte maaltijd ter vervaning van een borstvoeding. Nu was het advies om enkel en alleen BV te geven tot 6 mnd. en niets daarbij. Geen water, fruit etc. Dit ivm eczeem en lichte astma bij zijn zussen.
Maar nu.. Sinds een week ben ik aan het proberen hem wat fruit te laten eten, slechts een paar hapjes maar. Hij vind het vreselijk! Tot huilens toe. Een volledige maaltijd is dus absoluut niet aan de orde. Hij komt gemiddeld 5 a 6 keer op de dag voor voeding (ik voed altijd op verzoek soms 2 uur ertussen soms 4 uur) Daar zit ook nog een voeding rond 23.00 uur bij en dan gaat hij door tot 6-7 uur s-ochtends.
Nu mijn vraag; komt hij niets tekort? Hij is tenslotte al ruim 6 mnd. en zal toch onderhand wel wat meer nodig hebben als alleen melk? Hij ziet er gezond uit, plast goed, heeft om de 2-3 dagen een poepbroek en is vrolijk en gemoedelijk. Absoluut geen dreiner. Maar toch die onzekerheid   of hij wel genoeg krijgt. En hoe krijg ik hem uberhaupt goed aan het eten, en moet dit op korte termijn?? Kortom vragen, vragen.
(Sorry voor dit lange betoog, mondeling gaat zoiets toch makkelijker als dat je het zo moet opschrijven.).

Groetjes, Marieke
 
Hoi Marieke,

Inderdaad heeft een baby de eerste zes maanden in principe niets anders nodig dan moedermelk, daarin zit precies wat je kindje nodig heeft. Ook na die zes maanden blijft dat zo; jouw melk past zich constant aan de behoeften van je kindje aan. Bijvoeding blijft de eerste tijd ook echt nog bijvoeding en moedermelk de hoofdmaaltijd. Je kunt dus rustig de tijd nemen om vast voedsel te introduceren, niets moet; je kunt gerust het tempo van je kindje volgen. Je zoontje geeft op dit moment een duidelijk signaal af: hij is waarschijnlijk nog niet toe aan bijvoeding. Je zou het even een week kunnen laten rusten en dan opnieuw beginnen. Hoe krijgt je zoontje het fruit aangeboden? Je kunt het als puree aanbieden, maar je zou ook wat grotere stukken voor hem op tafel kunnen leggen en dan kijken wat hij ermee doet (volgens de Rapleymethode)? Meer informatie over de Rapleymethode en over het introduceren van vast voedsel in het algemeen (ook over allergene voedingsmiddelen) kun je vinden op het  Forum Bijvoeding, waar ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes (van het boek:  Eten voor de Kleintjes-Van borst tot boterham) actief is. Een aanrader  dus, kijk er maar eens!  

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi Yvonne,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik heb je link gelijk gelezen en ik moet zeggen ik kan mij hier zeer in vinden!
Bij mijn andere 3 kinderen heb ik altijd naast vaste voeding vrij lag alleen maar BV gegeven. Daar word vaak erg raar tegen aan gekeken. Geen diksap, geen thee enz. enz. (mensen vragen zich vooral af of je het niet zat word en een flesje is toch veel makkelijker)

Het is leuk om een artikel te lezen waar je gesteunt word in je denken en doen.
Mijn zoon vind het idd. wel erg lekker om op een halve appel te sabbelen en er mee te rommelen. Wat ik hem dus ook laat doen.

Ik laat voorlopig het prakkie even het prakkie, en ga lekker ongegeneerd genieten van het feit dat hij het voorlopig nog even bij zijn moeder wil laten.
Nogmaals dank voor je uitleg!

Gr. Marieke
 
Hoi Marieke,

Ik ben geen deskundige.....maar ik wil je gewoon even gerust stellen......
Mijn dochter is nu bijna 15 maanden. En pas bij 7 maanden heb ik vast voedsel bij haar geintroduceerd en eigelijk pas 2 a 3 maanden begint ze eigelijk steeds beter te eten. Daarvoor was de bv echt nog de hoofd voedselbron voor haar. Zelfs nu krijgt ze nog 3 a 4 keer bv per dag.
's-middags en 's-avonds voor het slapen gaan en dan rond middernacht en dan een enkele keer nog rond 5 uur 's-ochtends.
Mijn dochter wil namelijk geen kv of gewone melk drinken. Niet uit fles, (tuit)beker of met een rietje. De enige manier dat het lukt is met een lepeltje. Dus bij haar broodje krijgt ze kv gemengd met gewone melk met een lepeltje.......omdat ik toch langzaam aan van bv af wil.

Zolang je kindje gezond, vrolijk, goed plast en poept.....gaat het goed.
Dus geniet van bv geven en forceer niets.
Groetjes Chantal
 
Zoals hierboven ook al gezegd is: dat is geen enkel probleem! Wij geven ons zoontje ook volgend de Rapley methode te eten. We zijn met 6 maanden met bijvoeding begonnen. In het begin at hij bijna niets. Later werden het zo'n twee hapjes per dag. Vanaf ongeveer 7,5 maand kreeg hij brood erbij en at hij soms wel een hele boterham per dag.
Pas vanaf 10 maanden is hij goed gaan eten.

Houd er een beetje rekening mee dat een kindje als hij één jaar oud is ongeveer 75% borstvoedingen en 25% bijvoeding zou horen te krijgen (zie ook deze website:  Kellymom). Dus je hebt alle tijd om je kindje rustig aan de bijvoeding te laten wennen.

Groetjes,
Helena
 
hallo dames,
dank voor jullie reactie!
Had ik dit maar eerder geweten zeg! Vooral mijn oudste heeft altijd alleen maar BV willen hebben het eerste jaar. Ook 's nachts kwam ze nog. Zelfs het buro riep toen: "Nee dat kan allemaal niet, en ze krijgt nog veel te veel", ik moest maar overstappen op volle melk als ze geen opvolgmelk wou etc. etc. Ik voelde mij haast schuldig bij iedere voeding die ik gaf. Maar mijn gevoel zei, gelukkig, doe maar en laat maar praten. Ik vertelde het gewoon niet meer. Aan niemand zowat trouwens want men vind het raar zo'n 'groot' kind aan de borst en ook nog meerde keren op de dag. Bij mijn ander 2 meiden heb ik dus ook overal braaf ja en amen op geknikt en ook ruim een jaar doorgevoed. Wel met dit verschil dat zij wel makkelijk gewoon eten ernaast namen vanaf 6 mnd.
Nu met nr. 4 denk ik, dankzij jullie reacties, toch gelijk gehad! Lekker. Ik moet zeggen dat voed een stuk relaxter als je weet dat het niet fout is. Ik vind idd. de rapley-methode zeer logisch en ga het zeker proberen nu. Mijn zoontje is er in elk geval blij mee!
Gr. Marieke
 
Terug
Bovenaan