Vraagje aan de mama's die bv geven

Hoi,

Milan (23/5) is nu drie maanden en de laatste week drinkt hij erg onrustig en vaak. Als hij drinkt, dan is t vier/vijf minuten en lijkt hij genoeg te hebben, maar begint vervolgens hard te schreeuwen, dus krijgt hij ook de andere kant, waar hij maar eventjes uit drinkt.

Nu werd er gezegd dat het zijn regeldagen zijn en dat kan wel heel goed zijn. Ik moet blijven wisselen om genoeg voeding te blijven produceren en overdag lukt dit wel goed, maar  's avonds  na 18.00 uur ongeveer lukt het gewoon niet meer. Ik wissel wel vier keer per borst. Hij ligt dan aan de borst en zuigt een paar keer en begint zo hard te schreeuwen (waarschijnlijk omdat er óf niks uit komt óf gewoon niet snel genoeg gaat), met als gevolg dat ik dus al een paar keer een flesje kv erachter aan heb gegeven, wat ik nog helemaal niet wil.

Ik vroeg mij dus af hoe dat bij jullie gaat. Zijn jullie kindjes 's avonds tevreden na een of twee  borsten of moeten jullie ook blijven wisselen van borst of hebben jullie 's avonds ook wel eens kv gegeven?  

Gr. Esther

Hoi Esther,

Mijn zoontje is nu ook precies 3 maanden oud, en ik heb zelf nogal aangemodderd met borstvoeding, kwam niet echt op gang en ik voldeed niet aan zijn vraag. Maar nu, met hulp van lactatiedeskundige, geef ik weer volledig borstvoeding. Overdag is hij meer dan tevreden aan de borst, maar 's avonds heb ik een tijdlang ook nog een flesje afgekolvde melk gegeven, omdat hij niet tevreden was. Dit komt omdat hij al vrij snel een lange nacht doorsliep. Hij gaat om 8 uur 's avonds slapen en wordt rond 7 uur 's ochtends wakker. Daarom dat hij 's avonds dus wilde 'hamsteren' voor de nacht, hij wilde zo'n beetje 2 volledige  voedingen achter elkaar binnen krijgen. Sinds een week ben ik van de fles af 's avonds, door hem zo lang en vaak als hij wil te laten drinken's avonds. Eerst was dat best vermoeiend, zat ik soms tot half 10 's avonds. Maar nu is mijn lichaam er op ingesteld denk ik, en drinkt hij om 7 uur en om 8 uur, en dan gaat hij naar bed en heeft genoeg.

Mijn gok is dus dat jouw kindje ook wil 'hamsteren' voor de nacht. Ik zou je aanraden om nog even vol te houden zonder KV, en hem lekker te laten drinken zo lang hij wil. Al krijgt hij steeds kleine beetjes binnen, dan komt er wel een lekker bodempje in zijn buik voor de nacht. Dat noemen ze clusteren volgens mij! Je borsten maken constant voeding aan, dus als hij ze leeg heeft gedronken, maar blijft zuigen, komt er gewoon weer een beetje melk uit. T kost even wat tijd en geduld, maar bij mij is t nu in ieder geval weer in een normaal rimte gekomen!

En als t nou echt niet lukt, kun je overwegen om, als je kindje op bed ligt, nog een voeding na te kolven. Ik ben er wekenlang ook 's nacht uit gegaan om te kolven (terwijl mijn kindje 11 uur achter elkaar slaapt had ik nog een gebroken nacht hihi, ik leek wel gek!!), maar dan had ik wel een vol flesje borstvoeding in de koelkast staan als reserve, als hij echt 'omkwam' van de honger 's avonds...

Succes ermee!

Hoi,

Joris 19-5 heeft op het moment ook dagen dat hij heel onrustig drinkt, huilt als hij klaar is en vaker wil drinken. volgens mij komt dit ook omdat ze in deze tijd een mentaal sprongetje maken. volgens het boek oei ik groei, drinken de kinderen dan onrustiger, komen weer voor nachtvoeding, willen vaker drinken, slapen minder en huilen meer. zo is het nu ook met joris, dus het kan ook bij de leeftijd horen. wat ik soms doe als hij blijft huilen is even de pink geven, vaak is hij daar dan ook tevreden mee en valt gewoon in slaap. meestal slaapt hij na de voeding van 20 uur tot 8 uur. maar op sommige dagen heeft hij last van het sprongetje en komt hij ook weer een keer in de nacht. volgens mij is het dan meer troost zoeken dan honger.

gr floor

hoi esther
jammer is dat he?
ik ben 1 aug bevallen en heb vreselijk last van mijn linker tepel gehad bloeden en heel veel pijn nu gaat mijn rechter borst prima maar mijn linker niet.
de ene keer lijkt hij wel voldoende te krijgen en de andere keer niet soms dronk hij wel 40 min en een uur later had hij weer honger dat hield ik niet vol heb nog een kindje thuis.
nu heb ik met het cb afgesproken dat ik hem 20 min links laat drinken en dan nog een flesje kv erachter aan geef en dat gaat echt perfect.
voor ons allebei beter.
ik vind bv het beste maar het moet bij beide goed gaan.
heel veel succes ermee.
groetjes mascha

Terug
Bovenaan