vraagje aan dirksmamma

A

Anoniem

Guest
hallo dirksmamma,    

Ben je toevallig lactatiekundige of cb-arts of kraamverzorgster of iets dergelijks?  

Er zijn dingen die je heel stellig zegt, maar die niet voor iedereen juist is.

Bv.   als je merkt dat je kindje er aan toe is en het kan ivm evt allergieen, dan mag je je kindje al vanaf 4 maanden voorzichtig gaan laten wennen aan bijvoeding. Ze
 geven het advies van 6 maanden wanneer er allergieen in de strijd zijn, zo heb ik het in ieder geval begrepen. ook bij ons bij het cb zeiden ze dat ik met 4 maanden kon gaan bijvoeden. Dus het is voor een ieder een verhaal apart.  

Zo ook met het geven van bv, het is absoluut niet voor iedereen zaligmakend of weggelegd ivm vele diverse oorzaken om bv te geven. Laat dit dan ook een keus voor ieder voor zich zijn, maar er zijn een aantal, niet alleen jij, die zowat uit de bol gaan als je vertelt dat je geen bv meer geeft, of nooit gegeven hebt om wat voor reden dan ook. Ook dit is de keuze van de moeder zelf. En er zullen best deskundigen zijn die geen of slecht advies geven, maar ik denk toch dat de meeste van ons goed begleid zijn met het geven van bv. en de kv van tegenwoordig daar groeien de kindjes echt goed op hoor, ikzelf heb ook nooit een borst gezien als baby en ben kerngezond.

Tips kan leuk zijn als je zo elkaar kan helpen, maar je moet niet aan iemand het gevoel geven dat ze totaal gefaald hebben, en sorry dat ik het zeg, maar zo komen sommige van jou tips denk ik toch wel over.

Ik wil hier absoluut geen herrie mee schoppen en zeker niet kwetsen  maar wou dit gewoon even kwijt.

Laat het gerust weten als ik het verkeerd gelezen of begrepen heb.   liefs linda

Sorry, ik weet dat de vraag niet aan mij is gesteld, maar ik wil toch even reageren.
Ik heb even wat berichtjes teruggelezen, en het valt me inderdaad op dat dirksmama veel verstand van borstvoeding heeft. Maar hier hoef je geen kraamverzorgster o.i.d voor te zijn hoor! Op het internet is veel te vinden, en er zijn natuurlijk ook heel veel boeken over dit onderwerp. Kijk bijvoorbeeld maar eens op www.borstvoeding.com.
Zoals over de bijvoeding ook, het CB kan wel zeggen dat het vanaf 4 maanden mag, maar andere bronnen geven aan dat het beter is om het vanaf 6 maanden te doen, ook zonder allergie.
Verder denk ik dat dirksmama erg veel ervaring heeft, en dat is heel wat waard!

Maar wat me ook opviel is dat dirksmama nergens zegt dat je iets MOET doen. Ze geeft alleen informatie, en dan kan je natuurlijk zelf bekijken wat je ermee doet, of dat je liever naar het CB luistert, wat uiteraard ook prima is! Je moet doen wat bij jou past!

hoihoi, @marjolein dank je wel, zo kan je het ook bekijken. ik bedoelde er verder ook niks mee, was gewoon nieuwsgierig. en je krijgt van alle kanten zoveel verschillende info, zelfs cb's spreken elkaar tegen. Denk dat je gewoon moet doen wat je als moeder denkt dat het beste is voor je kind. die van mij was er echt aan toe en het gaat ook goed.

liefs linda

Weet je, ik vind het het belangrijkste dat moeders nadenken over wat ze doen, wanneer en waarom. Niet zomaar met 4 maanden een hap erin omdat iemand op het CB het zegt, of juist niet omdat iemand anders dat zegt, maar kijken, lezen, nadenken. Vragen aan het CB WAAROM ze iets adviseren bijvoorbeeld. En dan geen genoegen nemen met 'omdat dat zo hoort'.

Er is heel veel te vinden en te leren en te lezen over voeding voor kinderen, en dat heb ik de afgelopen jaren heel veel gedaan. Er zijn veel duidelijke redenen bijvoorbeeld om met 6 maanden te beginnen met vast voedsel, en niet eerder. Onderzoek heeft uitgewezen dat dan de ingewanden van een kindje er pas aan toe zijn om iets met die voeding te doen (worteltjes die je met 4 maanden geeft komen vrijwel onverteerd in de luier terecht - kind heeft er qua voeding niets aan bijvoorbeeld). En nadeel is dat nogal wat kinderen best last kunnen krijgen van vast voedsel dat ze voor 6 maanden krijgen.
Om die reden adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie van de Verenigde Naties (die gaan ook over de prikjes bijvoorbeeld) om een kind met 6 maanden pas vast voedsel aan te bieden.
Dit wil niet zeggen dat  alles bij elk kind zo is, maar in zo'n geval zou het toch fijn zijn als moeders eerst naar hun kind kijken, en denken 'is dit echt al nodig, doe ik er wel goed aan?' en zich informeren over de voor- en nadelen van op een bepaalde manier eten aanbieden.

Dank je wel Dirksmamma voor je toelichting, ik snap nu je redenering.
Hoop dat je het niet erg vond dat ik het zo brutaal neerzette. Vind het heel fijn dat je een antwoord gegeven hebt. Ikzelf loop of bel altijd naar ha of cb omdat ik ervan uit ga, dat hun tot op zekere hoogte verstand van zaken hebben, MAAR na jou uitleg zal ik ook wat vaker op het net googlen. en datgene eruit halen bij het cb wat voor ons van belang is. Kijk bij mijn eerste had ik geen hoge pet op van het cb, maar bij mijn jongste hebben ze heel snel gereageerd zodat ik nu ook mijn jongste nog heb. Dus ik ben nu geneigd eerder wat van hen aan te nemen maar ook om hun te vertellen wat ik denk en vind van wat ik doe of geef. (je leert wel in de loop van de tijd, zo ook hier op het forum)

Nogmaals bedankt,     liefs linda

Terug
Bovenaan