vraagje aan verloskundige

Hoi,   Ik had mijn verhaal opgeschreven bij record!! En daar had jij op gereageerd.

Nu had ik nog een vraagje wat hiermee te maken heeft. Bij m'n tweede zwangerschap kreeg ik erg veel last van bekkenklachten. Dit duurde tot bijna twee jaar na de bevalling. Nu heb ik er ook weer erg last van. Ik ga hiervoor naar fysiotherapie.
Ik zei tegen m'n fysiotherapeute dat ik het vreemd vond dat ik hier bij m'n 1e zwangerschap helemaal geen last van heb gehad. Toen vroeg ze hoe de bevalling bij de 1e was gegaan. Toen ik dat verhaal verteld had zei ze dat er dan waarschijnlijk bij die bevalling iets beschadigd was, waardoor ik die klachten heb gekregen. Mijn vraag aan jou is: Klopt dit? Heb ik nu bekkenklachten als gevolg van m'n 1e bevalling??
Ik vind het zelf namelijk een beetje vreemd dat het hierdoor zou komen.
Hoop dat jij hier een antwoord op hebt.

Liefs Annemarie

Alsik het zo lees denk ik niet dat dat klopt. Je bekken bestaat uit stukken bot die verbonden zijn door kraakbeen. Dat kraakbeen verweekt aan het eind van de zwangerschap, zodat het bekken wat ruimer wordt. Na een zwangerschap gaat het vaak bij een volgende zwangerschap wat eerder weer gebeuren, en dan krijg je meer last van je bekken. Een ander punt is dat je spiergordel van buik, billen, benen meestal ook nog verslapt is na 1 of meerdere zwangerschappen. En die spieren heb je juist zo hard nodig voor de versteviging. Maar als er echt iets was beschadigd  tijdens  de eerste bevalling had je na die tijd steeds last moeten hebben en houden.
Oefenen is het enige dat er op zit, eventueel een bekkenband tijdelijk en soms kan een podo therapeut ook nog helpen. Die meet zooltjes aan waardoor je bekken weer recht komt te staan.

Hoi Annemarie,

Ik wilde ook even reageren. Bij de eerste heb ik helemaal geen last van mijn bekken gehad. En nu bij de tweede merkte ik met 23 weken dat ik last kreeg. Om te voorkomen dat het erger zou worden ben ik gelijk naar een osteopaat gegaan (een vriendin van mij had een ernstige vorm van BI en had lang bij een fysio gelopen zonder resultaat. Na haar bevalling kwam ze bij een osteopaat en na 2 behandelingen was ze bijna pijnvrij. Vandaar mijn keuze voor een osteopaat).

Na de eerste behandelingen was ik bijna helemaal van mijn klachten af (ik hoef maar 1 keer per 4 weken). Hij gaf aan dat mijn stuitje erg naar binnen staat. Dit schijnt vaker voor te komen bij vrouwen die een snelle bevalling gehad hebben. Hierdoor creeert mijn bekkenbodem een soort tegendruk om die druk zo te maken als dat die normaal zou zijn. Daardoor is mijn bekkenbodem dus erg verkrampt.

Het kan zijn dat jouw fysio zoiets bedoelt.

Syl
35+4

Terug
Bovenaan