Vraagje aan Yvonne Z

Hi Yvonne,

Even een vraagje, mijn dochter is nu veertien maanden, ik ben over twaalf weken uitgerekend van de tweede, en mijn dochter wilde toen ze acht maanden was niet meer bij me drinken, omdat ik toen zwanger raakte.

Nou is mijn vraag, stel dat ze dadelijk meent dat ze wel weer wil drinken, omdat ze de baby dat ook ziet doen, kan zij dat dan weer leren, of is dat ook zoiets wat je verleert?

Ik meen  altijd  wel dat jij veel weet, dus misschien heb je hier ook wel  een antwoord op.
Alvast bedankt.
X

Hoi,

Het komt inderdaad vaker voor, dat een ouder kindje na de geboorte van een broertje of zusje aangeeft nog eens aan de borst te willen. De kans is  denk ik echter vrij groot dat je dochtertje het drinken aan de borst is verleerd, waardoor het voor haar moeilijk zal zijn om een toeschietreflex op te wekken en om effectief te drinken. Vaak is  het nieuwsgierigheid, welke na één of twee keer te mogen   "drinken" is bevredigd om er vervolgens niet meer naar om te kijken.  Soms komt het voor dat het vaker  vragen om de borst een  manier  is om de aandacht van  de moeder te krijgen. In dat geval werkt het vaak goed om het oudere kindje actief bij de verzorging van de baby te betrekken (door bijvoorbeeld een luier of een doekje te laten aangeven). Ook kan het zijn dat het oudere kindje ook weer even klein wil zijn, net zoals de nieuwe baby. Hier zou je aan tegemoet kunnen komen door haar als een kleine baby op schoot te nemen een een zuigfles met wat sap of iets dergelijks te geven.

Kun je hiermee uit de voeten? In ieder geval nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst

Groetjes van Yvonne

Hoi Yvonne,

ik ben ook zwanger (15 wkn) en heb een zoontje van 15 maanden. Ik voedde tot 2 maanden geleden nog minimaal 2 keer per dag, met name 's ochtends en 's avonds. Doordat ik de eerste weken erg misselijk ben geweest ben ik wat kilo's kwijtgeraakt en is m'n melkproductie ook flink afgenomen. M'n zoontje lijkt dit goed te merken en wil al een maand om de haverklap aan de borst.
Nadat ik 's ochtends heb gevoed gaan we een boterham eten, maar direct daarna wil hij weer drinken. Ik heb dan echter geen melk meer. Zowiezo heb ik volgens mij nog maar weinig melk, ik krijg ook bijna nooit meer een toeschietreflex, zeker niet bij m'n linker borst (was altijd al de mindere kant).  Ik heb wel de indruk dat m'n zoontje nog goed aanligt, maar doordat hij zo lang en zo vaak wil drinken begin ik weer last te krijgen van tepelkloven. Eén pluspunt; ondanks z'n mond vol tanden bijt hij niet.

Op dit moment geef ik niet altijd toe aan zijn vraag. Helaas resulteert dit in huilen (boos / verdrietig). Ik voed nu weer zo'n 5 á 6 keer per dag op de dagen dat ik thuis ben en minimaal 3 keer op de dagen dat ik werk. Toch neemt m'n productie nog niet toe. De kilo's die ik kwijtgeraakt ben komen er wel langzaam weer aan. Ik zit nu nog een kilo onder m'n gewicht van voor de zwangerschap.

Graag zou ik de borstvoeding nog een tijdje willen volhouden, maar mijn vraag is hoe?
Heb ik hier te maken met een borstvoedingsprobleem of is het meer een 'opvoedingsprobleem', in de zin dat m'n zoontje aanvoelt dat er wat aan het veranderen is en houvast / veiligheid zoekt? Of allebei?
Wat zou ik kunnen doen om te zorgen dat m'n melkproductie weer omhoog gaat? Of kan het zijn dat dit echt niet meer gaat lukken door de nieuwe zwangerschap?

Ik hoop dat je nog wat tips voor met hebt. Vond het in ieder geval leuk om de tips te lezen die je de vorige schrijfster gaf. Die heb ik alvast goed in m'n oren geknoopt!

Groetjes,
Margrethe

Hoi Martgrethe,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap .
Veel moeders die tijdens een volgende zwangerschap nog voeden, merken inderdaad dat de melkproductie terugloopt. Dit heeft te maken met de zwangerschapshormonen, die de melkproductie onderdrukken. Het ene kindje zal  daardoor en  door de veranderende smaak van de melk (ook onder invloed van de zwangerschapshormonen) stoppen met de borstvoeding, terwijl de ander verwoed door blijft drinken zoals jouw zoontje nu dus doet. Je zoontje is er kennelijk nog niet aan toe om ermee te stoppen, maar ik denk niet dat dit een "opvoedingsprobleem" is hoor . Borstvoeding draait om veel meer dan alleen voeding. Een kind vindt lichaamscontact, rust, geborgenheid, veiligheid en troost aan de borst.  Daarnaast zal je zoontje door toch regelmatig nog aan de borst te drinken, zijn drinktechniek blijven beheersen en zou het een  optie  kunnen zijn dat je twee kindjes aan  de borst hebt. Dit wordt ook wel tandemvoeden genoemd.

In welke fase van de zwangerschap de melkproductie weer toeneemt, verschilt nogal per moeder-kindpaar (op borstvoedingsforum.nl zijn veel ervaringsverhalen terug te vinden, een aanrader!). Het belangrijkste is dat je zoontje voldoende vocht binnen krijgt. Blijf daarom zijn plasluiers goed in de gaten houden. Deze moeten zwaar genoeg zijn; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken.

Uit je bericht maak ik op dat je graag door zou gaan met voeden, maar je geeft ook aan dat je tepels behoorlijk pijnlijk zijn. Wederom spelen daar de zwangerschapshormonen een rol in, maar het loont inderdaad vaak ook de moeite om nog eens goed te kijken naar het aanleggen (o.a. het aanhappen,  je zoontje moet zijn mondje echt goed wijd open doen)  wat na een aantal maanden voeden meestal toch een automatisme is geworden. Soms zie je dan dat het kindje een beetje aan de borst komt te "hangen" en dat kan pijn of uiteindelijk zelfs tepelkloven veroorzaken. Je zou eens kunnen kijken of je zoontje wel op de juiste hoogte aan de borst ligt en hem eventueel extra steun bieden door een kussen te gebruiken?

Groetjes van Yvonne

Hoi Yvonne,

ik weet niet of je dit nog leest omdat het al zo'n tijd geleden is dat dit bericht geplaatst is, maar ik wilde je toch even laten weten hoe het verder gegaan is.

Een paar dagen nadat ik m'n verhaal aan jou had voorgelegd is m'n zoontje minder om de borst gaan vragen. Dat kwam ook mijn tepels ten goede en de klachten waren snel weer verdwenen. Ik let weer meer op het aanleggen, maar dat gaat meestal goed. Hij doet z'n mond goed wijd open, heeft voldoende tepel in z'n mond en z'n lippen krullen naar buiten.

M'n melkproductie is door m'n zwangerschap nog steeds minimaal. Ik voed nu weer gewoon 's ochtends en 's avonds en soms, op vraag van m'n zoontje, tussendoor. Maar eigenlijk mag het de naam 'voeden' niet meer hebben. (Ik heb al heel lang geen toeschietreflex meer gehad en hoor m'n zoontje ook bijna nooit slikken. Het zijn echt maar een paar druppels.) Het is denk ik meer het ritueel (geborgenheid, rust, enz.) waar m'n   zoontje nog behoefte aan heeft. Ik vind het prima zo. We zijn allebei tevreden, dus we gaan nog lekker zo door. Wie weet eindig ik op deze manier straks nog als tandemvoeder ook!

Heel erg bedankt voor je reactie! Het is altijd prettig als er iemand met je meedenkt.

Groetjes,
Margrethe

Terug
Bovenaan