Ik ben ook net 36, nu 13 weken (maar rond mijn verjaardag ook ongeveer 7 -> grappig!). Mijn zoontje is 2;3.
Wij hebben een combinatietest gedaan. De uitslag is een kansberekening, maar dat zegt wel wat. Ik heb liever een kans van 1 op 4500 (had ik nu), dan een kans van 1 op 200 (normaal voor onze leeftijd). Het voelt zorgelozer.
Op basis van de combinatietest, bij een slecht euitslag dus, kan je kiezen voor punctie of vlokkentest, maar die brengen wel aardig wat risico mee.
En als je zowieso al weet dat je het niet uitmaakt of je kindje Down of iets anders heeft, dan maakt het ook niet zoveel uit, denk ik, of je nou wel of niet die combinatietest en eventueel die vervolgtesten doet.
Wij hebben de combinatietest gedaan omdat het mijn vriend wel uit zou maken als het kindje wat heeft, in elk geval zou hij het willen weten, mij maakt het niet zoveel uit.
Op deze manier konden we dan op zijn minst nadenken over de vervolgtesten, mocht dat nodig zijn geweest. En dan konden we daarna eventueel de discussie voeren over wat te doen, maar gelukkig was dat dus allemaal niet nodig.
En ik blijf over met een kleine kans op een kind met een chromosomale aandoending, toch fijn om te weten!
Sterkte met je beslissing!
Maria