vraagje aan zwangeren van 36 of ouder

Hoi dames, ik ben net 36 en 7 weken zwanger..nu lees ik op internet dat je dan in aanmerking komt voor al die testen...bij mn eerste zwangerschap heb ik niks gedaan van testen...maar nu ben ik ouder(heb overigens een gezond kind van 1,5) en is mijn vraag aan jullie...wat hebben jullie gedaan?? En is dat dan zonder risico's?

Grt Inge
 
hoi ik ben ook 36 en 21 weken zwanger ,ik kwam wel in aanmerking voor zon combinatietest [bloed testen en nekplooimeeting] maar dat is ook maar een kansberekening.wij hebben er voor gekozen om niks te doen.
heb vandaag een 20 weken echo gehad en alles was prima in orde.als je echt zeker wilt weten of het eventueel gehandicapt is of zo zou je een vlokkentest of vruchtwaterpuntie kunnen doen.
groetjes
 
Ik ben ook net 36, nu 13 weken (maar rond mijn verjaardag ook ongeveer 7 -> grappig!). Mijn zoontje is 2;3.

Wij hebben een combinatietest gedaan. De uitslag is een kansberekening, maar dat zegt wel wat. Ik heb liever een kans van 1 op 4500 (had ik nu), dan een kans van 1 op 200 (normaal voor onze leeftijd). Het voelt zorgelozer.

Op basis van de combinatietest, bij een slecht euitslag dus, kan je kiezen voor punctie of vlokkentest, maar die brengen wel aardig wat risico mee.

En als je zowieso al weet dat je het niet uitmaakt of je kindje Down of iets anders heeft, dan maakt het ook niet zoveel uit, denk ik, of je nou wel of niet die combinatietest en eventueel die vervolgtesten doet.

Wij hebben de combinatietest gedaan omdat het mijn vriend wel uit zou maken als het kindje wat heeft, in elk geval zou hij het willen weten, mij maakt het niet zoveel uit.

Op deze manier konden we dan op zijn minst nadenken over de vervolgtesten, mocht dat nodig zijn geweest. En dan konden we daarna eventueel de discussie voeren over wat te doen, maar gelukkig was dat dus allemaal niet nodig.

En ik blijf over met een kleine kans op een kind met een chromosomale aandoending, toch fijn om te weten!

Sterkte met je beslissing!
Maria

 
Sluit me aan bij Maria. Ben 37 en we hebben ook eerst gekozen voor combi test. Vanuit daar zouden we verder beslissen. En idd de kans van 1 op 5000 ( wat bij ons t geval was) voelde heel fijn aan dan de 1 op 200 wat bij de leeftijd past. We daarom niet gekozen voor verdere tests ivm de gevaren. de kans blijft maar is minimaal. Daarnaast ben ik van mening dat t leven en een leven maken altijd risico's met zich meebrengt. Is t geen down dan kan t natuurlijk ook nog iets anders zijn wat afwijkt. Dat is t leven. Maar minimaliseren waar kan zal ik wel doen.

Vriendin van me van ook 37 had een berekening van 1 op 1000, zij hebben gekozen voor een punctie. Met deze uitslag zal ik geen punctie gedaan hebben, maar zij wel.


Het is wel een persoonlijk keuze van jullie. Ga op je gevoel af en doe echt wat bij jullie past.
 
Hoi,
Ik ben 37 en word in de zomer 38. Ik sta op punt van bevallen en aangezien ik er (bijna) alleen voor sta, hebben mijn partner en ik er wel voor gekozen om de combinatietest te doen. (We wonen ver uit elkaar en dat gaat voorlopig niet veranderen) Wat de andere dames ook zeggen. De combi test is zonder risico's maar kan grote gevolgen hebben. Je moet er goed over nadenken wat je doet met de uitslag als die niet zo goed uitpakt als je had gehoopt. De combi test is een bloedonderzoek in combinatie met een echo. De resultaten worden gecombineerd en dan komt er een kans uit. Bij mij was het 1 op 2000 en dat is dus zeg maar "10x beter" dan wat nog "normaal" zou zijn voor een vrouw van onze leeftijd. Toch is er natuurlijk altijd EEN van de 2000 vrouwen die ondanks deze uitslag toch een gehandicapt kindje krijgt... maar ja... die kans is dus een stuk kleiner dan 1 op 200. Wij hebben dan ook gekozen om niet verder onderzoek te doen (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) naar afwijkingen als Downsyndroom. Die tests zijn namelijk niet zonder risico. De kans op een miskraam door zo'n test is niet groot, maar toch ook zo'n 10x groter dan de kans op een kindje met een afwijking. Je moet dan overwegen of die wetenschap je het risico waard is.

Wij hebben wel weer een 20 weken echo gedaan. Dit is risicoloos, maar is zeker geen pretecho zoals je vaak hoort. Het is wel degelijk een medisch onderzoek waar veel ellende achter vandaan kan komen en daar moet je je van bewust zijn. Wat als je kindje een waterhoofd, open gehemelte, open schedel of open ruggetje blijkt te hebben? Of dat organen niet goed ontwikkeld zijn? Ja, dan ben je halverwege je zwangerschap en moet je een moeilijke keuze maken... Ik was dan ook zeer zenuwachtig voor dit onderzoek, ondanks dat "iedereen" riep: "Oh leuk, dan kun je het geslacht te weten komen"... Ja, klopt! Maar dat is bijzaak!!!

Sterkte bij het nemen van een besluit.
 
nee ik heb het niet gedaan, en somminge dingen zijn niet zonder risico.
Waarom heb ik het niet gedaan, omdat een kindje ten alle tijden welkom zou zijn, met of zonder handicap of wat ook.
Ook omdat bij bv een vruchtwaterpuntie het risico bestaat dat het mis gaat en je je kindje verliest, een punctie zou voor mij sowieso geen optie zijn omdat ik bang ben voor naalden.
 
hoi ik ben net 37 jaar en ik ben 18 weken zwanger.
we hebben de nekplooi meting en de combi test gedaan dit is zonder risico vandaar.
dat andere had ik niet gedaan als de test niet zo goed was maar dat was hij wel.
liefs laila
 
Terug
Bovenaan