vraagje borstvoeding

Hoi iedereen,

Mijn zoontje is alweer 13 weken. De borstvoeding gaat nog redelijk, alhoewel hij nog elke 3 uur een voeding nodig heeft. Sinds kort moet ik bij de borstvoeding van 17.30 u/18.00 u bijvoeden met friso, want door drukte heb ik dan blijkbaar te weinig melk. Hij drinkt ook goed uit de fles.
Binnenkort zouden mijn man en ik eigenlijk een avondje uit gaan ( voor bevalling al geplande concert schouwburg), maar omdat ik nog borstvoeding geef en Yanniek savonds heel veel huilt, lukt het   eigenlijk nog niet om met mijn man  mee te gaan, zo  dacht ik. Nu hij echter ook uit de fles frisio drinkt, dacht ik de twee avondvoedingen op die avond voor een keer te vervangen door poedermelk ipv borstvoeding, zodat ik toch mee uit kan gaan.
Ik bots daarbij tegen twee problemen aan:

- Yanniek zal toch nog veel huilen,.. want hij heeft dan gewoon zijn huiluurtjes.
    Is het dan wel verstandig om de 2  hele voedingen eenmalig te vervangen door de fles?
    Mijn schoonouders vinden het een hele klus om alleenal op de twee andere kinderen te passen ( dochter van 5, en zoon van 3 ).
- Ga ik misschien met flinke stuwing te maken krijgen tijdens het avondje uit, en zal het nadelige gevolgen hebben voor mijn melkproductie ?

Ik wil de borstvoeding nog niet afbouwen en kolven lukt bij mij niet. Bij het kolven komt er maar een heel klein bodempje melk uit.. dat probleem had ik bij de andere kinderen ook.
Van de andere kant zou het wel fijn zijn, een avondje zonder de 3 kids, en er even tussenuit. Misschien is het daar gewoon nog te vroeg voor. We hebben bij het plannen van de uitjes geen rekening ermee gehouden dat een kleine baby nog vaak gevoed moet worden en zo z'n lastige uurtjes heeft... Hij jammert en huilt van 18.00 u tot de voeding van 21.00u. Dan slaapt hij eindelijk tot 24.00 u, waarop ik hem nog eens voed. Ik ben toch bang, dat ik tijdens dat avondje uit, teveel in de zorgen zit of het thuis allemaal goed gaat, en ikzelf dan toch niet echt zal genieten.   Daarna dan toch nog een late voeding, en een misschien Yanniek wat van slag doordat mama en papa er niet waren... Moeilijk hoor .    Vermoeiend zal dat dan worden, maar mijn man wil toch wel heel graag naar dat concert en wel graag met mij,.. want niemand anders vind het concert zo leuk om met hem mee te gaan.
Hebben jullie tips/ervaringen ?

Groetjes,
Tamara

Hoi Tamara,

Als ik jou was zou ik je vraag ook even stellen op www.borstvoedingsforum.nl. Ik durf namelijk nog niet een antwword te geven op je verhaal en de dames die op dat forum lezen en schrijven hebben vaak veel meer ervaring ermee. Ik heb heel veel baat bij dat forum!

Succes!
groetjes Pauline

Hoi hoi,
Hier nog een borstvoedende moeder.

Tja, moeilijk inderdaad.
Ik denk dat het niet zoveel kwaad kan om deze avondvoedingen een keer over te slaan en je kindje dan de fles te geven.
Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe je jezelf erbij voelt. Ik vind het ook erg moeilijk om en avondje weg te gaan (David is nu drie maanden) maar heb het intussen twee keer gedaan. Voor mij blijft het ook lastig, gevoelsmatig, maar toch is het  fijn om weer een keer iets met z'n tweeen te doen.  Ik zag er die twee keer ook erg tegen op  maar toen we eenmaal weg waren was het toch prettig even met z'n tweeen te zijn.
Ik kan het niet voor je zeggen, succes met de beslissing...

Hoi Tamara. Ik heb een tip over het afkolven. Waarschijnlijk wordt het afkolven bemoeilijkt doordat je toeschietreflex niet werkt bij het kolven. Hebben meer vrouwen last van (bijvoorbeeld als er gekolft moet worden op het werk ofzo). Er bestaat een neusspray die zorgt dat dat toeschietreflex toch komt. Want de melk zit er best wel in, maar komt er niet uit. Ik weet niet hoe die neusspray werkt, maar je kan het krijgen via je huisarts. En dan neem je lekker zo'n handkolf mee in je schoudertas en dan ga je in de pauze even kolven (in de auto of op de wc).
En ik weet zeker dat het prima is om incidenteel wat extra Kunstvoeding bij te geven. Ik doe het ook wel eens, bijvoorbeeld op een hele drukke dag, of als ik ergens ben waar ik niet even rustig op een afgezonderd plekje kan zitten.
Als ik jou was zou ik het lekker proberen, want het is heerlijk om weer eens lekker wat met je man te gaan doen. Krijg je weer nieuwe energie van!
Liefs Phira

Oh hier een site met info over die neusspray:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/
melkproductie/de_oxytocine_neusspray.html
(deze twee regels even aan elkaar plakken, want de hele regel heeft meer dan 50 karakters en dat pakt deze site niet)

Terug
Bovenaan