vraagje na een curetage

Vorige week maandag had ik bloeverlies. Ben bij de vk geweest die kon het hartje niet horen kloppen. Maar zo stelde ze mij gerust het komt wel vaker voor bij vrouwen die net 12 weken zwanger zijn dat je het hartje niet hoord kloppen. Kon de dag er op terug komen bij de vk voor een echo. Helaas bleek het hartje niet meer te kloppen. Hoef jullie ws niet te vertellen wat er dan gebeurd en door je heen gaat. Maar dat het K*t is is wel zeker. Kon woensdag geluk terecht bij de gyn. Daar nogmaals een echo om te kijken hoe het er  voorstond. Omdat zij helemaal niet kon inschatten hoelang het ging duren zouden we een afspraak maken voor een curetage. Deze kon gelijk de volgende dag al plaats vinden. Ik vond dat wel even moeilijk maar ook wel prettig. Vond het ook geen fijn idee dat er iets zat wat er niet hoorde en dat ik bij elk krampje en bij elk wc bezoek  me afvroeg af het al begonnen was.

De ingreep vond ik alles meevallen. We zijn nu een week verder en voel me heel goed. Zowel lichamelijk als geestelijk gaat het goed. Mijn man en ik zijn en blijven positief. Gelukkig hebben we al een dochter dus we weten ook dat het goed kan gaan.

Maar na dit lange verhaal even een vraagje. In de "leefregels" van het ziekenhuis staat dat je 6 weken  "moet" wachten tot je weer mag vrijen. Moet ik hoor ook echt op wachten of mogen we zodra ik/we er weer aan toe zijn weer proberen zwanger te worden?

Groetjes Astrid

Hoi Astrid,

wat ontzettend K** voor je dat je een miskraam hebt gehad. Ik weet hoe je je voelt want ook wij kwamen er met 12 wk. achter dat het vruchtje gestopt was met groeien (het was met 9 wk. en 2 d. gestopt) de dag erna ben ik ook gecurriteerd.

Maar nou antw. op jou vraag. Volgens mijn gyneacoloog mag je in princiepe weer gelijk proberen zwanger te worden mits het vloeien gestopt is. Word je dan zwanger dan kan je lichaam het ook weer aan. Soms adviseren ze om te wachten tot na je 1e menstruatie maar dit is alleen om bij een event. zwangerschap beter te kunnen berekenen hoever je bent. Dus als je er aan toe bend dan kan het gewoon weer hoor.

Wij zijn zelf ook gelijk weer verder gegaan, de curretage is nu 7 wk. geleden en mijn menstruatie is nog steeds niet op gang. Heb wel klachten die bij een zw.schap horen maar die kunnen ook bij een komende menstruatie horen. Spannend dus...

Ik wens jou in ieder geval heel veel sterkte en doe gewoon wat je gevoel jou ingeeft!!

gr.

Nicole

Terug
Bovenaan