Vraagje over bloedgroep

Hee meiden,

Ik heb even een vraagje 'mijn vriend heeft O Negatief & ik zelf A positief heeft dit gevolgen ?
En heeft ieman hier ervaring mee

Groet Meisje1990
 
Het gaat alleen om jouw eigen bloedgroep bij zwangerschappen. En alleen als JIJ negatief bent levert dit extra zorg op.

Een negatief-aanduiding betekent dat jij geen rhesusfactor hebt. Mocht jouw kindje wel positief zijn én er is contact tussen het bloed van het kindje en het bloed van de moeder, dan gaat de moeder antistoffen aanmaken tegen de rhesusfactor. De moeder merkt daar niets van, het eerste kindje meestal ook nog niet zoveel maar latere kindjes (met een positieve bloedgroep) wel. De antistoffen van de moeder worden via de navelstreng doorgegeven aan het kind en breken de rhesusfator in het bloed van het kind af. Het kind kan er heel ziek van worden en overlijden. Het effect wordt steeds sterker naarmate er meer kinderen komen.

Vrouwen die negatief zijn krijgen daarom preventief met 30 weken een injectie met een soort antistoffen, genoeg om geen antistoffen meer aan te maken met bloedcontact, te weinig om negatief effect te geven. Dat effect raakt ook weer uitgewerkt overigens (dus bij elke zwangerschap opnieuw). Mocht het kind na de bevalling positief blijken dan krijgt de moeder wederom een injectie.

Uitwisseling van bloed tussen moeder en kind voor de geboorte is overigens erg zeldzaam, je moet dan echt denken aan ernstige verwondingen van de moeder (en kind). Bij de geboorte is de kans wat groter maar ook niet enorm.

Maar goed, na dit verhaal nogmaals: het geldt niet voor jou!
 
Hay meid,

Ik heb zelf 0 negatief. Ik krijg een injectie omdat de baby waarschijnlijk deze bloedgroep niet heeft>>>>> is zeldzaam

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Het gaat ook altijd om je tweede kind en niet bij de eerste. Na je bevalling krijg je een prik in je been om te voorkomen dat je je volgende kind afstoot. Resus kindje, prima te verhelpen met die prik, de vk of het ziekenhuis zorgen hiervoor.
 
Terug
Bovenaan