Vraagje over borstvoeding

Hallo,

Ik heb een vraag over de borstvoeding. Mijn dochtertje sanne is nu 5 weken oud en krijgt borstvoeding. 2 Weken geleden ben ik begonnen met het afkloven van de laatste voeding omdat ik twijfels had of ze genoeg binnen kreeg. (ze zat nl. onder haar geboortegewicht bij het eerste bezoek aan het cb. Nu is dat wel makkelijk omdat ik dan met de hoeveelheden kan spelen zodat ze voldoende binnen krijgt met als leuke bijkomstigheid dat ze de nachten door slaapt. (23.00u.  tot 7.00u.)
Nu Heb ik al 2 avonden niet genoeg voeding gehad. Kwam steeds uit op 60 cc. uit 2 borsten. "s morgens heb ik wel ruim voldoende. Ben die 2 avonden wel ontzettend moe geweest. Nu zeggen mijn moeder en zus dat ik te veel doe overdag en dat het ook wel normaal is dat je minder bv hebt 's avons. Wie heeft dit ook en wat doe je eraan?

Groetjes Yvonne

Hoi Yvonne,

De meest voor de hand liggende oplossing is meer rust nemen. Het is een bekend gegeven hoor dat je 's avonds minder voeding hebt dan 's morgens. Mijn zoontje komt 's avonds ook vaak wat vaker.
Rust nemen helpt echt, misschien 's avonds een keer vaker kolven. Zo stimuleer je de borstvoeding meer.

Judith

Vaak krijg je met kolven minder uit je borsten dan wanneer je je kindje aanlegt,waarschijnlijk ligt het daar aan. Ik heb wel in mijn bv-tijd gemerkt dat zo af en toe je rust nemen en voldoende eten/drinken.
Ik ging ook wel eens lekker mijn ogen dicht doen wanneer mijn zoontje lag te slapen.

Nog een tipje: als je 's avonds een fles afgekolfde voeding geeft en het idee hebt dat je dochtertje te weinig heeft, leg haar dan nog even aan voor een "toetje".
Met de kolf stimuleer je toch op een andere manier de melkproductie dan live voeden. Met live voeden komt de toeschietreflex sneller en wordt de borst makkelijker overal goed leeg gedronken door de drink-techniek van je kindje. Bij kolven gaat dit over het algemeen iets lastiger.
Veel succes!

Nachtvoedingen schijnen heel goed te zijn om je productie op te hogen. Ik kan me voorstellen dat je kolft om zelf eerder naar bed te kunnen maar het is toch jammer als daardoor je voeding terugloopt. Het is eerder uitzondering dan regel als ze zo jong al zo lang doorslapen. Mijn zoontje is nu zeven weken en slaapt sinds deze week zo'n zes uur per nacht achter elkaar (daarvoor kwam hij elke 3-4 uur).

Judith

Terug
Bovenaan