vraagje over chemokuur en pasgeboren baby's

A

Anoniem

Guest
Een vriendin van mij ondergaat momenteel om de 2 weken een zware chemo-kuur. Ik ben nu ruim 36 weken zwanger. Wie van jullie weet of het voor een pasgeboren baby schadelijk is om in contact te komen met iemand die chemo-kuren heeft?

Mijn VK wist het niet precies, ze zei wel voorzichtig te zijn, vooral de eerste  2 weken.  De vriendin zelf zegt dat het geen kwaad kan...
Ik weet 't niet, heb er geen goed gevoel bij... Ik weet dat ze bijvoorbeeld niet op dezelfde wc als anderen mag....

Ik vind het heel vervelend allemaal, ik wil mijn kindje niet blootstellen aan iets gevaarlijks, maar ik wil m'n vriendin ook geen pijn doen door te zeggen dat ze de baby niet vast mag houden....

Als ik nu zeker wist of het gevaarlijk is, kan ik dit met haar bespreken....

Ik hoop dat iemand van jullie dit weet...

Weet je zeker dat het om chemo gaat en niet om bestralen??

Als ik jou was, zou ik de oncologie-afdeling van het ziekenhuis bellen om te vragen hoe het zit (dat is als 't goed is de afdeling waar zij wordt behandeld). Mijn vader kreeg de diagnose kanker toen ik 8 was, en wij mochten altijd gewoon op bezoek, maar er is in de tussentijd al zoveel veranderd...

Wel naar richting je vriendin, maar beter 't zekere voor 't onzekere, denk ik. Hoewel ik niet geloof dat je kindje er last van krijgt (ze komt toch niet met lichaamsvloeistoffen of ontlasting van je vriendin in aanraking??) Even bellen dus.

Veel sterkte,
~Hilde

Wat ik weet van chemo is dat degene die dit ondergaat een heel slecht afweersysteem krijgt. Dus als er iemand verkouden is dan moet hij / zjij er niet heen gaan. Daarom zal ze ook op een eigen wc gaan zitten ivm besmettingen van derden
Er is volgens mij weten geen gevaar voor je baby

Renate

Hoi,
Wat een rotsituatie zeg. Wil je je vriendin steunen en dan zit je in 2strijd.
Als ik jou was zou ik het idd even bij oncologie navragen. Dan weet je het zeker.
Veel sterkte en liefs Melanie

Toevallig heb ik nog hele verse ervaringen met chemo's ivm mijn schoonvader.
Hij had non-hodgkin, en heeft de zwaarste chemo's gehad die er bestaan.
Je mag gewoon op bezoek als je zwanger bent.
Dat je niet op de wc mag zitten waar de patient ook op zit, heeft te maken met dat alles wat maar aan stoffen uit het lichaam van de patient komt, zo chemisch is, dat het brandblaren veroorzaakt bij anderen. Hygiene gaat het niet echt om.
De chemokuur vindt plaat dmv, (hangt van je soort kanker en van je lichaam af) pillen, infuus, of combinatie. Dit is allemaal niet besmettelijk, kan niks veroorzaken bij mensen die op bezoek komen.

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.
Ik denk dat ik inderdaad maar even moet bellen met een oncoloog.

Sjana, jij hebt gelijk, nu ik zwanger ben mag ik gewoon bij haar op bezoek. Ze moet inderdaad een andere wc gebruiken omdat wat eruit komt zeer chemisch is. Heeft niets met weerstand of hygiene te maken. Ze krijgt ook zeer zware chemo via infuus, ze heeft hodgkin.
Maar weet jij ook of zo'n patient een pasgeboren baby mag vasthouden en knuffelen? Ze komt waarschijnlijk direct in de kraamweek op bezoek... Omdat mijn VK zei voorzichtig te zijn, ben ik toch huiverig hiervoor...
Zo'n klein kindje heeft natuurlijk nog totaal geen weerstand, en is erg kwetsbaar.

Groetjes!

Terug
Bovenaan