vraagje over controle?

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal

ik wou even wat vragen over de controle's aan de verloskundige,
ik ben nu 13 weken zwanger van mijn tweede maar met de eerste was het heel anders is ook  vijf jaar geleden.  ben met 7 weken voor gesprekje geweest en toen bloed laten prikken en bloeddruk gemeten.
nu heb ik met 11 weken een echo gehad maar dat was dat, geen bloeddruk, niet gewogen enz is dit tegewoordig normaal?
bedankt alvast

Hoi hoi,

of het nu anders is dan 5 jaar geleden weet ik niet, want ik ben zwanger van mijn eerste.
bij mij was de termijnecho en het intake gesprek gecombineerd, ik was toen 9 weken.
Vanaf die 9 weken heb ik tot nu te elke 5 wkn controle. ik ben bij 14 wkn geweest (wegen, bloeddruk, hartje luisteren en vragen hoe het gaat, binnen 10 minuten klaar)
Bij 19 wkn mag ik weer, dat wordt dan wel weer gecombineerd met de 20 wkn echo.

Jij had je intake wel wat  vroeger, misschien dat de termijn echo daarom wat later was? hoor wel vaker dat dat in week 11 of 12 gedaan wordt.
Wanneer heb je weer een afspraak staan? dat is dan neem ik aan weer een normale controle, met bloeddruk, hartje etc.

gr Brigitte

hoi brigitte
bedankt voor je snelle reactie.
ik moet nu met 16 weken weer terug komen dus dan zater er 5 wk tussen,
het was zo dat mijn eerste kindje niet goed  groeide  dus daar wouden ze nu goed op letten  maar als ze mij niet wegen kan dat natuurlijk niet.
dus dat is wel normaal?
bedankt gr  

Hoi Vlinder,

Bij iedere verloskundigenpraktijk is het anders. Waar ik naar toe ga word je alleen bij het 1e bezoek gewogen en bij de 36 weken. Tussendoor kijken ze alleen naar de groei van de baarmoeder, daaraan lezen ze af of de groei normaal verloopt of niet. Mij is 2 jaar terug bij de eerste verteld dat gewicht niet zoveel zegt over het kindje. De ene vrouw komt nl. 30 kg aan, terwijl de ander maar 7.5 kg aankomt. Ik ben in mijn 1e zwangerschap ook maar 7.5 kg aangekomen en heb een gezond mannetje van bijna 7 pond op de wereld gezet.
Wel wordt bij mij bij ieder bezoek mijn bloeddruk gemeten en met regelmaat het hb gehalte, maar niet bij ieder bezoek.
Aan het eind van de zwangerschap werd ook bij ieder bezoek mijn urine getest.
In het begin is hier de controle iedere 4 weken. Mijn eerste bezoek was met 9 weken, morgen heb ik mijn 2e controle en ben dan precies 13 weken. Ben benieuwd of we het hartje kunnen horen morgen.

Ik zou de vragen die je hebt bij je eerst volgende bezoek aan je vk stellen. Hij/zij zal je kunnen vertellen waarom ze bepaalde dingen wel/niet doen.

Groetjes,
Leeuwtje

hoi,

het klopt indd dat het bij iedere vk anders aan toe gaat. Het is normaal dat je je 1e echo pas  rond de 12 wk krijgt. bij de 1 doen ze dit bij negen weken en bij de ander dus de normale 12 wk. en ook de intake is zeer verschillend. ik had die ook pas bij de 12 wk tegelijk met me echo en het hele onderzoek. wegen , bloedruk, prikken.
volgende keer 5 feb ben ik ruim 17 wk en dan is het gewoon controle van bloedruk en hartje luisteren en voelen. dan maken we ook de afspraak voor de 20 wk echo, die dan al wel snel is.

in elke regio en elke vk is dus anders en als je er vragen over heb, zal ik die als ik jou was gewoon tegen je vk zeggen. succes ermee.

xxx Bambi

Het is inderdaad overal anders. Bij mij ook weer. Bij een week of 7-8 krijg je je intake, dan een termijnecho met 9-11 weken of 12 weken als je gaat voor prenatale screening. Daarna elke vijf-vier-drie-twee-een  weken, volgens het vaste schema dat vrijwel elke VK aanhoudt. En met 20 weken de screeningsecho als je dat wilt.

De controles bestonden bij mij alleen uit bloeddruk meten en  het  voelen van  de  baarmoeder. HB werd alleen bij de intake en met 30 weken geprikt, eiwitten urine nooit, tenzij er vermoeden was en wegen al helemaal nooit. Erg kaal maar prima naar mijn mening! Er is gebleken dat wegen geen zin heeft, het is geen indicator voor dingen die niet goed zijn. Als je veel aankomt kan dat  meerdere oorzaken hebben (zoals overmatig eten) en bij ons werd gezegd, de meeste vrouwen  wegen zichzelf  wel, dat hoeft hier niet en public.  Wel werd goed gekeken of je vocht vasthield, met name op het eind dan. Dat is belangrijker dan de kilo's.

Hoi,

Steeds meer verloskundigen of gyns wegen niet meer...mijn gyn weegt wel elke controle...
ik ga door onze geschiedenis elke 2 weken heen....en ben nu 23 weken zwanger en alleen nog maar anderhalve kilo afgevallen, vertrouwen ze het niet doen ze wel een extra echo....

Maar of jij in kilo's nou veel aankomt of niet of zelfs afvalt dat maakt voor de groei van de baby niks uit....

Terug
Bovenaan