Vraagje over de 6e ziekte..

Ha meiden,

De titel zegt het al eigenlijk. Thomas heeft sinds vandaag officieel de 6e ziekte en hij ziet er niet uit, hahhaha! Zal wel een foto plaatsen als het lukt. Maar daar gaat het niet om. Is er een mama die weet of de 6e ziekte besmettelijk is of zo?? en eventueel op welke wijze?   Alvast bedankt !

-X- marieke en een zielige Thomas ( denkt ie voornamelijk zelf..)

Milo heeft het ook gehad. En de hele creche ook, haha. Het is dus inderdaad besmettelijk. Het gaat vanzelf over. Mijn kinderarts zei dat de laatste fase (de vlekjes) een kindje erg onrustig kunnen maken. Maar als je zegt dat hij er niet uit ziet dan zit je dus al in de laatste fase. De koorts is dan al voorbij en de vlekjes duren gemiddeld 3 dagen.

Beterschap!!

Thomas is nog nooit ziek zwak of misselijk geweest, en nu had hij al vanaf maandag koorts. Tussen de 38.3 en 39,9. Maar hij at en dronk goed, pieste en poepte prima, was alleen wat hangerig en moe. Vandaag toch maar naar de HA gegaan omdat ik 4 dagen onverklaarbare koorts toch wel eng vind bij een kindje van bijna 10 maanden. Om 08:00 had ie nog 38.3 en om elf voor ik naar de HA ging 37.4. Bij de HA niets gevonden en die legde de 6e ziekte uit. Wat hierboven al verteld is eigenlijk. Als de koorts na ongeveer 3 dagen zakt of weg is spelen acuut rode vlekjes op. Nou, een uur later zat ie al onder, hahaha! En nu zijn hele gezicht, en borst en buikje. Dat is inderdaad het laatste stadium, maar ik wist ook niet dat dat drie dagen duurt en dat het zo besmettelijk was eigenlijk!

-X- Marieke

Ik heb het medische boek van ouders van nu er even bij gepakt daar staat in:

Wat is de zesde ziekte?
De zesde zieke is een infectieziekte, die wordt verooorzaakt door een virus. Vooral kinderen tussen de zes maanden en drie jaar kijgen de ziekte. Onder kinderen jonger dan twee jaar is het zelfs de meest voorkomende vlekjesziekte. In de winter en het voorjaar loopt je kind de meeste kans besmet te raken. De incubaietijd is tien dagen. De ziekte kent geen complicaties en je kind is binnen een week weer beter.

Hoe herken je de zesde ziekte?
De ziekte begint met plotesling hoog oplopende koorts, met pieken tot meer dan 40 graden. De koorts kan drie tot vijf dagen aanhouden, om dan -even plotseling als hij gestegen- weer te zakken. Net op het moment dat je denkt dat je kind weer beter is, verschijnen er ook vlektjes op de armen en benen. De vlekjes jeuken niet en na  een paar dagen later zijn ze alweer volledig verdwenen. Soms gaat de ziekte gepaard met gezwollen klieren in de hals.

Is de zesde ziekte erg besmettelijk en hoe vindt de besmetting plaats?
Nee, de kinderziekte is niet erg besmettelijk. De ziekte wordt overgebracht via de lucht, ongeveer na een dag of tien voordat je kind ziek wordt. Vanaf dat je kind koorts heeft totdat alle vlekjes zijn verdwenen, kan je kind anderen besmetten

Mijn zoontje heeft de zesde ziekte. hoe kan ik hem het beste verzorgen?
De zesde ziekte is een virusziekte en gaat daarom vanzelf over. Als je zoontje hoge koorts heeft, kun je eventueel paracetamol geven. Laat hem veel drinken en rustig in bed liggen. Als de koorts is gezakt en de vlekjes verschijnen, voelt je kind zich waarschijnlijk al een stuk beter. Het is niet nodig om de huisarts in te schakelen, meestal is je kind binnen een week hersteld.

Hoe weet ik of mijn kind de vijfde of de zesde ziekt heeft?
Het verschil is heel duidelijk. Bij de zesde ziekte heeft je kind een paar dagen flinke koorts en verschijnen de vlekjes daarna. Bij de vijfde ziekte is dit niet het geval. Die begint met felrode vlekjes op de wangen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
succes ermee! Dikke knuffel aan Thomas!
Liefs Esther mv Thomas

Hoi,

Ik heb laatst foto's gemaakt van Pim met zijn zesde ziekte, ik kan ze niet plaatsen als je ze wilt zien dan zeg je het maar, dan mail ik ze wel naar je.
Overigens zei de ha dat het niet besmettelijk was.......

Groetjes Sil mama van Pim 20-09-2006 en Jelle 26-11-1997

Terug
Bovenaan