vraagje over het financiele aspect

A

Anoniem

Guest
hallo dames,

Even een vraagje over de minder leuke kant van kinderen krijgen: geld :(

Mijn vriend werkt fulltime en ik stop met werken in september omdat dan mijn contract afgelopen is.
Nu heb ik ergens gelezen dat mijn vriend dan recht heeft op een werknemersvergoeding ofzoiets van zijn baas omdat hij vader wordt en dus voor een ander persoon ook moet gaan zorgen.

Weet iemand hier iets van? we zijn niet getrouwd trouwens.

X angela

Hoi.
Ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord, en ik werk toch in de salarissen... Maar misschien dat er in de branche waar je vriend werkt iets op CAO niveau is geregeld, dat zou natuurlijk wel kunnen. Iedere CAO is tenslotte anders..
In welke branche werkt hij?
Gr. Anne-Marie
38 zw

Hoi Angela,

Wat jij denk ik bedoeld is de bijdrage voor kinderdagverblijf. Maar denk dat dat niet voor jullie opgaat omdat jij straks niet werkt..

Mijn partner is zelfstandig ondernemer en ik ben student. Mijn partner krijgt van de belastingdienst een bijdrage voor het KDV en ik van de gemeente een bijdrage. Maar dit heeft puur te maken met het Kinderdagopvang.

Voor het hebben van een kindje krijgen we niet een bijdrage ofzo... ja kinderbijslag, maar denk niet dat jij dit bedoelt.

Groetjes Marjolein

(ps je zou even op de site kunnen kijken van belastingdienst of kunnen bellen.)

ja ik denk idd dat dat geldt voor kinderopvang nu ik er over nadenk haha...
Ik wil wel gaan werken, 3 halve dagen maar dan wil ik wel zeker weten dat het meteen vergoedt wordt.

Waar moet je dat eigenlijk aanvragen? bij de belastingdienst zeker?
Er is ineens nog zoveel te regelen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik wil wel 3 halve daagjes gaan werken maar als ik de kinderopvang dan eerst voor moet schieten en dat naderhand pas terug krijg dan heeft het weinig nut haha..

x an

Denk dat je het beste even contact kan opnemen met de belastingdienst. Wij hebben toen ook met ze gebeld, want wij zagen ook door de bomen het bos niet meer. En buiten dat, voor iedereen geldt een andere situatie etc.

Volgensmij kan je kiezen of het van je eigen rekening wordt afgeschreven of dat de desbetreffende instantie (in jullie geval dan de belastingdienst of werkgever) het direct overmaakt naar het KDV.

hoi hoi,

bedoel je neit dat je vriend/ man meer loon zou krijgen omdat die dan een gezin heeft te onderhouden???

geloof dat dat vroeger zo was dat je dan in een andere belastingroep kwam omdat je als man alleen werkte en een gezin moest onderhouden
daarom andere belasting groep en hield je meer over

maar dat is nu niet meer zo geloof ik

groetjes moekje

Hoi Angela,

Je kan (als je helemaal niet meer gaat werken en afhankelijk van het salaris van je man) heffingskorting aanvragen. Dan krijg je per maand geld van de belastingdienst. Het maximale is 175 euro per maand.

groetjes Mariska

Er bestaat ook nog zoiets als  kinderkorting?
Dat kun je via de belastingdienst regelen en is inkomens afhankelijk.
Is geloof ik een extra aftrekpost.

Er bestond/bestaat ook een soort belastinguitkering voor vrouwen die niet werken...of voor de kinderen zorgen, maar dat heeft geloof ik, weer invloed op het inkomen van je partner.

Vaak loont het om met dit soort vragen naar een soort financiele advieseur te gaan. Klinkt heel duur, maar kan wel veel geld opleveren. Wij hebben ook een vast persoon hiervoor. Zij weten vaak de trukjes en kneepjes binnen de wet om alles goed te regelen. Ook dit soort dingen.

Succes en liefs Noelie

Terug
Bovenaan